Editorial Pe val sau sub val

ludovic orban si flori citu umar la umar fiecare se uita in telefon
Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea

Este surprinzător pentru orice om rațional că atât de mulți locuitori ai acestei țări refuză vaccinarea.
Campania de vaccinare a început în forță cu o primă etapă care a vizat cadrele medicale, apoi a continuat românește cu persoane care activau în domenii considerate esențiale (între noi fie vorba, unele erau trase rău de păr, cum ar fi cadrele militare, ale Ministerului Afacerilor Interne, ale diferitelor servicii în rezervă sau în retragere, precum și membrii familiilor acestora).

Când erau multe cazuri raportate în diferitele țări ale Europei, iar în România nu prea erau cazuri, dacopații au emis teoria că românul este imun genetic și spiritual la acest virus.

Timpul ne-a demonstrat că propaganda și manipularea dacopată nu au nicio legătură cu știința, iar virusul ne-a invadat așa cum au făcut-o popoarele migratoare sau diferitele imperii de-a lungul istoriei.

Românul a rămas doar cu propriile teorii și idealuri, printre care și teoria că poporul român ar fi poporul ales (ignorând faptul că această sintagmă nu are nimic original, fiind împrumutată din Vechiul Testament în care se afirmă că evreii sunt poporul ales de Dumnezeu).

Până acum prognozele științifice nu prea au dat greș, iar valurile anunțate s-au făcut simțite și la noi, cu o intensitate mai mare sau mai mică.

Un nou val, al patrulea este anunțat de autoritățile medicale internaționale, naționale din tabăra puterii și naționale din tabăra opoziției (mai puțin AUR).

Deși aparent autoritățile naționale afirmă că știu ce au de făcut pentru a convinge populația să se vaccineze, în realitate observăm existența unor campanii similare celor de pe vremea Împușcatului, de genul ”nicio masă fără pește”, ”cei 3 R, recuperare, refolosire, recondiționare”, ”azi la CEC un leu depui, mâine el va face pui” etc.
Industria creativă este interesată de premii, de campanii care să le aducă prestigiu în rândul cunoscătorilor și nu de rezultate efective.

”Ce conține vaccinul?”

Răspunsul pare o metaforă, care nu îi poate convinge decât pe cei care s-au vaccinat deja … Este mult prea abstract, nu activează frica din om, ci doar atinge la mare distanță speranța.

Oare oamenii, inclusiv politicienii chiar au respectat regulile impuse de autorități pe perioada pandemiei?
Oare nu le sunt promise oamenilor doar lucruri pe care cei mai mulți dintre noi deja le au?

Părinții și bunicii s-au văzut cu copiii și cu nepoții cam în toată perioada pandemiei (cu siguranță în mediul rural, dar nu numai).

Autoritățile se poartă cu mănuși, încercând să nu inducă panică în rândul populației. A fost pierdut un start, iar valul care va veni ne va prinde, ca de obicei, nepregătiți.

O populație obișnuită să fie dresată, care nu reacționează decât la bici și la zăhărel primește un test Pisa, iar tot ceea ce a ”învățat pe de rost” nu îi folosește la nimic pentru că nu înțelege cerința și nu știe să aplice în practică ceea ce a reținut pe de rost și fără niciun rost.

Românul s-a născut poet, dar nu compune poezie, ci doar recită versuri care au ritm și rimă, chiar dacă nu au sens, dar sună bine.
Probabil că autoritățile ar fi trebuit să atragă de partea lor mass media, chiar dacă ar fi trebuit să plătească pentru o campanie media de informare care să susțină în mod real vaccinarea.

Mult blamata campanie de informare din perioada pandemiei s-a dovedit a fi fost eficientă și-a atins scopul, chiar dacă au fost cârcotași care au afirmat că mass media privată nu trebuia să fie plătită pentru difuzarea spoturilor de interes public.

Probabil că autoritățile ar putea să atragă biserica în această campanie de vaccinare, chiar dacă ar trebui să pună în cutia milei câteva milioane pentru construcția Catedralei Mântuirii Neamului.

Autoritățile trebuie să identifice sensibilitățile reale ale fiecărei categorii de populație pe care dorește să o convingă și să acționeze machiavelic (scopul scuză mijloacele) pentru a-și atinge obiectivul.

Poate trebuie implicați în realizarea diferitelor concepte specialiști în domeniul antropologiei, sociologiei, psihologiei, religiei pentru ca fiecare și toți la un loc să identifice mesajul cel mai potrivit sau modalitatea cea mai eficientă care pot convinge grupul țintă vizat să își dorească imunizarea/vaccinarea.

Nu poți afirma că imunizarea se face și trecând prin boală, atâta timp cât riscurile asociate bolii sunt mult mai mari decât cele asociate vaccinării.

O astfel de afirmație, ca cea de mai sus, nu este de natură să impulsioneze vaccinarea, ci mai degrabă să activeze sindromul mioritic al acceptării destinului.

Mai bine să previi decât să tratezi.

Vorbim și gândim în sloganuri, dar nu le aplicăm în cazurile reale, ci doar le afirmăm.
Limbajul de lemn modern face victime - noi muncim nu gândim pare să fie sloganul la modă al politicienilor.

Indiferent dacă politicienii sunt la putere sau în opoziție, ei reprezintă același popor, aceiași oameni și atunci ar fi dezirabil să lucreze împreună pentru același ideal și nu să se lucreze unii pe alți, uneori să se șunteze între ei chiar cei aflați în același partid politic sau în aceeași coaliție care guvernează țara.

De prea multe ori politicienii iau decizii ”pe persoană fizică” în care sunt implicate destinele țării, orgoliul personal fiind mai presus de interesul național.

Oare de ce nu s-a constituit un grup de lucru comun, în care să fie implicați specialiști ai puterii și ai opoziției care să identifice cele mai bune soluții pentru atingerea unor obiective strategice, cum ar fi vaccinarea a 70% din populația eligibilă?

Din nefericire constatăm că politicienii nu fac altceva decât să aibă o atitudine meschină, urmărind, în funcție de tabără, fie culegerea tuturor laurilor, fie uciderea politică a adversarului, în acest joc fiind utilizate toate mijloacele după modelul machiavelic mai sus amintit, sigurul care pierde în mod real este cetățeanul simplu care rămâne debusolat în fața tuturor jocurilor politice și politicianiste dar și nevaccinat, și cu banii luați.

Ce e val, ca valul trece. Rămâne de văzut care vor fi pierderile și ce vom învăța sau dacă vom învăța ceva din aceste erori.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate