Sari la conținut
News Alert

Exercițiile fizice benefice pentru creier

Persoanele care obișnuiesc să desfășoare exerciții de rezistență, precum ridicarea greutăților, ar putea avea un nivel mai mic de anxietate în comparație cu cele care nu practică un astfel de antrenament, conform unei cercetări efectuate în Irlanda, informează Reuters.

Former Marines Get New Yorkers In Shape With "Warrior Fitness" Class

FOTO: Gulliver/ Getty Images

Oamenii de știință au analizat informații din cadrul a 16 studii publicate anterior, la care au participat în total 922 de persoane care au fost supuse, în mod aleatoriu, fie unui program de exerciții de rezistență, fie unui stil de viață sedentar, notează Agerpres.

Potrivit rezultatelor studiului, exercițiile de rezistență au fost asociate cu o reducere a simptomelor anxioase, indiferent dacă participanții aveau sau nu tulburări de sănătate mintală, deși efectul a fost mai pronunțat la indivizii sănătoși care nu au declarat probleme de natură fizică sau psihologică.

''Efectele pozitive ale exercițiilor fizice asupra sănătății mintale sunt binecunoscute; însă, cea mai mare parte a acestor concluzii se bazează pe studii care au presupus exerciții aerobice'', a precizat autorul principal al cercetării, Brett Gordon de la Universitatea Limerick din Irlanda.

''Antrenamentul cu exerciții de rezistență (resistance exercise training — RET) reduce în mod semnificativ nivelul de anxietate, atât în cazul pacienților sănătoși cât și în al celor cu boli mintale, iar gradul la care se manifestă această reducere este comparabil cu cel al tratamentelor de primă linie, precum medicația sau psihoterapia'', a precizat Gordon prin e-mail pentru sursa citată. RET reprezintă o alternativă ce presupune costuri reduse și risc minim, ce poate fi un instrument eficient pentru reducerea anxietății, atât pentru cei sănătoși, cât și pentru cei bolnavi'', a adăugat el, citat de Reuters la 22 septembrie.

Efectele acestui tip de exerciții asupra creierului nu este încă deplin înțeles — așa cum este cazul antrenamentelor aerobice — însă cercetarea a asociat mișcările de rezistență cu un nivel mai mic de reducere a substanței albe din creier, după cum a explicat Dianna Purvis Jaffin de la Brain Performance Institute din cadrul Universității Dallas din Texas, Statele Unite.

Substanța albă din creier este compusă din fibre nervoase care conectează neuronii din diferite părți ale organului gândirii. Odată cu înaintarea în vârstă, pot surveni schimbări la nivelul acesteia, putându-se ajunge la probleme de natură cognitivă și comportamentală.

Este posibil ca exercițiile de rezistență să ajute la reducerea anxietății prin distragerea atenției practicanților de la propriile gânduri și prin oferirea unui alt subiect asupra căruia să se concentreze, a explicat Jaffin, care nu a fost implicată în această cercetare. ''În general, exercițiile necesită un anumit nivel de concentrare asupra activității și pot servi ca mod de distragere a atenției sau cel puțin pot întrerupe ruminația și grijile obsesive'', a adăugat ea.

Persoanele care au efectuat activități sportive în cadrul acestui studiu au practicat exerciții de rezistență timp de două până la cinci zile pe săptămână, în medie unsprezece săptămâni, precizează sursa citată.