Oamenii ar avea un al șaselea simț, conform unui nou studiu

Salzburg Travel Destination
FOTO: Getty Images

Multe animale se orientează în spaţiu datorită unui fel de „al șaselea simț” care le permite să detecteze câmpul magnetic al Pământului. Conform unui studiu recent, şi unii oameni au această abilitate.

Majoritatea animalelor percep câmpul magnetic al Pământului, abilitate care permite păsărilor migratoare să își găsească drumul în călătoriile lungi sau somonilor să înoate în direcția corectă.

Conform unui nou studiu, şi unii oameni ar avea acest „al șaselea simt”, doar că nu îl conştientizează.

Ipoteza că oamenii sunt sensibili la câmpul magnetic nu este nouă, ea fiind menționată încă din anii 1980. Dar, de atunci, studiile nu au furnizat nicio dovadă concretă care să confirme această teorie.

Acest nou studiu, publicat în revista științifică eNeuro, se bazează pe scanări ale creierului. Pentru prima dată, documentele dovedesc că anumite persoane sunt înzestrate cu magnetorcepție, care face posibilă detectarea unui câmp magnetic. Pentru a ajunge la această concluzie și a obține aceste dovezi, o echipă de cercetători americani și japonezi a efectuat un experiment prin care au vrut să vadă dacă oamenii sunt sensibili sau nu la câmpul magnetic al Pământului. La experiment au participat 36 de persoane - 24 de bărbați și 12 femei cu vârste cuprinse între 18 și 68 de ani, cu diverse origini (europene, africane, asiatice, autohtone). Ei au fost puşi într-o cameră întunecată, înconjurată de bobine electrice. Participanților li s-a solicitat să închidă ochii și să se relaxeze. Între timp, cercetătorii au modificat câmpul magnetic din jurul lor, modificând curenții electrici în bobine. Intensitatea câmpului magnetic din această cameră a corespuns cu cea a câmpului magnetic al Pământului. Folosind instrumente specifice, ei au analizat ritmul cerebral al participanților. În cazul unora au detectat un ritm alfa, o oscilație rezultată din activitatea electrică a creierului. Amplitudinea sa a scăzut când creierul a perceput un semnal.

Față de aceste rezultate, cercetătorii au dedus că percepția câmpului magnetic al Pământului ar putea fi specifică anumitor oameni. Acest al șaselea sens ar fi o abilitate înnăscută, întrucât unii sunt stângaci, alții dreptaci, alții înzestrați la matematică sau cu ureche muzicală ...

Cu toate acestea, cercetătorii se întreabă dacă strămoșii noștri nu aveau toți această abilitate. Prin evoluție, ființa umană și-ar fi pierdut capacitatea de a percepe câmpul magnetic al Pământului?