Sari la conținut

Misterul dispariției MH370 devine și mai adânc. Anunțul de ultimă oră al companiei care desfășoară operațiunea de căutare

Compania americană Ocean Infinity, care deține nava de căutări subacvatice Seabed Constructor, aflată sub pavilion norveguian, a epuizat zona prioritară de 25.000 de kilometri pătrați în operațiunea deja utopică de căutare a epavei zborului MH370.

Prima etapă de căutări, debutată la începutul acestui an, a avut loc în largul coastelor orașului portuar australian Perth.

Acum, experții Ocean Infinity se văd nevoiți să extindă aria, în timp ce operațiunea va intra în această săptămână în faza finală, după patru ani de cercetări zadarnice a Boeingului 777 dispărut fără urmă în drumul său din Kuala Lumpur spre Beijing.

Luni, directorul Ocean Infinity, Oliver Plunkett, a declarat că compania sa rămâne „absolut determinată” să găsească epava, transmite The Guardian.

„Deși este dezamăgitor că nu am găsit niciun semn de în zona prioritară, mai avem încă timp la dispoziție”, a subliniat Plunkett.

Perimetrul inițial de 25.000 de kilometri pătrați fusese furnizat de Biroul austrlian pentru Siguranța Transporturilor, care a desfășurat anterior propria investigație.

Potrivit contractului încheiat între Ocean Infinity și guvernul Malaeziei, Seabed Constructor va fi plătită cu 20 de milioane de dolari dacă avionul va fi găsit în primii 5.000 de kilometri pătraţi, 30 de milioane de dolari dacă va fi găsit în 10.000 de kilometri pătraţi, şi 50 de milioane de dolari dacă va fi găsit în suprafaţa de 25.000 de kilometri pătraţi. Dacă aeronava va fi găsită dincolo de această suprafaţă, Ocean Infinity va primi 70 de milioane de dolari. Iar dacă nu va fi găsită, compania nu va primi niciun ban.

Recent, autoritățile malaeziene au solicitat guvernului australian să preia rolul principal în examinarea resturilor materiale și rămășițelor umane în cazul în care locul epavei zborului MH370 va fi găsit.

Premierul Australiei, Malcolm Turnbull, ar fi obținut o copie a planului de recuperare a epavei, în cazul în care aeronava va fi găsită, elaborat de echipa de căutare de pe nava Seabed Constructor, a companiei de cercetări submarine Ocean Infinity, angajată de guvernul malaezian pentru a căuta rămăsițele avionului Boeing 777.

Planul conține o listă de priorități a obiectelor cerute de anchetatori pentru a conecta toate piesele din acest puzzle tragic.

În capul listei se află datele de zbor și înregistratoarele de voce din carlingă. Apoi, compartimentul de marfă și componentele de avionică și de informații prin satelit. De asemenea, anchetatorii cer să fie recuperată și ușa carlingii, pentru a vedea dacă aceasta era blocată sau nu la momentul impactului. Nu în ultimul rând, un aspect vital în investigație, îl constituie dispozitivele personale ale pasagerilor: laptouri, telefoane mobile, camera video, iPad-uri etc.

Și, evident, partea cea mai sensibilă a listei: rămășițele umane.

În ceea ce privește echipa de căutare, experții de la bordul navei Seabed Constructor au afirmat, într-o primă declarație de la debutul operațiunilor de căutare, că „rămân optimiști” în legătură cu găsirea epavei.

Pe 8 martie 2014, 239 de pasageri aflați la bordul unui Boeing 777 au dispărut fără urmă în timpul unei călătorii între Kuala Lumpur și Beijing. În ciuda celei mai scumpe căutări subacvatice din istorie, locația prăbușirii avionului rămâne încă o enigmă.

Nava Seabed Constructor, sub pavilion norvegian, este echipată cu opt drone dotate cu sonare şi cu camere de filmare, capabile să coboare până la adâncimi de 6.000 metri. 

Echipajul navei este format din 65 de persoane, inclusiv doi reprezentanţi guvernamentali din marina Malaeziei.

Între teoriile legate de misterul MH370 se numără aceea că avionul a avut o defecţiune mecanică sau că a fost deviat în mod intenţionat de la traiectoria sa. Mai mulţi anchetatori cred că cineva a deconectat în mod intenţionat transponderul aeronavei, înainte de a îi devia traiectoria cu mii de kilometri deasupra Oceanului Indian.

Cel puţin trei piese de avion colectate din insule ale Oceanului Indian şi de pe coasta de est a Africii au fost confirmate ca aparţinând aeronavei dispărute.

 

Pe aceeași temă