Foto Așa arată 500.000 de stele. NASA publică imagini nemaivăzute din inima galaxiei Calea Lactee

Data actualizării: Data publicării:
400522566_7600254073335225_5571174737640948742_n
Foto: NASA

Ultima fotografie făcută de telescopul spațial James Webb al NASA arată o porțiune din centrul dens al galaxiei noastre, Calea Lactee, cu detalii fără precedent, incluzând elemente care nu au mai fost văzute până acum și pe care astronomii încă încearcă să le explice. Zona de formare de stele, denumită Săgetător C (Sagittarius - n. red) , este la aproximativ 300 de ani lumină de gaura neagră supermasivă din centrul Căii Lactee.

400522566_7600254073335225_5571174737640948742_n
Foto: NASA

„Nu am avut niciodată până acum date infraroșu ale acestei regiuni cu acest nivel al rezoluției și capacității foto pe care o are telescopul Webb, așa că vedem multe dintre aceste lucruri pentru prima oară”, a spus principalul cercetător din echipa de observație, Samuel Crowe, sutdent la Universitatea din Virginia.

„Telescopul Webb ne dezvăluie o cantitate incredibilă de detaliu și ne permite să studiem formarea stelelor în acest tip de mediu, lucru care nu era posibil înainte”, a adăugat el.

„Centrul galactic este cel mai extrem mediu din galaxia Calea Lactee, putem testa cel mai riguros teoriile despre formarea stelelor”, a adăugat profesorul Jonathan Tan.

Printre cele 500.000 de stele din imagine este și un „mănunchi” de proto-stele, aștri care încă se formează și obțin masă și strălucesc ca un foc de tabără în mijlocul unui nord negru.

În inima acestui cuib de stele este o proto-stea de 30 de ori mai masivă decât Soarele, iar norul din care vin aceste proto-stele este atât de dens încât lumina din spatele stelelor nu poate ajunge la telescopul Webb, ceea ce o face să pară mai puțin aglomerată. În fapt este una dintre cele mai pline zone ale imaginii.

„Centrul galactic este un loc aglomerat și tumultos. Acolo sunt nori turbulenți, magnetizați care formează stele care apoi impactează gazul din jur cu radiație și suflu stelar”, a spus Ruben Fedriani, co-investigator la proiectul de la Instituto Astrofisica de Andalucia, din Spania. „Webb ne-a oferit o grămadă de informații despre acest mediu extrem și abia am început să ne uităm cu atenție la el”.

Aflat la aproximativ 25.000 de ani-lumină de Pământ, centrul galaxiei este suficient de aproape încât să ne permită să studiem stele individuale folosind telescopul James Webb. Aceste imagini permit astronomilor să obțină informații fără precedent cu privire la formarea stelelor și cum depinde acest proces de mediul cosmic, mai ales când e comparat cu alte regiuni ale galaxiei.

O problemă care se pune este dacă se formează mai multe stele masive în centrul galaxiei față de brațele acesteia.

„Imaginile primite de la telescopul Webb sunt incredibile, iar informațiile pe care le obținem din ele sunt chiar mai bune. Stelele masive sunt fabrici care produc elemente grele în miezul lor nuclear, așa că prin înțelegerea mai bună a acestora, învățăm mai bine și despre originea universului”, a mai spus Crowe.

Editor : Adrian Dumitru