Inelele descoperite la planeta Quaoar, de la marginea îndepărtată a Sistemului Solar, i-au uluit pe astronomi

impresia artistică a planetei quaoar și inelelor sale
Foto: Profimedia Images

Planeta îndepărtată Quaoar, numită după un zeu al creației în mitologia nativilor americani, creează surprize pentru astronomii care o studiază – inelul care o înconjoară este neobișnuit de îndepărtat de planetă și depășește înțelegerea actuală a felului în care se formează și există aceste inele, relatează Reuters.

Quaoar este situată dincolo de Pluto, la marginile îndepărtate ale Sistemului Solar, în centura Kuiper, un inel masiv de asteroizi și corpuri cerești pseudo-planetare care înconjoară Sistemul Solar.

Cercetătorii au declarat, miercuri, că au detectat inele similare cu cele ale planetei Saturn în jurul lui Quaoar. Inelul acestei planete, însă, depășește înțelegerea pe care o au astronomii, în prezent, în ce privește felul în care se formează inelele planetare – el este mult mai departe decât este obișnuit.

Distanța dintre planetă și inelele sale este suficient de mare pentru ca fragmentele de rocă și gheață să poată să se unească în jurul unui corp ceresc pentru a forma o lună, fiind mai improbabilă posibilitatea de a rămâne sub formă de inel.

Am descoperit, practic, un inel într-un loc în care existența lui nu ar trebui să fie posibilă”, a spus astronomul Bruno Morgado, de la Observatorul Valongo de la Universitatea Federală Rio de Janeiro, din Brazilia, unul dintre principalii autori ai unui studiu publicat în jurnalul științific Nature.

Descoperită în 2002, Quaoar este definită ca planetă mică și a fost propusă pentru clasificarea de „planetă pitică”, deși nu a primit încă un statut formal de la Uniunea Astronomică Internațională.

Quaoar are un diametru de 1.110 kilometri, adică aproximativ o treime din diametrul Lunii și jumătate din cel al planetei Pluto. Pe lângă inel, Quaoar are și o mică lună care orbitează dincolo de fragmentele de rocă.

Quaoar se află în centura Kuiper, o zonă îndepărtată în care se află o mulțime de corpuri cerești înghețate și orbitează la o distanță de 43 de ori mai mare decât cea a Pământului față de Soare. Prin comparație, Neptun orbitează la o distanță de 30 de ori mai mare.

Inelul lui Quaoar a fost descoperit cu ajutorul telescopului orbital Cheops, al ESA. El este format din particule de gheață și se află la 4.100 de kilometri de centrul lui Quaoar, având un diametru de 8.200 de kilometri.

„Sistemele de inele se formează din resturi de la procesul de formare al planetei sau din resturi rezultate din coliziunea cu un alt corp capturat de planetă. Nu avem, acum, indicii cu privire la momentul în care s-a format inelul lui Quaoar”, a spus co-autoarea studiului, Isabella Pagano, directoarea de la Observatorul din Catania.

Spre deosebire de alte inele planetare, cel al lui Quaoar este localizat în afara limitei Roche – distanța de la care un corp ceresc cu câmp gravitațional apreciabil rupe în bucăți un alt corp mai mic din apropiere. Fragmentele de rocă și gheață din afara limitei Roche se asamblează, deobicei, într-un alt corp mai mare.

Saturn are cel mai mare sistem de inele din Sistemul Solar. Și ceilalți giganți gazoși – Jupiter, Uranus și Neptun au inele. Inelele acestor planete se află, toate, în limita Roche.

Editor : Adrian Dumitru