Sari la conținut

ANCHETĂ DIGI24. Cât costă școala gratuită și cine profită de pe urma concursurilor școlare private

Zeci de concursuri private parazitează sistemul de educație. Organizatorii fac milioane de euro sub pretextul că îmbunătățesc calitatea învățământului. În realitate, taxează servicii pe care alții le oferă gratuit. Există numeroase teste fără bani, dar acestea nu sunt la fel de promovate ca cele plătite.

Concursurile organizate sub numele de „Evaluare în Educație” au fost scoase de pe lista avizată de minister, la începutul anului 2013. Şcolile le-au organizat în continuare. Peste 100.000 de elevi s-au inscris la cele cinci probe şi au plătit fiecare cate 20 de lei.

Directorul ONG-ului care organizează testul, Ionuț Dumitru, un economist de 38 ani, se laudă că este un concurs aflat sub egida Academiei Române.

Preşedintele Academiei, Ionel Haiduc, neagă. „ Nu ne-am implicat in acest proiect, pentru că, practic, fundația este necunoscută, era o chestiune foarte privată. Știu că a fost o scrisoare din partea lor, la care noi nu am marșat”, a declarat Ionel Haiduc.

Fundația de Evaluare în Educație a primit totuși un acord scris de la minister, la scurt timp dupe ce aceeași instituție nu îi oferise aviz. Chiar şi cu acest acord, fundaţia nu a fost trecută pe lista cu concursuri avizate.

„Noi l-am dat în măsura în care prezentarea concursului - limitată de o foaie sau două - ni s-a părut că da, e ok. Nu e sufficient cât să facem un parteneriat cu ei”, a explicat Liliana Preoteasa, director general al Ministerului Educației.

Taxe pentru SMART și EUCLID

Tot neautorizat este şi concursul SMART. În anul şcolar în curs, la probele organizate de Asociatia Pro Perseverența Cetatea Histria s-au înscris aproape 40.000 de mii de elevi. Taxa de participare este de 12 lei.

Un alt concurs cu notorietate, alte probleme. Pe site-ul EUCLID, organizatorii se laudă cu un parteneriat cu Academia de Studii Economice, dar nu spun cine sunt şi care e baza legală de funcţionare. Vor însă ca fiecare profesor care participa să înscrie minimum 30 de elevi, iar taxa este de 50 de lei.

Concursurile platite sunt mine de aur pentru organizatori. Pentru a fi primite în şcoli, asociaţiile şi fundaţiile dau o parte din banii colectaţi profesorilor sau directorilor.

Fundaţia de Evaluare în Educaţie a avut venituri de peste 1 milion şi jumătate de euro în 2012. Din cele peste 6 milioane de lei care au ajuns, oficial, în conturile ei, peste 2,4 milioane de lei, adică aproape jumătate din sumă, au fost folosiţi pentru plata angajaţilor şcolii.

Organizatorii Smart spun ca trimit banii la şcoli sub forma de donaţii, iar cei de la Euclid anunţa pe site că profesorul cu cei mai mulţi înscrişi primeşte Premiul „Vasile cel Mare”, în valoare de 800 de lei.

Decizie radicală la Constanța

La Constanţa au fost interzise toate concursurile platite, din considerente de moralitate.

„Evident că au fost plângeri, pentru că un numar foarte mare de părinți au fost nemulțumiți. Nemulțumirile erau fiindcă părinții erau obligați să plătească acest sume de bani doar pentru a nu crea un dezechilibru emoțional. O familie de părinți cu trei copii a calculat că a economisit 900 de euro, anul trecut, din neparticiparea la aceste concursuri”, spune Radu Popescu, inspectorul școlar general.

În alte judeţe, părinţii s-au opus anulării concursurilor în şcoli.

Lipsa de relevanță, o problemă

Specialiştii spun că pe lângă legalitate şi moralitate, concursurile mai au o problema - sunt lipsite de relevanţa: ministerul nu ştie ce conţin şi nici dacă sunt conforme programei şcolare.

„Avem doua probleme: una ține de corupție, alta - de utilitate. Pentru a participa, profesorul e cointeresat undeva la 10-20%. Este un conflict de interese şi ne putem întreba de ce a fost selectată firma”, susține cercetătorul Ovidiu Voicu.

Ovidiu Voicu a realizat un studiu amplu despre costurile ascunse în învaţământ. El spune că pentru rezolvarea problemei exista o singura soluţie – interzicerea.

„E mai mult o recomandare, fiindcă instituția școlară decide ce să facă”, afirmă Ștefania Duminică, secretar de stat în Ministerul Educației.

Pâna atunci, realitatea rămâne aceeaşi: dascălii prost platiți promovează concursurile cu taxă, de unde pot ieși niște bani, iar părinții continuă sa cheltuiască bani, chiar dacă beneficiile pentru elevi nu sunt demonstrate.

Marele câștigator ramâne organizatorul. Cand vine vorba să dea răspunsuri, directorii fundaţiilor sunt dispuși să comunice prin e-mail, dar să nu apară în faţa camerei de luat vederi.

„Scrieti-mi din nou un email cu ce vă interesează, cu subiect și predicat. Eu zic că am incheiat subiectul ăsta, dacă insistați, eu consider că e lipsă de respect. Nu am discutat subiectul ăsta, mereu discutam același subiect, cu interviul. Am crezut că ați inteles, că aveti capacitatea să înțelegeți”, le-a spus reporterilor Digi24 Marius Jitaru, președintele concursului „SMART”.  

(Material realizat de LAURA ȘTEFĂNUȚ)

Etichete: digi24 , ancheta , scoala , educatie , Ministerul Educatiei , smart , excelenta , eforturi , concursuri scolare , euclid

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale