Sari la conținut

Misterele pe care le pot elucida şefii ANM dacă sunt puși să vorbească

Din comunicat (detalii AICI) aflăm, concret, că inspectorii trimişi de Guvern în control la ANM vor verifica, printre altele:

- respectarea „dispozițiilor legale și a normelor interne ale Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale care reglementează activitățile de colectare, înregistrare, prelucrare și publicare a datelor privind cheltuieli aferente publicității la medicamente de uz uman transmise de către producători, distribuitori și deținători ai autorizațiilor de punere pe piață”.

- toate aspectele „legate de sponsorizările, precum și orice alte cheltuieli efectuate de către producătorii și distribuitorii de medicamente, dispozitive medicale, aparatură medicală sau alte produse de uz medical, suportate pentru profesioniștii din domeniul sănătății, organizații profesionale, organizații de pacienți și orice alt tip de organizații care desfășoară activități referitoare la sănătatea umană, asistență medicală sau farmaceutică”.

De ce acest control la ANM?

I. Iată ce spune legea că trebuie să facă instituţia.

Potrivit Ordinului Ministerului Sănătății nr. 194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea și avizarea publicității la medicamentele de uz uman, în anul 2015 producătorii de medicamente erau obligaţi să transmită Agenţiei informaţii complete privind cheltuielile pe care le-au avut, în anul anterior, cu personalul din sănătate (medici, farmaciști, asistenți, asociații profesionale, etc.).

Adică o situaţie completă a sumelor oferite acestora pentru deplasarea la evenimente interne şi internaţionale, pentru prezentarea de produse în cadrul a ceea ce breasla medicală numeşte, la grămadă, „congrese ştiinţifice”, ş.a.m.d.

Pentru firmele farma, termenul-limită de trimitere a raportărilor la ANM a fost 30 iunie 2015.

Pentru ANM, termenul-limită pentru publicarea pe site-ul instituţiei a situaţiilor a fost 30 septembrie 2015.

Atenţie, informaţiile respective sunt, prin lege, publice!

Ca atare, una din responsabilităţile de căpătâi ale Agenţiei Naţionale a Medicamentului este aceea de a mijloci opiniei publice accesul neîngrădit la respectivele date.

S-a achitat ANM de această sarcină?

Ei bine, noi am descoperit că nu şi, din câte rezultă din comunicatul mai sus citat, şi Corpul de Control al premierului şi-ar fi format aceeaşi impresie.

Altfel de ce ar purcede la verificarea respectării „dispozițiilor legale și a normelor interne ale Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale care reglementează activitățile de colectare, înregistrare, prelucrare și publicare a datelor privind cheltuieli aferente publicității la medicamente”?

Aţi identificat cuvintele-cheie? Sunt „colectare”, „înregistrare”, „prelucrare”, „publicare”.

Or, la acest capitol ANM-ul pare să fi avut o singură grijă, respectiv să încurce; mult şi des.

Facem inventarul mai jos:

- Documente întinse pe mii de pagini au fost publicate într-un loc bine ascuns de pe site. Nici urmă de ele pe pagina de deschidere, nici măcar o sugestie undeva pe site cum că aşa ceva există. Poţi da de ele doar dacă cunoşti, pe litere, link-ul dedicat.

- Tabelele au fost publicate astfel încât să fie îngreunată salvarea lor și prelucrarea datelor. Banalul gest de a le salva s-a dovedit un chin, fiind nevoie să apelăm în cele din urmă la spijinul unor specialişti. Atenţie, nu ne chinuiam să spargem coduri, ci să salvăm nişte documente în format PDF, destinate uzului public!

Rămâne ca inspectorii Corpului de Control al premierului să elucideze acest aspect, pentru că o eventuală criptare a lor (scenariu invocat şi de specialiştii care ne-au ajutat să le stocăm) ar putea avea în spate o intenţie, iar natura intenţiei trebuie lămurită.

- Nu apare nicăieri vreo dată a publicării şi nici a actualizării informațiilor, ceea ce a facilitat modificarea în mod repetat a situațiilor deja postate.

Practic, după punerea lor pe site-ul ANM, nimeni nu poate şti de câte ori s-a umblat pe acele date, iar suspiciunile nu pot fi stăvilite, cât timp Digi 24 a găsit dovezi clare că aşa ceva s-a întâmplat în mod repetat cel puţin după 10 decembrie 2015.

Chiar dacă şeful ANM nu a dorit să lămurească misterul, nici poţi accepta că o „mână invizibilă” şi-a făcut în această perioadă de cap pe site-ul ANM:

*după ziua de 16 februarie 2016, apar raportările firmelor Pfizer România și Ferring Pharmaceuticals România (amintiţi-vă, termenul limită pentru publicare expirase în 30 septembrie 2015)

* Berlin-Chemie A. Menarini SRL îşi aminteşte să adauge încă cinci poziţii la cele 3.759 din tabelul iniţial.

*Baxter Healthcare SRL adaugă o rubrică de total general.

*Nu în ultimul rând, compania Servier România şterge 1.144 de poziţii dintr-un tabel de peste 7000. Cei 1.144 de „dispăruţi”, medici care au încasat diverşi bani, au în comun faptul că au prestat ca „investigatori”. Odată cu ei, dispar şi sumele trecute în dreptul lor, variind între 34 și 13.500 lei.

II. Al doilea reper normativ, de larg interes în contextul controlului făcut de Guvern la ANM, este Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.

La alin. 1 lit. a) al art. 389, aceasta prevede că „exercitarea profesiei de medic este incompatibilă cu calitatea de angajat sau colaborator al unităților de producție ori de distribuție de produse farmaceutice sau materiale sanitare”. Constrângerile de la art. 389 sunt întărite şi de altele.

Or, Corpul de Control al premierului susţine că are pe agendă şi „verificarea tuturor aspectelor legate de sponsorizările, precum și orice alte cheltuieli efectuate de către producătorii și distribuitorii de medicamente, dispozitive medicale, aparatură medicală sau alte produse de uz medical, suportate pentru profesioniștii din domeniul sănătății, organizații profesionale, organizații de pacienți (...)”.

Rezultă de aici că, pornind de la informaţiile stocate în arhiva ANM, viitorul apropiat va produce un cutremur fără precedent în lumea medicală.

ANM - Agenţie sau Moşie?

Pentru lămurirea tuturor celor descrise mai sus, am încercat săptămâni în şir să obţinem explicaţiile cuvenite de la conducerea Agenţiei Naţionale a Medicamentului, în speţă direct de la preşedintele instituţiei, Nicolae Fotin.

Aş descrie atitudinea acestui domn drept una cel puţin sfidătoare.

Când i-am cerut un interviu faţă în faţă, ne-a refuzat.

În rarele ocazii în care l-am prins totuşi la telefon, a refuzat să ne ofere răspunsuri pertinente, invitându-ne invariabil să ne adresăm prin email biroului de presă. Am făcut şi asta, dar ANM-ul stă prost şi la acest capitol - în general nu răspunde.

Când ne-am deplasat la sediul ANM, domnul Fotin a refuzat să iasă din birou, într-un final scoţându-şi la înaintare purtătorul de cuvânt, pe Anca Crupariu.

Confruntând răspunsurile ei cu întrebările Digi 24, cu problemele în sine ridicate de modul în care ANM gestionează informaţii cu destinaţie publică sau cu cele ridicate de felul în care corpul medical şi companiile farma se raportează la legislaţia specifică, concluzia vine de la sine: ca emisară a domnului Fotin, doamna Crupariu nu doar că nu a lămurit iţele, dar s-a mai şi încurcat în explicaţii. A fost contrazisă chiar şi de reprezentanţii unor companii de medicamente.

Poate că ancheta Corpului de Control al premierului va aduce mai multă lumină.

Nicolae Fotin lucrează în Agenţia Naţională a Medicamentului din 2009.

Potrivit CV-ului, mandatul de preşedinte şi l-a început în octombrie 2015, pe această poziţie mai figurând şi în 2011, între septembrie şi octombrie.

Înainte de a intra în ANM, a mai fost asistent de spital, a evoluat ca epidemiolog, iar între cele două momente, a fost, timp de patru ani, reprezentant medical al unei companii farmaceutice care vinde pe piaţa UE medicamente produse de firma-mamă în Egipt.

Simptomele pe care le prezintă ANM, fie şi numai pe axa comunicare publică, sunt în general specifice pentru două categorii de instituţii publice: cele cu management prost sau cele politizate până în măduvă.

După cum ştim că stă treaba în România, de obicei cele două situaţii se intersectează magistral.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale