Exclusiv Ligia Deca, Ministrul Educației, la Digi24.ro: Va mai dura patru ani până când vom vedea primul examen de admitere la liceu

Data actualizării: Data publicării:
deca interviu
Ministrul Educației, Ligia Deca, la Interviurile digi24.ro

Ligia Deca, Ministrul Educației, a explicat la Interviurile Digi24.ro ce modificări aduc Legile Educației și de când se vor aplica noile criterii. Deca spune că pachetul legislativ are susținerea Coaliției și că noile legi stimulează progresul educațional și academic.

Principalele declarații:

  • A fost o dezbatere transparentă? Dialogul pe legile educației nu s-a oprit nicicând. Sunt peste 500 de articole care trebuie corelate și trebuie să ia în calcul toate opiniile venite în timpul dezbaterii publice. A existat o așteptare ca legile să fie publicate imediat ce am preluat mandatul. Cred că orice ministru are nevoie de puțin timp de reflecție. Am supus pachetul discuțiilor cu actorii implicați și decidenților politici.
  • Cred că perioada de creionare a viziunii România Educată garantează o stabilitate în societate, de asemenea, acest timp luat pentru discuții garantează un parcurs mai stabil pentrua aceste legi.
  • Sunt divergențe în Coaliție pe aceste legi? Sigur că partidele au membri cu experiență diferită. Sunt oameni care își doresc ca unele articole să aibă o formă diferită. Cred că legile sunt un cadru mai bun decât avem acum și beneficiază de sprijinul coaliției. Cred că acest pachet legislativ are și avantajul unui sprijin financiar consistent prin PNRR. Pachetul reprezintă și cadrul strategic, deci vom avea bani pentru reformele pe care ni le-am propus.
  • În cadrul discuțiilor din formatul de experți am ajuns la concluzii comune pe acest pachet. Vom vedea cum va arăta dezbaterea parlamentară. A existat această înțelegere că forma care este în dezbatere publică este forma care în linii mari va fi susținută și în dezbaterea parlamentară.
  • Evaluarea Națională în noile legi. Care sunt liceele care vor putea cere organizarea de examene de admitere? Există două condiții: liceul să demonstreze concurență în anii anteriori și să își dorească acest lucru. Proiectul stipulează că întâi se dă evaluarea națională la matematică, limba română și limba maternă unde e cazul, după care elevii vor putea să dea și un examen de admitere la profilul pe care îl doresc dacă liceul îl organizează. Se organizează doar pentru 60% dintre locuri, iar 40% sunt pentru repartizarea computerizată.
  • Există această supoziție că un copil nu poate intra la ce liceu dorește decât dacă se pregătește suplimentar cu resurse private. Ne dorim ca prin aceste legi să adecvăm în așa fel încât să ajungă la ce are nevoie în școală.
  • Va mai dura patru ani până când vom vedea primul examen de admitere. Avem timp să definitivăm metodologia. Nu va afecta viața niciunui copil care se află acum în gimnaziu.
  • Această raportare stimulează concurența, stimulează progresul academic.
  • Această măsură a fost inițial propusă pentru 90% din locuri, a existat o puternică reacție și atunci am păstrat acest echilibru în așa fel încât dacă dintr-un motiv personal copiii nu pot să ajungă pe locuri prin examenul de admitere să aibă sansa să concureze pe profilul dorit și la liceele pe care și le doreau.
  • Am dori să legăm mai bine școala de comunitate.
  • Școlile din mediul rural. Acolo am gândit multe programe de sprijin inclusiv consorții de tipul urban-rural. Adică o școală din mediul urban să intre în parteneriat cu mediul rural, să existe schimburi de profesori noi bonificând aceste parteneriate pentru a stimula astfel de colaborări. Cred că aceste colaborări vor veni natural. Astfel, încurajăm profesorii să meargă în comunități unde altfel ar fi ajuns mai greu.
  • Ne dorim ca, asociat profilului, fiecare elev să poată obține un atestat profesional.
  • Portofoliul educațional. El începe din educația timpurie. Va începe cu acele evaluări din punct de vedere cognitiv și socio-emoțional. Va continua cu experiențele de învățare conexe, și mai apoi se va putea adapta strategia pedagociă în așa fel încât să ajungem la profilul absolventului pe care ni-l propunem după fiecare etapă educațională.
  • Elevul va avea un dosar electronic de care se ocupă educatorul, învățătorul sau dirigintele. Și acum există fișe de evaluare ale copilului. 
  • Ne dorim platforme de mangament școlar integrate care să fie în cloudul guvernamental și care să cuprindă date despre copil din mai multe surse. 
  • (Digitalizarea școlilor) Avem o acoperire suficientă cât să începem acest sistem.
  • Recomandarea vocațională. Va fi prezentată părinților, care pe baza ei pot lua o decizie alături de copilul lor. Este o evaluare făcută profesionist pentru a vedea unde este potențialul de succes al copilului. Furnizăm această îndrumare vocațională și profesională la finalul liceului. Există un spor salarial pentru dirigenție, anul trecut am mărit și numărul de posturi pentru consilieri școlari. Vrem să suplimentăm în continuare pentru că sunt extrem de necesari. Ne dorim să ajungem la un consilier la 500 de elevi. deja am scăzut de la 1200 la unul/800.
  • Teste pentru a verifica alfabetizarea funcțională. Va fi o platformă națională unde se vor putea testa copiii. Vor fi testări pe care le vom face în fiecare an pentru a identifica golurile în învățare. Pot începe odată cu clasa pregătitoare. Ele vor fi similare cu testele pe care și acum le dăm la clasele a doua, a patra și șasea. Școala va putea inteveni asupra modului în care programa este livrată copiilor. Dacă e nevoie de intervenție suplimentară pot prevedea acest lucru. Oferă această personalizare în funcție de copil și de clasă. Rezultatele vor fi în portofoliul educațional.
  • Cred că putem aveam măsuri de intervenție după ce avem aceste rezultate anuale la timp. Noi constatăm rezultatele scăzute când un copil termină un ciclu educațional. Trebuie să intervenim înainte.
  • Bacalaureatul și proba de competențe. Elevii vor da o probă de competențe de bază la matematică sau științe. Este o probă scrisă de competențe de bază prin care se testează capacitatea de a aplica noțiuni de bază. Să calculeze un TVA dintr-un preț, să înțeleagă care dintre două oferte de împrumut este mai avantajoasă, de exemplu. Este doar pentru a ne asigura că orice absolvent de liceu are competențele necesare să se descurce în societate și în viața reală. 
  • Bacalaureatul tehnologic. La liceele cu filieră tehnologică. Va fi adecvat pe două discipline. Dacă de exemplu a fost un liceu economic, vor avea probă de economie și o probă practică. Mi se pare firesc ca copilul la final să poată să fie evaluat în baza a ceea ce a făcut în liceu.
  • Aceste examene vor fi concepute în așa fel încât să nu fie nevoie de o pregătire suplimentară. Dacă un elev merge pe un profil de mate-fizică intensiv, nu ar fi bine să vedem întâi dacă acel copil are dorința de a merge pe acea filieră de liceu înainte să îl trimitem la matematică-fizică?
  • Corpul profesoral va avea alte criterii de intrare în profesie și de formare. Prin lege stabilim un masterat didactic care să cuprindă 80% practică. Crește nivelul de pregătire inclusiv pentru învățători. Pentru a se titulariza în sistem vor avea nevoie să parcurgă și o licență de pedagogie. În acest masterat didactic ei vor primi o bursă egală cu salariul mediu pe economie pentru a-i încuraja să intre în profesie pe cei mai buni.
  • Extindem programul de masă caldă din 2023-2024 la un milion de beneficiari. Acum avem 450 de școli, va fi exstins cu prioritate la școlile care au mai mare nevoie de el.
  • Legile intră în vigoare în primul an școlar de după adoptarea în Parlament. În funcție de decizia politică și în funcție de impactul bugetar, anumite măsuri pot intra în vigoare în alt an școlar. De exemplul cu admiterea la liceu- intră în vigoare cel mai devreme în 2027. Bacalaureatul va intra în vigoare din anul în care se aplică legea plus cinci, probabil 2028. Majorarea burselor din 2024. Pe partea de salarizare, ne corelăm cu legea salarizării. Grila este în legea salarizării care este în elaborare. În vară trebuie definitivată. Noi am specificat în legea doar nivelul de la care plecăm cu grila- nivelul salariul mediu pe economie pentru debutanți.
  • Banii pentru școală. Eu cred că aceste practici trebuie să dispară. Dar pentru asta trebuie să avem curajul să refuzăm atunci când se solicită și să fie seziate abuzurile. De fiecare dată când am fost sesizați am luat măsuri. 
  • Siguranța în școli. Am avut mai multe strategii. Am ajuns la concluzia că există un punct de la care școala sesizează alte instituții. Am luat legătura cu ministerul Familiei și lucrăm împreună la proceduri simplificate în așa fel încât daca un caz este de competența altor instituții să se poată face sesizarea foarte ușor. Profesorii vor avea instrumente să ceară ajutor. Soluțiile sunt zona de prevenție și de consiliere.
  • Învățământ de scurtă durată la facultate. Cei din IT au cerut un astfel de program unde este nevoie de învățământ superior dar poate nu de durată completă. Aici, universitățile cu profil tehnic pot crea astfel de programe.
  • Fabricile de doctorat. Avem un capitol foarte serios de etică și integritate în lege care include sancțiuni și nu doar pentru cel care se dovedește că a plagiat ci și pentru cei care ar fi trebuit să prevină acest lucru.
  • Plagiatorii din funcții publice. Cred că este vorba despre un sistem care atunci când este pus în funcțiune are tot ceea ce îi trebuie ca să funcționeze. Legea nouă duce în dreptul universităților. Ce ar trebui să facă cei care au fost acuzați în trecut? Eu cred că fiecare om trebuie să se poată uita în oglindă și atunci când știe că are o problemă trebuie să poată lua decizia în raport cu conștiința pe care o are. Asta nu înseamnă că statul nu trebuie să aibă instrumente de sancționare.
  • Postul președintelui Iohannis de profesor la Sibiu: Este o prevedere legală care a existat și până acum și care prevede că un demnitar se poate suspenda și i se rezervă postul o dată ce a trecut examenul de titularizare. Nu este nimic ciudat sau diferit față de ultimul deceniu.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri