Prima autostradă cu plată din România va fi construită de un consorțiu franco-austriaco-grec

Data publicării:
Santier-Mfax

Autostrada ar trebui să fie gata cel târziu în 2017, spun autorităţile. Atunci şoferii români vor ascoate din buzunar 3 euro la 100 de kilometri pentru a nu mai sta în cozile de pe DN1.

Este a treia încercare a statului de a desemna un constructor pentru cei 58 de kilometri de autostradă. S-a mai încercat o dată în 2004 şi apoi în 2009, când tot francezii de la Vinci au fost desemnaţi câştigători. De fiecare dată, însă, firma a avut dificultăţi în a face rost de bani pentru construcţia autostrăzii.

Autostrada trece prin munţi şi costă peste 1,2 miliarde de euro, în varianta optimistă. Autostrada are 53 de poduri, pasaje și viaducte și 18 tuneluri.

Limita de viteză va fi de 130 kilometri/ oră.

Victor Ponta: „Ține cariera mea politică de ea”

În timpul unei discuţii cu jurnaliştii, la inaugurarea lotului patru al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, premierul Victor Ponta le-a cerut ministrului Dan Şova şi reprezentanţilor CNADNR să dea „vestea bună” referitoare la autostrada Comarnic-Braşov.

„De la domnul Şova şi de la CNADNR aştept astăzi (joi - n.r.) sau mâine (vineri - n.r.) o veste bună... Astăzi? Păi, daţi, domnilor, vestea bună, că ţine cariera mea politică de ea. Avem câştigător pentru Comarnic-Braşov”, a spus premierul.

Reprezentanţii CNADNR au precizat că licitaţia a fost câştigată de Vinci-Strabag-Aktor, refuzând însă să precizeze preţul.

Premierul a menţionat că lucrările vor începe anul viitor.

Ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction şi asocierile Spedition UMB - Tehnostrade, firme deţinute de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, Vinci - Strabag - Aktor şi Impregilo - Salini, precizează Mediafax.

La începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, China Communications Construction a anunţat că se retrage. Ulterior, la termenul final fixat pentru 9 decembrie, asocierea Spedition UMB - Tehnostrade nu a depus oferta finală.

BUSINESS CLUB. A treia încercare

Costul extrem de ridicat, de 20 de milioane de euro pe kilometru, ar fi justificat de complexitatea lucrărilor. Din lungimea totală, 10 kilometri vor fi doar de tunel în dreptul stațiunilor Sinaia, Bușteni și Predeal.

Autostrada va fi construită în parteneriat public-privat, ceea ce înseamnă că firmele constructoare vor asigura și finanțarea. Este un mare avantaj în acest lucru. Practic, lucrarea nu va mai depinde de alocări de la buget, iar companiile private se vor grăbi să o dea în folosință pentru a încasa bani.

O sursă de venit va fi introducerea unei taxe. Dar banii strânși vor fi puțini și cel mai probabil vor acoperi doar întreținerea drumului. Companiile vor construi, apoi vor exploata acest sector de drum timp de 30 de ani cât este concesiunea.

Estimările arată că în cei 30 de ani costul acestei lucrări pentru stat vor ajunge la aproape 4 miliarde de euro.

În privința câștigătorului nu au existat surprize, era așteptat anunțul.

Francezii de la Vinci sunt la a treia încercare, e drept de această dată într-un consorțiu mai larg care cuprinde grupul austriac Strabag și compania grecească Aktor.

Francezii au mai câștigat aceeași lucrare în 2004 și 2009.

În urmă cu nouă ani, la București, în prezența premierului francez Jean-Pierre Raffarin, Vinci semna contractul pentru realizarea a 36 de kilometri de autostradă între Comarnic și Predeal. Costul: 480 milioane de euro. Un contract dat direct, fără licitație, ceea ce l-a făcut pe liderul opoziției de atunci, Traian Băsescu, să acuze delegația franceză că a „a venit să-și ia tainul” la București. Schimbarea puterii la sfârșit de an a dus la anularea înțelegerii. Comisia Europeană și-a exprimat dezacordul privind modul cum s-a făcut selecția constructorului, iar contractul pentru autostrada spre Brașov nu a mai fost semnat.

Aceeași firmă a fost aleasă cinci ani mai târziu. Era vorba de un parteneriat public-privat. Erau timpuri de criză în care greu se găsea finanțarea și în 2011 Vinci a renunțat la contract. Totuși, dincolo de dificultățile de asigurare a finanțării s-a mai vorbit și de neînțelegeri cu oficiali ai Ministerului Transportului pe anumite plăți.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri