Controversă: Tranzacțiile cu gaze naturale, naționalizate

Data actualizării: Data publicării:
Gaze

Conducerea Bursei Române de Mărfuri a lansat miercuri un apel public la conducerea PSD pentru a respinge ceea ce a numit o ”tentativă de naționalizare a tranzacționării gazelor”, mai precis o propunere care l-ar avea la origine pe deputatul Iulian Iancu și care ar interzice Bursei de Mărfuri să mai tranzacționeze gaze naturale.

Bursa Română de Mărfuri (BRM) (...) își exprimă consternarea în legătură cu decizia Comisiei de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților, care în ședinta din data de 16.05.2017, a adoptat un amendament la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2016 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, prin care, practic, naționalizează serviciile oferite de BRM”, spune conducerea Bursei într-un comunicat de presă remis miercuri.

Reprezentanții  BRM fac un apel public la președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, pentru implicarea acestuia în rezolvarea acestei situații și respingerea acestei tentative de naționalizare care aruncă România în perioada comunistă.

Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților, la presiunea președintelui Iulian Iancu, a adoptat această modificare fără ca subiectul să se afle pe ordinea de zi a acestei ședinte și împotriva opiniilor negative primite de la Guvern, ANRE, Consiliul Concurenței și instituțiilor europene. BRM își exprimă profunda dezaprobare a modului în care Președintele Comisiei de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților tratează capitalul privat românesc care derulează o activitate legală, pentru dezvoltarea căreia a investit până în prezent mai multe milioane de lei, activitate ce este apreciată de către participanții la piață. Aceștia au tranzactionat, în conditii de transperanță, nediscriminare și integritate, un volum de peste 40 TWh în ultimii doi ani, iar la nivelul lunii aprilie atingând un procent de peste 30% din consumul național”, se precizează în comunicatul BRM.

Foto: Bursa de Mărfuri a ajuns să comercializeze peste un sfert din cantitatea de gaze naturale din România

Totodata, BRM informează participanții la piață că va lua toate măsurile legale care se impun pentru a-și apăra drepturile ce îi revin conform legislației naționale și europene în vigoare.

Amendamentul în cauză, invocat de BRM, alături de celelalte amendamente aduse nu au fost disponibile spre consultare pe situl Camerei Deputaților. Deasemenea, nu a putut fi contactat telefonic nici Lucian Cumpătă, consilier la Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților, pentru a oferi explicații. Bursa Română a primit dreptul de a tranzacționa gaze naturale în iulie 2013, odată cu licența de operator administrare piețe centralizate.

Potrivit informațiilor deținute de digi24.ro, formularea inițială (articolul 119 a propunerii de Lege 110/2016 pentru adoptarea OUG 64/2016, privind Legea energiei 123/2012) conform căreia se acordă licențe de administrare a piețelor centralizate (pe care activa și BRM) a fost înlocuită cu o alta conform căreia pentru ”administrarea piețelor centralizate angro se acordă o singură licență pentru operatorul piețelor centralizate angro de gaze naturale și una pentru operatorul pieței de echilibrare” . Licența unică ar urma să revină OPCOM, operatorul de stat.

Naționalizarea, un abuz

Specialiști pe piața gazelor naturale critică ferm propunerea. Ei spun că măsuri similare au putut sau pot fi întâlnite ”doar în Rusia, Venezuela sau, în urmă cu 40 de ani, în Mexic”. Atât timp cât nu au fost comise ilegalități, cât nu există anchete DNA, cât timp totul este legal, astfel de inițiative sunt de ”origine bolșevică”, ”din anii 50”.

Specialistul reamintește faptul că BRM a primit dreptul legal să comercializeze gaze acum patru ani atât de la autoritățile române, cât și de la Agenția Europeană de Energie. O inițiativă care contravine total dorinței noastre de a intra în OECD, zona Euro, etc. ”De ce am mai avea televiziuni private, de ce am mai avea companii aeriene private, dacă avem TVR, Tarom etc. Mă aștept ca mâine, pe logica aceasta, statul să îmi confiște mașina, totul. BRM a făcut investiții în acest domeniu, a angajat oameni”, spune specialistul. ”Măsuri de naționalizare au mai putut fi întâlnite în Ungaria, dar acolo cu acordarea de despăgubiri și nu împotriva capitalului authton”, adaugă el.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri