Uniunea Europeană vrea să reglementeze „Metaversul”

Data publicării:
metavers - imagine cu caracter ilustrativ
Metaversul a devenit sinonim cu planurile mărețe ale companiei Meta (fostul Facebook) de a crea spații virtuale comune. Foto: Getty Images

Comisia Europeană vrea să reglementeze noile spații digitale. Astfel, comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager, dorește ca viitoarea funcționare a așa-numitului „metavers” să fie supusă unui control mai atent, susținând că planurile de a crea un mediu al realității virtuale atotcuprinzător reprezintă noi provocări pentru autoritățile de reglementare în domeniul antitrust.

„Metaversul va aduce cu sine noi piețe și o serie de afaceri diferite. Va exista o piață în care cineva ar putea avea o poziție dominantă”, a declarat Vestager într-un interviu exclusiv pentru Politico Europe, precizând că în acest spațiu virtual „se vor întâmpla lucruri pe care trebuie să le putem urmări”.

Metaversul a devenit sinonim cu planurile mărețe ale companiei Meta (fostul Facebook - n. red.) de a crea spații virtuale comune, permițând utilizatorilor să interacționeze, să lucreze, să se joace și să consume într-un mediu digital captivant, care copiază multe dintre obiceiurile noastre din lumea reală.

Metaverse-Zuckerberg-3
Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, alături de holograma sa din metavers. Captură foto: Connect 2021/ Meta via YouTube

Dar, în timp ce compania Meta a prezentat cele mai ambițioase planuri pentru a-și construi propriul metavers, există și alte metaverse, cum ar fi Decentraland și Sandbox.

Comercianții cu amănuntul deja fac pariuri în ceea ce privește potențialul economic al acestui spațiu virtual. Nike a depus cereri de marcă comercială pentru bunuri virtuale descărcabile, Walmart intenționează să construiască magazine online de comerț cu amănuntul care stochează mărfuri virtuale, imobilele virtuale se vând cu sute de mii de dolari, iar în China, autoritățile publice din Shanghai plănuiesc să ofere servicii publice prin metavers.

Citește și: Preț record pentru pământ virtual. De ce o companie a cumpărat în metavers un lot la un preț de 3 ori mai mare decât cel din realitate

Pentru comisarul Margrethe Vestager acum este momentul să analizeze mai aprofundat piețele care vor apărea în toate metaversele, precum și eventualele abuzuri de putere care ar putea rezulta din acestea.

„Ar trebui să începem să ne gândim la aceste aspecte chiar din acest moment”, a spus Vestager, adăugând că creșterea probabilă a utilizării așa-numitelor NFT-uri (jeton nefungibil unic dintr-un registru contabil informatic denumit blockchain) în metavers ar putea fi, de asemenea, un domeniu de urmărit îndeaproape.

NFT-urile sunt active digitale care reprezintă proprietatea asupra unui anumit articol sau a unei piese de conținut. NFT-urile vor juca un rol important în oferta companiei Meta a lui Mark Zuckerberg de a genera o economie virtuală în care astfel de active sunt tranzacționate.

Citește și: NFT, vândut cu 29 de milioane de dolari. Ceea ce părea să fie un moft de scurtă durată devine o piață cu o creștere uriașă

În cadrul conferinței Connect 2021” din 28 octombrie 2021, vicepreședintele companiei Meta, Vishal Shah, a spus că „metaversul va elimina multe dintre constrângerile fizice pe care le vedem în comerț astăzi și va face posibile afaceri complet noi”, menționând, totodată, că proiectul va explora „noi tipuri de modele de proprietate și drepturi”. 

Economia metaversului

Pentru Margrethe Vestager, economia lumilor virtuale și a industriei de jocuri video reprezintă aspecte care trebuie examinate pentru a se descoperi dacă provoacă o concurență neloială în metavers.

„În lumea jocurilor video există deja oameni care plătesc sute de mii de dolari pentru anumite articole pe care le pot tranzacționa”, a declarat comisarul european pentru concurență. „Totul se întâmplă online”, a adăugat aceasta, subliniind și că apar noi piețe, care nu sunt integrate doar în acel spațiu virtual.

În ceea ce privește o analiză mai profundă a modelului economic al metaversului, suntem încă la început, a spus Vestager, deși la orizont se află o examinare a posibilelor abuzuri.

„Încercăm să ne dăm seama cum să punem întrebările potrivite”, a precizat oficialul european pentru jurnaliștii publicației Politico. 

Margrethe Vestager Press Conference - Brussels
Comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager. Foto: Profimedia Images

Dar, în timp ce autoritățile de reglementare antitrust ale Comisiei Europene se gândesc la modul cel mai bun de a aborda viitoarele amenințări la adresa „echității” în metavers, alte jurisdicții analizează deja cu atenție acțiunile companiei Meta în spațiul virtual. 

Un exemplu este știrea apărută weekendul trecut, prin care era evidențiat faptul că acele căști de realitate virtuală produse de compania Oculus și utilizate pentru accesarea edițiilor în curs de dezvoltare ale metaversului companiei Meta, au intrat sub lupa Comisiei Federale de Comerț din SUA și a unui grup de mai multe state americane.

Miza acestei atenții sporite constă în a verifica dacă magazinul de aplicații Oculus poate discrimina aplicațiile terțe care concurează cu cele ale companiei Meta.

Potrivit unui raport Bloomberg publicat pe 14 ianuarie, autoritățile de aplicare a normelor antitrust din Statele Unite au, de asemenea, suspiciuni cu privire la strategia de vânzări a Meta și a modului în care compania stabilește prețuri anticoncurențiale pentru căștile sale.

Acest lucru completează eforturile din Germania, unde, în decembrie 2020, autoritatea germană de reglementare a concurenței a decis să investigheze un așa-numit acord prin care erau legate conturile de social media ale Facebook și accesul la serviciile Oculus.

Ulterior, în Germania a intrat în vigoare o reformă a concurenței, iar autoritatea de reglementare analizează în prezent dacă compania americană Meta intră în domeniul de aplicare al noilor norme, în care autoritățile de aplicare din Bonn ar putea interveni mai rapid în astfel de practici abuzive.

Metaversul poate modifica domeniul concurenței în lumea reală 

Rezultatul unor astfel de investigații asupra companiei Oculus ar putea complica viziunea companiei Meta asupra a ceea ce se vrea a fi metaversul său. Dar rămân totuși întrebări deschise cu privire la modul în care autoritățile de reglementare în domeniul concurenței se vor confrunta cu noile modele de comerț și economie care vor apărea într-un domeniu complet virtual.

CES 2022, Media Days, Day1, Las Vegas, United States - 03 Jan 2022
O persoană testează ochelarii Oculus și dispozitivul de urmărire a întregului corp „HaritoraX” pentru accesul în metavers la CES 2022 în Las Vegas. Foto: Profimedia Images

Experții în tehnologie spun că planurile privind crearea piețelor din metavers vor marca noi moduri de tranzacționare a afacerilor și vor crea o schimbare de paradigmă în modul în care ar trebui abordată politica concurenței pentru economia digitală.

„Compania Meta își va crea propria platformă, în care va purta mai multe pălării”, a declarat pentru Politico Anastasios A. Antoniou, un avocat din Cipru specializat în dreptul concurențial și al Uniunii Europene.

„Meta va deține și va opera singurul mijloc în care poți participa la propriul său Metavers”, a spus Antoniou. Acesta a mai precizat că preocupările imediate privind aplicarea concurenței atunci când vine vorba de matevers includ potențiale practici de coluziune (înțelegere secretă între două părți), auto-preferință și de excludere.

„În ceea ce privește coluziunea, de exemplu, pot fi create medii care au ca rezultat schimbul de informații sensibile între concurenți, care poate avea loc într-un mod de care nu suntem încă conștienți”, a avertizat avocatul cipriot, făcând referire la prețurile produselor.

„Putem ajunge în situația în care poate fi stabilit prețul produselor atât în metavers, cât și în lumea reală. Metaversul poate fi astfel folosit ca un canal pentru a modifica concurența în lumea fizică”, a punctat Antoniou.

„Va fi mult mai dificil să monitorizăm practicile pieței”, a adăugat acesta. „Urmărirea ar trebui inevitabil să implice instrumente care sunt capabile să analizeze codul sursă al software-ului”, a mai spus avocatul cipriot.

Oportunitățile metaversului

Dincolo de probleme, experții vorbesc și despre oportunitățile pe care le pot oferi diferitele metaverse. „Vor exista oportunități grozave pentru companiile de tehnologie de a plasa produsele și serviciile existente pe acea piață, dar și pentru noii jucători în domeniu, care pot găsi nișele în care să activeze”, a declarat Michaela Westrup, avocat specializat în normele stricte care protejează libera concurență.

„Mulți încearcă să-și adapteze produsele pentru a fi în cea mai bună poziție atunci când Metaversul se va dezvolta. Redenumirea Facebook în Meta a fost un semnal al intențiilor lor în acest spațiu.”

Pentru Westrup, problema predominantă în ceea ce privește aplicarea normelor antitrust pentru metaversul creat Meta, care presupune transferul de putere de la un spațiu digital la altul.

„Printre principalele prejudicii pe care autoritățile de reglementare ar trebui să încerce să le prevadă și să le împiedice este transferul de putere dintr-o zonă în care reglementatorul are o poziție puternică către alte zone în care nu au are deloc o poziție puternică sau în care nu poate activa”, a spus Michaela Westrup.

Mai durează până când metaversul companiei Meta va fi pe deplin realizat, dar unele porțiuni au fost deja lansate, cum ar fi Horizon Worlds, care prezintă un mediu social pentru prietenii aflați în rețea pentru a socializa, precum și Horizon Workrooms, care reunește profesioniștii într-un spațiu de lucru digital colaborativ.

Nick Clegg, vicepreședintele Meta pentru afaceri globale, a declarat anul trecut că progresul tehnologic nu poate aștepta după ritmul lent al reglementărilor.

Citește și: Este Metaversul o strategie de marketing, pentru a distrage atenția de la problemele Facebook?

Editor : Marco Badea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri