60% dintre managerii români sunt optimiști cu privire la revenirea economiei, dar încă se tem de efectele pandemiei (raport)

om de afaceri gestionare capital de lucru
60% dintre managerii români sunt optimiști cu privire la revenirea economiei. Foto: Guliver/GettyImages

Managerii români sunt optimiști cu privire la revenirea economiei globale, 60% dintre ei considerând că situaţia economică se va îmbunătăţi în următoarele 12 luni,  potrivit raportului CEO Survey 2021, realizat de PwC România. În ciuda optimismului lor care a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani, ei sunt mai prudenți în previziuni decât managerii din alte țări.

Deşi sunt mai optimişti decât în anii anteriori, directorii generali din România se dovedesc a fi mai prudenţi în previziuni decât omologii lor de la nivel global (76%) şi din Europa Centrală şi de Est (64%), se menţionează într-un comunicat al PwC.

ncrederea executivilor în perspectivele de creştere a economiei a atins un nivel record în ultimul deceniu de când realizăm acest raport în România, fiind de trei ori mai mare procentul celor optimişti decât la ediţia din 2020. Cele mai recente prognoze privind evoluţia economiei româneşti, cum este cea a FMI care anticipează o creştere a PIB de 7% în 2021, vin să confirme percepţiile liderilor de afaceri.

Totuşi, anxietatea privind pandemia încă nu a dispărut şi rămâne pe primul loc în topul ameninţărilor pentru creşterea economiei şi a companiilor atât pe plan global, cât şi în ţara noastră. Rezultatele studiului nostru mai arată că directorii generali din România transmit un mesaj clar autorităţilor că sunt în continuare foarte preocupaţi de evoluţia pandemiei, de volatilitatea politicilor publice, de riscul unei poveri fiscale în creştere şi de reglementarea excesivă", a declarat Ionuţ Simion, country managing partener PwC România, citat de Agerpres.

Cele mai mari temeri ale managerilor: pandemia și politica fiscală incertă

În topul ameninţărilor la adresa creşterii economice, directorii generali din România menţionează apariţia pandemiilor (67%), politica fiscală incertă (57%), povara fiscală în creştere (51%), incertitudinea privind politicile publice (50%) şi supra-reglementarea (46%). La nivel global, principalele îngrijorări ale executivilor sunt: pandemiile (52%), ameninţările cibernetice (47%), reglementarea excesivă (42%), incertitudinea privind politicile publice (38%) şi creşterea economică incertă (35%).

Peste jumătate (53%) dintre directorii generali cred că modificările de politică fiscală cauzate de majorarea nivelului datoriei publice din timpul crizei sanitare ar putea determina o creştere a obligaţiilor fiscale totale ale organizaţiilor. De asemenea, aceste modificări vor putea conduce la o reconsiderare a structurii costurilor, cred 77% dintre directorii generali, precum şi la un impact asupra procesului de planificare şi luare a deciziilor, susţin 66% dintre aceştia.

În ceea ce priveşte evoluţia propriilor organizaţii, directorii generali din România sunt mai prudenţi decât omologii lor globali sau regionali. Astfel, 63% dintre respondenţi consideră că avansul veniturilor organizaţiei lor va continua în anul următor, faţă de 74% la nivel global şi în Europa Centrală şi de Est (ECE). Puţin peste jumătate (52%) dintre directorii generali se aşteaptă la creşterea profitabilităţii în următoarele 12 luni, procentul fiind apropiat de cel înregistrat în regiune (53%), dar inferior celui global (65%).

De asemenea, pe fondul accelerării procesului de transformare digitală, au crescut îngrijorările cu privire la ameninţările cibernetice şi dezinformare. În acest context, circa jumătate dintre directorii generali din România au în plan creşteri de două cifre ale investiţiilor în transformarea digitală.

38% dintre managerii români spun că au renunțat la o parte din angajați în ultimele 12 luni

Doi din cinci directori generali afirmă că au reuşit să păstreze relativ constant numărul de angajaţi în ultimele 12 luni. În acelaşi timp, 30% susţin că numărul de angajaţi din organizaţiile lor a crescut în ultimele 12 luni, ponderea lor fiind mai mare decât la nivel global (24%) şi regional (25%), iar un procent apropiat (31%) declară că efectivul salariaţilor a scăzut în ultimul an. La nivel global 38% dintre respondenţi afirmă că au fost nevoiţi să renunţe la o parte dintre angajaţi.

Deşi admit că este o provocare tot mai mare să găsească pe piaţă angajaţi talentaţi şi, în ciuda unor predicţii cu privire la faptul că tehnologia va transforma radical anumite meserii, directorii generali rămân în general optimişti cu privire la majorarea numărului de angajaţi din organizaţiile lor în următoarele 12 luni. Totuşi, 41% dintre respondenţi spun că au ca prioritate creşterea productivităţii prin automatizare şi tehnologizare pentru a asigura competitivitatea propriilor organizaţii.

O atenție crescută pentru sănătatea angajaților

O "moştenire" pozitivă a pandemiei ar putea fi faptul că liderii de organizaţii au un sentiment mai profund al nevoii de a se îngriji de sănătatea şi bunăstarea angajaţilor lor. Aproape o treime dintre directorii generali din România îşi propun să crească competitivitatea afacerii prin oferirea unor aranjamente de lucru flexibile şi asigurarea unui echilibru între muncă şi viaţa personală a angajaţilor.

Top trei priorităţi pe care ar trebui să le aibă Guvernul, în opinia directorilor generali sunt: Crearea unui sistem fiscal eficient (71%), infrastructura adecvată (68%) şi forţă de muncă înalt calificată şi adaptabilă (61%).

Desfăşurat în ianuarie şi februarie 2021, CEO Survey explorează opiniile a 174 de directori generali din România.
 

 

 

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate