Sari la conținut

Află de la ce companii farma ia bani doctorul tău

Din 2015 lista medicilor care primesc bani de la companii farmaceutice trebuie să fie publică. Dar autoritățile pun documentele în locuri și feluri extrem de greu de accesat — practic este ratată miza. Un bărbat a luat datele, le-a curățat și a creat un motor de căutare simplu. Îl vom numi S, pentru că a preferat să nu îi fie dată identitatea.

În continuare puteți vizualiza datele (cele inițiale și cele curățate), căuta medici și afla cum se face data scraping și data cleaning — metodele au minusurile lor, dar sunt un important punct de plecare pentru informare publică și investigații jurnalistice.

De ce e important ca aceste date să fie accesibile?

Banii primiți de doctori de la companii farmaceutice îi pot deturna: ajung să servească interesul companiei, în timp ce interesul pacientului trece în plan secund. Pot înclina să prescrie medicamentele companiei de unde iau bani, indiferent de eficiența lor, sau chiar pot ajunge să facă experimente pe pacienți.

Nu înseamnă că orice medic va proceda așa, dar riscul există, fiindcă banii oferiți vin la pachet cu obligații (implicite sau explice).

Tocmai de asta, în majoritatea statelor, relația doctor - companie farmaceutică este strict reglementată.

Ce spune legea din România: Legea privind reforma în domeniul sănătății (nr. 95/2006) spune că „exercitarea profesiei de medic este incompatibilă cu calitatea de angajat sau colaborator al unităților de producție ori de distribuție de produse farmaceutice sau materiale sanitare”. Pentru șefii unităților de primire a urgențelor situația e și mai strictă: „medicii și asistenții-șefi ai unităților de primire a urgențelor nu pot fi sponsorizați și/sau finanțați, direct sau indirect, pentru participare la conferințe, congrese și alte tipuri de manifestări, de către firmele care comercializează produse farmaceutice și/sau materiale sanitare ori firmele care reprezintă interesele acestora și nici de către firmele de aparatură medicală”.

Care medici români iau cei mai mulți bani?

Cine reușește să găsească documentele cu sponsorizări primite de medici de pe site-ul Agenției Naționale pentru Medicamente și Dispozitive Medicale nu poate afla infomații de tipul: cine a luat cei mai mulți bani, care este totalul sponsorizărilor, cine a dat cei mai mulți bani — practic calculele ar fi trebuit făcute de mână, pe o bază de date cu vreo 75,000 de înregistrări. Dar S a rezolvat problema: după scrapuirea și curățarea datelor, calculele durează câteva minute.

Puteți afla mai multe despre Lupuliasa Dumitru, șeful Colegiului Medicilor și restul doctorilor din top în acest articol Digi24

Iar aici găsiți datele inițiale și cele curățate, pe baza cărora s-au făcut calculele


Grafice realizate cu Tableau de Datavizuri.blogspot.ro

 

Cum au fost ascunse datele publice și ce l-a determinat pe S. să le facă accesibile?

Teoretic, accesarea informațiilor ar trebui să poată fi făcută pe site-ul Agenției pentru Medicamente. Dar oricine intră pe site sau folosește motoare de căutare nu le poate vedea. De ce? Iată cât neintuitivă este locația documentelor: trebuie intrat pe categoria “Medicamente de uz uman”, unde apar enumerate “Anunțuri importante”, trebuie deschis un astfel de anunț (fără nume) în care scrie asta: “In conformitate cu prevederile art. 814 alin.4 din Legea 95/2006 si art. 35 din OMS 194/2015, raportat la art. 22 alin. 2 din Legea 677/2001, ANMDM a postat pe website-ul propriu, la sectiunea Publicitate, Registrul declaratiilor activitatilor de sponsorizare aferente anului 2015, destinat informarii si deschis spre consultare publicului in general sau oricarei persoane care probeaza un interes legitim” — pe cuvântul “Publicitate” este hyperlinkul care duce la documente. Iar de acolo încep alte piedici.

“Știam de dezbaterea privitoare la moralitatea sponsorizarilor și mă enerva că (autoritățile și media n.r.) scoteau doar câte puțin și nu dădeau datele globale”, spune S, care nu este informatician, dar a lucrat în diverse domenii, de la șofat la brokeraj.Voia să știe cine a luat cei mai mulți bani, cine a dat cei mai mulți bani și pune la dispoziția publicului instrumente să poată face diverse căutări.

Pentru a găsi listele pe anm.ro, S a trebuit să downloadeze tot site-ul. Apoi a căutat metode să genereze un sistem inspirat după cel din SUA, unde cetățenii pot afla cine le sponsorizează doctorul.

Scurt ghid pentru obținerea informațiilor din fișiere problematice

S a găsit un soft opensource (gratuit) cu care a extras toate paginile site-ului care conțineau sponsorizări — a durat 2 ore. Un alt soft pentru acest proces este import.io, care nu a funcționat de data asta (dura prea mult prelucrarea). Apoi S a pus cap la cap cele 145 de pagini extrase printr-un add-in Excel.

Curățarea datelor (data cleaning) a fost cel mai dificil proces. A folosit instrumente online ca Rstudio, Trifacta Wrangler, GoogleRefine (un soft produs de Google, la licența căruia au renunțat, iar acum e întreținut de entuziaști ai open source-ului). 

“Curățarea datelor nu-i rezolvată complet și nici nu va fi. Volumul de date e prea mare, iar datele au fost introduse fără rigurozitate. Sunt doua abordări posibile:

- manual - și poti să fii riguros, dar nu termini niciodată;

- automatizat - îți faci treaba dar renunti la rigoare, introduci erori peste cele care sunt deja in date: corectezi unele și generezi altele”.

De asta, S punctează că sistemul creat de el este doar un prim pas:

“Am făcut un instrument. Nu dă verdicte, nu condamnă pe nimeni. Îl folosești așa cum folosești google: îți dă tot felul de informații la o căutare și e treaba fiecăruia să caute mai departe ce e credibil și ce nu.

Orice ziarist local poate să intre acolo, să caute șeful de secție dintr-un spitalul judetean, și dacă găsește ceva interesant, să-si construiască o investigație cu diverse alte surse mult mai riguroase.

Vizualizarea făcută de mine te ajută să găsești acul în carul cu fân”

În România s-a format o coaliție pentru date deschise, prin care diverse organizații militează sau pun la dispoziție instrumente care fac accesibile datele publice. Multe instituții românești încă nu respectă legea și nu oferă informații publice sau o fac sub forme care îngreunează accesul, spune Elena Calistru, de la Funky Citizens, unul dintre ONG-urile implicate în coaliție. “Explicațiile sunt multiple: obișnuința unei culturi a opacității, teama că s-ar putea să le fie modificate documentele (aceasta este printre cele mai absurde, am primit replici de tipul <<nu vreau să îmi modificați excelul>>), dar și lipsa echipamentelor sau chiar neobișnuința de a lucra cu date deschise”, detaliază aceasta. Elena crede că lucrurile s-au îmbunătăți în ultimii ani, așa că că e optimistă. Chiar și datele ANMDM au apăut anul acesta într-o formulă ușor îmbunătățită, față de 2015.

Ce s-a întâmplat cu datele pe 2014?

S a analizat și datele publicat anul trecut: ANMDM a primit listele cu sponsorizări de la companiile farmaceutice ca Excel (reiese din proprietățile documentelor), format care permite calcule și transparența datelor. Dar le-a pus pe site în versiuni PDF: “locul unde informațiile sunt trimise să moară”, glumește S și îmi dă linkul ăsta cu detalii. Mai mult, documentele nu puteau fi salvate, deși alte PDF-uri de pe site-ul agenției se descărcau fără probleme.

Jurnaliștii Digi24 au stat săptămâni întregi să prelucreze de mână informațiile. La final au reușit să afle care au fost doctorii care au luat cei mai mulți bani și de ce ordin au fost sumele totale încasate. Laurențiu Mihu, unul dintre jurnaliștii implicați în campania Digi24, își amintește că, la o singură firmă, a trebuit să treacă prin 7.144 de poziții de tabel și să introducă manual în calculator sumele pentru a calcula totalul. A durat mult.

Scrapingul și curățarea datelor scurtează timpul și permite oricui să scotocească în volumul imens de informații, odată ce ele sunt curățate și puse online: cum sunt exemplele oamenilor care vor să afle ce companii farmaceutice le sponsorizează doctorul sau jurnaliști care fac investigații în domeniul medical. Cu mențiunea că pot apărea erori, într-un volum atât de mare de date, transmise de autorități în formate greoaie și puțin riguroase. E doar punctul de plecare. Și e tehnologia care schimbă jurnalismul și modul în care oamenii pot accesa informații.

 

Puteți urmări Opinii și Analize care explică actualitatea (like) pe Facebook 

 

Cele mai recente reportaje despre Afacerea Medicamentul găsiți aiciCum promovează doctorii medicamentele - în spital, la mall și în caravană naționalăTopul sumelor virate de firmele farma — Medicii, detronaţi de un farmacistFirmele farma au dat medicilor și spitalelor cu 24 de milioane de lei mai mult decât în 2014

 

Etichete: companii farma , industria farma , sponsorizari doctori , top medici , laura stefanut

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale