Editorial Taxa de solidaritate nu este pe lista de preocupări a Guvernului Ciucă. De ce oare?

Data publicării:
Anca Dragu
Anca Dragu
Senatoare USR
Anca Dragu este senatoare și vicepreședintă USR. A ocupat funcția de președintă a Senatului din decembrie 2020 pâmă în noiembrie 2021 și a fost ministru al Finanțelor în Guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș, noiembrie 2015 - ianuarie 2017. Are o experiență profesională de 27 de ani la nivel național și internațional în mediul public și privat, dobândită la BNR, Ministerul Finanțelor, Comisia Europeană, FMI și E.ON.
Anca-Dragu_avatar_1637668308

Au rămas foarte multe necunoscute atât pentru cetățeni, cât și pentru noi, politicienii, cu privire la felul în care statul va aplica Regulamentul (UE) 2022/1854 privind intervenția de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie. Cui se aplică suprataxarea, cine sunt cei care reprezintă România la discuțiile privind instituirea taxei de solidaritate? De asemenea, cred că e important să știm care a fost poziția României vizavi de impozitarea profiturilor suplimentare, dar și când au aflat ministrul Energiei și ministrul Finanțelor că OMV Petrom nu se încadrează în limita de 75% din cifra de afaceri din activități economice?

Ca senator, pe data de 15 februarie 2023, am adresat o interpelare către domnul prim-ministru, Nicolae Ciucă, prin intermediul căreia i-am solicitat detalii referitoare la aceste aspecte.

De asemenea, l-am rugat să ne prezinte și măsurile avute în vedere de Guvernul României pentru aplicarea taxei de solidaritate asupra profiturilor excepționale realizate de companiile din domeniile petrol, gaze naturale, cărbune și rafinării. Am așteptat mai bine de o lună un răspuns din partea domnului Ciucă, iar ceea ce am primit nu reprezintă un răspuns concret.

Am primit un răspuns evaziv, în care mai mult ni se explică normele de aplicare ale unui regulament european, de parcă n-aș putea citi singură Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.

De alte răspunsuri aveam nevoie din partea dumnealui. Cred că e important să știm care a fost componența delegației care a reprezentat România la discuțiile privind instituirea taxei de solidaritate. De asemenea, e important să știm și de ce nu au ridicat problema cifrei de afaceri în discuțiile de la Bruxelles, înainte de adoptarea Regulamentului 2022/1854 în data de 6 octombrie, întrucât Comisia Europeană a lansat propunerea de regulament al Consiliului privind intervenția de urgență pentru a face față prețurilor ridicate la energie încă din data de 14 septembrie 2022.

Și, apoi, de ce a așteptat Guvernul data de 28 decembrie pentru aprobarea Ordonanței de Urgență nr. 186/2022, deși Regulamentul fusese adoptat în 6 octombrie 2022?

Pentru mine, răspunsul este cât se poate de simplu: pentru că delegațiile care reprezintă România la nivel European sunt formate din persoane nepregatite, incompetente și neprofesioniste.

Acesta este și motivul pentru care nu mi s-a răspuns la toate aceste întrebări. Este greu să formulezi răspunsuri la întrebări pentru care nu știi și nu ai un răspuns.

Am sperat ca domnul prim-ministru să ne comunice măcar măsurile pe care Guvernul vrea să le aplice pentru modificarea legilor fiscale, în vederea colectării taxei de solidaritate, având în vedere că elaborarea legislației fiscale rămâne la latitudinea statelor membre. Însă nici aici nu am primit răspuns. Cel mai probabil nu s-au gândit încă, au trecut „abia” șase luni de când a fost adoptat Regulamentul (UE) 2022/1854.

Partenerii noștri