Sari la conținut

Salvatorii "de la firul ierbii" ai Americii

BERKELEY – Joan Didion observa cândva că “ne spunem singuri povești ca să supraviețuim". Din păcate, dacă-ți iei știrile despre Statele Unite de pe Facebook, Twitter sau de la televiziunile prin cablu, poveștile pe care le auzi te pot convinge că țara este complet divizată.

California Farmers Struggle With Ongoing Drought Conditions

Foto: David McNew/Getty Images

de LAURA TYSON ,  LENNY MENDONCA

Într-adevăr, SUA suferă de inegalități economice în creștere, disparități regionale și urban/rurale ale veniturilor, nesiguranța locurilor de muncă, scăderea mobilității sociale și polarizare politică. Aceste probleme ajung firește în centrul atenției publicațiilor de știri americane. Iar faptul că Donald Trump își începe de obicei ziua cu o salvă de mesaje pe Twitter care provoacă disensiuni nu ajută prea mult.

Dar problema fundamentală este că știrile care nu fac parte din narațiunile partizane au dispărut din cauză că modelul de business al presei tipărite locale a fost distrus de pierderea veniturilor din publicitate în favoarea mass-mediei digitale. În 1990, la ziarele din întreaga țară lucrau aproape 458.000 de oameni. În martie 2016, numărul acestora s-a redus la mai puțin de 200.000. Declinul este ilustrat de soarta publicației San Jose Mercury News, care a fost unul dintre cele mai vândute ziare locale din țară. Cu toate că regiunea de reședință a ziarului a crescut ca populație, venituri și importanță economică, numărul jurnaliștilor care lucrează pentru Mercury News a scăzut de la 400, în anii 1990, la doar 40 astăzi.

Știrile locale sunt importante pentru că viața de zi cu zi a majorității americanilor nu are nimic în comun cu virulența din modul în care sunt prezentate știrile la nivel național. În timp ce Trump și republicanii din Congres nu se ocupă de problemele cruciale precum insecuritatea economică sau schimbările climatice, administrațiile locale sau la nivel de state iau măsuri. În întreaga țară, americanii, indiferent de clasă sau apartenență politică, își suflecă mânecile și lucrează la dezvoltarea comunităților lor. Există semne că, după un îndelung declin, capitalul social se reface.

Când Alexis de Tocqueville a vizitat SUA, în anii 1830, el a observat că americanii sunt capabili să-și depășească dorințele egoiste și în public, și în privat, ceea ce are ca rezultat o viață politică activă și conștientă și o societate civilă dinamică. Așa este și astăzi, cel puțin la nivel de state sau local. Dar, în absența unui jurnalism local robust, de obicei nu auzim despre aceste activități decât de la puținii reporteri sau cercetători care sunt dispuși să traverseze țara pentru a documenta evenimentele.

De exemplu, James și Deborah Fallows au publicat Our Towns, o descriere fidelă și amănunțită a eforturilor locale de reconstrucție a țării după ce au străbătut câțiva ani la rând SUA într-un avion monomotor. Autorii au observat câteva paralele convingătoare între zilele noastre și Gilded Age, perioadă în care au început să aibă succes  experimentele locale de rezolvare a problemelor comunităților. Lecția acelei perioade este că în momentul în care atmosfera de la nivel național se va schimba în favoarea reformelor democratice și economice, comunitățile locale din țară vor avea deja pregătit planul de acțiune.

Fiecare caz în parte este unic, însă cei doi Fallows ne arată că majoritatea urmează un model similar. “Povestea civică” se bazează pe niște ”patrioți locali” care se unesc pentru a pune bazele unui ”parteneriat public-privat” realizat prin”ignorarea politicii de la nivel național.”

Mai mult, universități de cercetare locale, colegii comunitare și alte instituții sociale și de educație au ajutat comunitățile să-și pună în practică viziunile de înnoire civică. Și în multe dintre comunitățile documentate de Fallows există cel puțin o berărie artizanală unde membrii comunității poartă discuții aprinse dar civilizate. Una peste alta, călătoriile celor doi Fallows în America inspiră optimism. “Părțile bune ale conștiinței comunitare americane,” scriu aceștia, ”par în multe locuri mai solide și mai bune decât ne-am așteptat.”

În mod similar, Bruce Katz de la Brookings Institution a studiat multă vreme revigorarea comunităților locale. În cartea sa recentă, scrisă împreună cu Jeremy Nowak de la Drexel University, el arată cum soluționarea problemelor  s-a mutat pe verticală de la nivelul național la cel statal, regional sau municipal dar și pe orizontală dinspre sectorul public către rețele formate din actori publici, privați și civici.

Katz crede că această colaborare intersectorială contribuie la un “nou localism” care a fost declanșat de aceleași forțe economice și socio-culturale care l-au creat pe  Trump. Pe lângă alimentarea unui populism toxic, insecuritatea economică dă naștere de asemenea unor reacții mai constructive din partea cetățenilor frustrați. Chiar dacă mulți și-au pierdut încrederea în guvernul federal, lumea își pune în continuare speranța în instituțiile locale.

Suntem încă la începutul unei perioade pe care Anne-Marie Slaughter o numește “reînnoirea americană” iar David Brooks de la Aspen Institute “renașterea americană.” Totuși este clar că mulți americani sunt pregătiți pentru o nouă narațiune națională. De exemplu, antreprenorul media Greg Behrman a creat platforma digitală NationSwell prin care se trece “de la relatarea faptelor bune făcute de oameni la participarea în mod direct la aceste eforturi”. Alte acțiuni similare includ coaliția Patriots and Pragmatists și National Association of Non-Partisan Reformers, care pun bazele unei mișcări care promovează reforme de jos în sus în întreaga țară.

În același timp, se dezvoltă noi modele de media pentru a umple golul lăsat în urmă de decăderea jurnalismului local. În Texas și California, mijloacele de informare nonprofit locale Texas Tribune și CalMatters au devenit surse de informații de încredere.

În plus, se dezvoltă metode inovatoare de finanțare a presei locale. Berkeleyside, din Berkeley, California, a strâns recent 1 milion de dolari de la cititori prin ofertă publică directă. În Half Moon Bay, cetățenii au creat o companie de interes public pentru a salva publicația Half Moon Bay Review. Iar organizația nonprofit națională Report for America pregătește și subvenționează tineri jurnaliști care lucrează pentru ziarele locale din țară.

Într-un sondaj recent al Pew Research Center se arată că șapte din zece americani se simt extenuați din cauza știrilor. Aceasta nu este o surpriză dacă luăm în considerare nivelul de vehemență din știrile prezentate la nivel național. Pe măsură ce jurnalismul local a intrat în declin, angajamentul civic și încrederea publicului au scăzut. Este momentul să inversăm aceste tendințe și să ne concentrăm pe poveștile de succes ale comunităților care se reinventează și care aduc oamenii împreună pentru un bine comun.

Etichete: SUA , statele unite ale americii , Congres , comunitate , donald trump , democrati , presa locala , jurnalism local

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale