Sari la conținut

Un vaccin universal împotriva gripei se află în fază avansată de studiu

Foto: Gulliver / Getty Images

Nu este imposibil ca în viitorul apropiat un vaccin universal să permită imunizarea împotriva tuturor tulpinilor de virus gripal. De fapt, acesta ar putea chiar să existe deja, dar eficiența sa nu a fost încă testată pe oameni. Cele două echipe de cercetători au publicat recent rezultatele studiilor lor pe această temă, informează publicația electronică citată, relatează Agerpres.

În revistele de specialitate Nature Medicine și Science, cercetătorii susțin că un vaccin universal poate proteja deja șoarecii, maimuțele și dihorii de casă împotriva mai multor tulpini gripale. O echipă de cercetători condusă de Barney Graham de la National Institutes of Health din Maryland (SUA) a creat un vaccin concentrându-se pe hemaglutinină, una dintre proteinele de suprafață ale virusului. Proteina dă virusului posibilitatea să se fixeze pe celula gazdă și să o infecteze. Echipa de cercetători citată de revista Nature Medicine a asociat tulpina de hemaglutinină rezultată din virusul H1N1 cu nanoparticule, obținând un vaccin total eficient la șoareci și parțial la dihori.

Cealaltă echipă, condusă de Antonietta Impagliazzo de la Crucell Vaccine Institute din Leiden (Olanda), a procedat la modificarea configurației acestei tulpini, într-un mod care să o facă mai stabilă. Vaccinul creat de cercetători, injectat la șoareci, a avut ca efect producerea unei cantității de anticorpi care să țintească această parte a proteinei. Mai precis, vaccinurile au permis o imunizare perfectă împotriva tulpinilor de virus gripal H1N1 și H5N1. La maimuțe, vaccinul a dus la o scădere a febrei cauzate de virusul H1N1 și la înmulțirea numărului de anticorpi.

În pofida acestor rezultate încurajatoare, rămân de confirmat prin studii suplimentare mai ales efectele acestor vaccinuri asupra altor tulpini ale virusului și posibila eficiență a lor în cazul oamenilor, mai notează 24matins.fr.

Etichete: vaccin gripa , studiu vaccin , cercetatori vaccin , vaccin gripa teste