REPORTAJ. Un român, printre cei 400 de parfumieri brevetați din lume

1 2012parfumier-36284

Pământ reavăn, caramel, piper sau iasomie. Mirosul rămâne cel mai primitiv simţ al nostru. Dincolo de ce percepem sunt arome care se agită şi se combină de mii de ani.

Parfumeria e însă o artă cu simţ înnăscut şi-abia apoi educată cu şcoli înalte. Octavian Coifan este unul dintre puţinii oameni de pe planetă care pot să adulmece şi să combine mii de mirosuri. Este singurul parfumier român şi unul din cei 400 brevetaţi de şcoala franceză de parfumuri de la Versailles.

„Am descoperit încă de când mă ştiu şi de când fiecare copil descoperă mirosurile naturale ale naturii în grădină însă la modul propriu-zis cu o carte în care era numele unui parfum creat de Coty... Acest parfum nu exista nicăieri în România. Nici măcar o imagine. Erau doar câteva cuvinte... şi pornind de la o descriere, de la literatură practic, s-a născut această pasiune pentru a căuta mirosurile. Mirosurile rare şi ceea ce în mod uzual nu găseşti în jurul tău”, spune Octavian Coifan.

Teoretic, omul poate să distingă pâna la 20.000 de mirosuri diferite. Performanţa de a combina esenţe de parfum e însă atinsă doar de un grup select.

Obţinerea unui miros plăcut nu te face parfumier. E exact diferenţa dintre un artist şi cutia de creioane colorate pe care i-o dai unui copil. Arta începe doar în momentul în care stăpâneşti astfel de miresme. Un fel de artă a iluziei. Ca şi cum floarea sau peisajul respectiv se află sub nasul tău.

Marile nume din industria parfumului sunt necunoscute. În laborator, flacoanele pe care le folosim noi sunt flacoane umile de sticlă”, explică parfumierul.

Până să ajungă flacoane de sticlă în laborator, parfumul şi-a făcut singur drum în istorie. Şi-a creat una fascinantă.

Fie că vorbim de începuturile scrierilor cuneiforme sau de început de secol XVII, când femeile purtau esenţa în decolteu... Corsetul din acea perioadă era suportul unei veritabile armei secrete.

„Flaconul era scos sau deschis uneori şi datorită căldurii corpului emana această seducţie supremă.

Caterina de Medici, cu un secol înainte, îşi masca otrăvurile cu mirosul de parfumuri. De exemplu cianura, una dintre cele mai puternice otrăvuri din lume, miroase a migdale. Tot în acea perioadă, practic de la finele Evului Mediu femeile şi bărbaţii purtau asemenea flacoane fie la gât, fie la cingătoare”, povestește Octavian Coifan.

Puţini artişti ajung să fie apreciaţi la nivel mondial

Octavian Coifan a simţit însă asta când, întâmplător, o esenţă creată de el a ajuns la cea mai bogată cântăreaţă din lume. Pe pielea Madonnei.

„Flaconul era simplu. Albastru. Era o creaţie autentică, inspirată dintr-un parfum care s-a creat în 1940 şi care-a fost purtat de mama Madonnei. A determinat acel şoc emoţional pentru ea când a fost la Bucureşti. Pornind de la acest parfum a lansat creaţia ei. Actualmente, un bestseller mondial”, dezvăluie parfumierul.

Octavian a plecat din Timişoara ca să exceleze într-o meserie care nu există în nomenclatorul meseriilor de la noi.

Trăieşte la Paris de mai bine de 20 de ani

Parfumierul vizitează România de doar câteva ori pe an. Recunoaşte sincer că ţara noastră n-a avut niciodată o industrie a parfumurilor care să poate să se asemene cu cea a Franţei. Pentru c-au fost considerate subiect tabu, parfumurile Bucureşti sau Doina erau printre singurele arome fabricate la noi şi disponibile pe piaţă. Cu tente ruseşti şi foarte grele.

Olfactiv, însă, Octavian recunoaşte că poporul nostru are nişte simţuri rafinate, chiar dacă nu ştie să le denumească: „Acum mai bine de douăzeci de ani, imaginea parfumului în România lipsea cu desăvârşire. E un lux pe care oamenii şi l-au interzis. Românii au fost întotdeauna pasionaţi de mirosuri. Ei, într-adevăr, cunoşteau miresmele naturale, ale fânului proaspăt cosit, ale florilor, ale pădurii”.

Pentru că sticluţele erau scumpe iar cultura parfumului aproape inexistentă. Doar sângele albastru îşi permitea esenţe fine:

Acum doamnele ştiu să aleagă. De cele mai multe ori corect. Sunt tehnici care nu dau greş niciodată.

Este bine să ai în garderobă cel puţin opt parfumuri. Dacă eşti o femeie de afaceri, te îmbraci sobru, eticheta nu-ţi permite să vorbeşti altfel decât în cifre.În momentul în care intri într-o adunare, 90% din bărbaţi şi foloseşti un parfum cu tuberoze, cu iasomie, cu gardenie şi cu flori de noapte, vei da cifrele peste cap”, recomandă Octavian Coifan.

Fie că e folosit de femei pentru seducţie, de domni pentru afaceri, de tineri pentru purtatul zilnic, parfumul rămâne una dintre cele mai importante etichete cu care ne prezentăm în societate.

Urmăriți un reportaj realizat de Ioana Hagi-Stan şi Maria Ciurea.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate