Cum arată puse alături prima Dacie produsă la Colibaşi şi un Buick Riviera din 1972

Data actualizării: Data publicării:
prima dacie

O maşină rară care s-a produs în doar 52 de exemplare, o Alfa Romeo 90 care a ajuns celebră în filmul Caracatiţa sau o bătrână Dacie, marca românească ajunsă anul acesta la 50 de ani.

Sunt doar trei dintre automobilele care s-au întrecut la Concursul de Eleganţă Auto de la Sinaia, locul unde se întâlnesc oamenii care fac din maşini vechi, comori pe patru roţi.

Cele mai frumoase maşini de epocă au defilat pe Domeniul Peles, la "Concursul de Eleganţă de la Sinaia". Povestea acestei competiţii începe în anul 1934 atunci când Automobil Clubul Regal Român organizează evenimentul pentru prima oară, sub înaltul patronaj al MS Regele Carol al II-lea. Concursul a fost reluat din 2011, cu acordul MS Regele Mihai I.

Şi dacă ziua competiţiei îmbracă întregul oraş în haine de sărbătoare, culisele evenimentului sunt cel puţin la fel de spectaculoase.

Mircea Muncean – participant: „Este vorba de un Buick Riviera din 1972, un coupe. Mie mi-a plăcut foarte mult aspectul ei în primul rând, o maşină care te face să te simţi altfel, are nişte forme foarte îndrăzneţe pentru anii ei, ţinând cont că e din 1972, îi spun săru'mâna când o scot la plimbare pentru că e mai în vârstă decât mine şi îndrăznela cu care au reuşit designerii să o pună pe tapet pentru anii aceia mi se pare deosibită şi îşi păstrează calitatea şi în zilele noastre”.

Alexandru Şeremet – organizator: „Deși concursul de eleganță înseamnă ceva foarte elegant, foarte rafinat, noi ne dorim o atmosferă de festival, în care lumea să se simtă bine pe parcursul unei întregi zile, să descopere tot feluri de lucruri despre istoria automobilului și prin istoria automobilului să învețe și o bucaţică de istorie, să cunoască povești despre oameni, despre cum au trăit, au suferit, ce emoții au avut prin prisma mașinilor, asta vrem să împărtășim”.

Mircea Muncean – participant: „Vreau să vă arăt în primul rând cum sună un astfel de motor, sună cu totul şi cu totul altfel...este un sunet aparte...are un radio ca să nu plictisim pe drum, un ceas funcţional, funcţie de aer condiţionat, toate lucrurile acţionate electric”.

În anul centenarului, Dacia a împlinit 50 de ani de existenţă. Evenimentul a fost sărbătorit şi la Concursul de Eleganţă de la Sinaia.

Dacia 110 a pus pe picioare cea mai populară marcă de autombile din România care anul ăsta împlinește 50 de ani. De asta insistăm pe 1968, de asta și Dacia merită aplauze, pentru că e prezentă la Sinaia.

Alin-Alexandru Ionescu este un jurnalist auto, pasionat de mașinile de epocă. El a participat la categoria Fabricat în România cu Săftica, o Dacie 110, din anul 1971.

Alin-Alexandru Ionescu, participant: „Săftica vine dintr-o vreme în care oamenii își cumpărau o mașină pentru întreaga viață, practic așteptau vreo 7 ani să își cumpere un automobil, după care îl păstrau cu sfințenie. Mașina asta nu mergea decât în weekend-uri, doar la evenimente, în rest era ținută în garaj, uscată și astfel a ajuns că în 47 de ani să parcurgă doar 66 de km. 1 Este o Dacia 1100, este primul model pe care Dacia l-a produs în Uzina de la Colibași”.

Ca la orice mașină este important interiorul pentru că acolo petreci cel mai mult timp și mi-a plăcut interiorul acestei mașini, mai mult ca la orice altă Dacie. Pentru că este simplu, este vechi, are un singur buton pe planșa de bord, cel care acționează ștergătoarele, o singură treaptă de viteză, mai e un buton aici pentru faruri pe coloană de direcție și cam asta e tot. Semnalizarea! Semnalizarea e ceva ce produce confuzie, e pe partea asta: deci după ce conduci o dacie 1100, când te întorci într-un autoturism modern, o să dai din ștergătoare.

O altă mașină cu o poveste impresionantă este și Alfa 90. Modelul acesta a fost făcut celebru în filmul italian Caracatița.

Stelian Ghile-participant: „Mașina a fost întrebuințată ca o mașină nemarcată de poliție, polițiști civili, care urmăreau mașinile judecătorilor în misiuni speciale. Deci ei erau în spatele mașinilor judecătorilor sau procurorilor italieni prin anii '84- '87. Mașina a participat la urmăriri, având un girofar, pe care l-am achiziționat tot că să completez restaurarea, am cumpărat girofarul original italian folosit dar în stare bună pe pe care, servantul care ocupă locul pasagerului de asemenea un polițist sub acoperire- folosea girofarul la primirea unor comenzi și urmărirea începea. Deci scotea mâna pe geamul din dreapta, îl atașa pe mașină, cordonul era atașat la powerul de la brichetă și urmărirea începea”.

Printre cele mai vechi maşini care au participat la competiţia de anul acesta, a fost şi un Plymouth P2 DeLuxe, un automobil din anul 1936.

Plymouth este orașul din care a plecat ..cu primii coloniști britanici către America și în spatele numelui este altă explicație, de fapt Plymoth era o marcă de sfoară foarte populară pe teritoriul american, iar Plymoth se dorea o marcă populară, o marcă pentru popor, de aceea s-a ales un nume la care lumea să rezoneze și care să fie cunoscut. Totuși aceasta este o mașină de lux, pentru că este o mașină cu trei rânduri de scaune, o construcție specială pentru Europa: indiciu că este o mașină pentru Europa este dat de roțile de rezervă amplasate pe o parte și alta a mașinii, pentru că deși drumurile americane în anii '30 erau puse la punct, în Europa mai era ceva de lucru.

Posesorul mașinii este Iulian Todirică, un sucevean pasionat de mașinile vechi. Deși în viața de zi cu zi conduce o Dacie, el are în colecție 10 mașini de epocă. Plymouth-ul l-a cumpărat special pentru Concursul de Eleganță de la Sinaia, unde a fost prezent cu o zi înainte de eveniment. Și-a dorit să pună la punct fiecare detaliu și mașina să strălucească pe Domeniul Regal de la Peleș.

Mașina este perfect originală, interiorul este perfect original și s-a lucrat în cel mai mic detaliu. Tot ce vedeți la uși sau pe bord sunt materiale de pe vremea ei: modele, baghelita, mânerele, bordul, totul este perfect original, de acum 82 de ani de când s-a fabricat această mașină. Forma scaunelor, culoarea, materialul de pe jos este perfect din vremea aceea.

Tot cu o zi înainte de eveniment, l-am întâlnit și pe George Stoica, posesorul unul mașini Adler, din anul 1938.

George Stoica- proprietar Adler: „Acesta este un sistem de ventilație naturală, se deschidea parbrizul, se înclina și trecea aerul pe aici și ventilează. Mașina are toate sistemele originale, inclusiv sistemul acesta de semnalizare care este tipic pentru acea perioadă, plus semnalizatoarele pe față și pe stopuri în spate”.

O premieră la Concursul de Eleganță de la Sinaia a fost prezența unei Ghia 450SS, una din cele mai rare mărci de automobile din istorie.

Alexandru Şeremet-organizator: „Avem pentru prima oară la Sinaia ceea ce noi spunem că este una dintre cele mai rare mărci de automobile din lume. Această marcă a purtat numele unui designer de automobile- GHIA- și în total s-au fabricat numai 52 de automobile, după care proiectul s-a oprit, deci dacă o să căutați o mașină foarte, foarte rară aveți aici în față”.

La concursul din acest an marea câştigătoare a fost o maşină Mercedes 540k Cabriolet A Sindelfingen, din anul 1937.

Indiferent de vârstă, bunicii şi bunicele pe patru roţi demonstrează că eleganţa n-are vârstă şi nu se învecheşte.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri