Cazul Iordache. Cum au ajuns banii UE de autostrăzi în alte afaceri private

Data publicării:
29112012 20m 20ancheta 20romstrade 20matusa-36010

Romstrade și Blueair sunt două companii de succes ale omului de afaceri Nelu Iordache. Sediile firmelor au fost împânzite de procurori la câteva ore după ce patronul acestora a fost ridicat de procurorii anticorupție.

„Trebuia să fie cu mascații? Ce? Era o amărâtă de femeie bătrână... N-a găsit nimica, în definitiv nu a găsit nimica”, a reclamat Ioana Iordache, mătușa lui Nelu Iordache.

Ținta procurorilor este clară: Orice înregistrare, suport audio sau probă care pot arăta drumul banilor europeni deturnați de Nelu Iordache. Acuzațiile sunt grave: „Regele asfaltului” a semnat un contract cu statul, pentru construirea a 39 de kilometri de autostradă între Arad și Nădlac. La rândul lui, a subcontractat lucrarea unor societăți din Portugalia. Care au lăsat baltă construirea autostrăzii, pentru că omul de afaceri nu le-a plătit.

„Nu mi-am primit banii. Nici pe medical nici pe nimic”, a mărturisit un muncitor pentru Digi24.

Șeful CNADNR: „Noi am luat toate măsurile”

Compania de autostrăzi a reziliat contractul cu omul de afaceri.

„Noi am luat toate măsurile care se puteau lua conform contractului: rezilierea contractului, executarea scrisorilor de garanție. Vom finaliza, să vedem dacă avem și ceva daune de încasat și atunci ne vom adresa constructorului să luăm și daune, dacă avem”, a declarat Mircea Pop, directorul CNADR.

Târziu, însă, din moment ce procurorii spun ca șase milioane de euro au intrat inițial în contul Romstrade, compania omului de afaceri. Pentru a fi acoperit în acte, Nelu Iordache vira banii unor firme deținute de apropiați, sub forma unor plăți pentru servicii prestate la construirea autostrăzii. De fapt, mare parte din sume se întorceau la el, a doua zi. Astfel, cu banii pentru autostradă, Nelu Iordache ar fi cumpărat un avion pentru compania lui aeriană. Iar alte fonduri au ajuns la un asociat, care ar fi cumpărat mai multe terenuri, în apropiere de București.

Afacerea necurată a lui Nelu Iordache ar fi trenat de aproape doi ani, cred procurorii, care îl acuză de spălare de bani, fals în înscrisuri și deturnare de fonduri.

Istoricul lucrărilor

Autoritățile spun că au reziliat contractele cu Romstrade din cauza ritmului prea lent de desfășurare a lucrărilor.

Urmează controale și în rândul angajaților de la CNADNR. Oficialii companiei vor să vadă dacă firma lui Nelu Iordache a fost favorizată din interior. Romstrade a beneficiat din plin de contractele cu statul, începând din 2007, când ministru al Transporturilor era Ludovic Orban.

Afacerile lui Nelu Iordache au crescut de aproape zece ori, într-un singur an. Contractele au curs însă și după venirea lui Radu Berceanu la Transporturi. În plus, Romstrade a beneficiat și de sute de milioane de euro din programele cu fonduri europene gestionate de Ministerul Dezvoltării, pe vremea când era condus de Elena Udrea.

În 2007, firma omului de afaceri a început și lucrarea de reabilitare a pistei Aeroportului Băneasa. Un contract care avea să atragă atenția autorităților și a procurorilor anticorupție. Deși lucrarea valora inițial 18 milioane de euro, după semnarea mai multor acte adiționale a depășit 65 de milioane de euro. Tot Nelu Iordache urma să construiască și primul aeroport privat low-cost din România, în sudul Bucureștiului, spre Giurgiu.

Din acest loc va începe șoseaua care va face legătură cu pista de 4,2 kilometri a noului aeroport internațional. Avantajul acestui amplasament situat la 20 de kilometri de București este că se află între Neajlov și Argeș, iar cele două râuri vor risipi ceața de pe noul aeroport.

Un alt episod în care a apărut numele omului de afaceri a fost o anchetă de evaziune fiscală, din 2006. Potrivit autorităților, existau suspiciuni că două dintre firmele deținute de ele, Romstrade SRL și Blue Air beneficiau de sprijin de la Fisc. Contractele derulate cu statul au făcut însă ca averea omului de afaceri să crească semnificativ în ultimii ani.

În 2011, Nelu Iordache adunase o avere de 150 de milioane de euro, potrivit Topului Forbes. Omul de afaceri deține grupul Romstrade, din care face parte ?i compania Blue Air. Are și o companie de transport pe calea ferată, precum și două restaurante cu autoservire.

Evoluția afacerilor Romstrade SRL

2006 - 18,4 de milioane de euro

2007 - 198,4 de milioane de euro

2008 - 218,3 de milioane de euro

2009 - 267,8 de milioane de euro

2010 - 134,8 de milioane de euro

2011 - 127,6 de milioane de euro

Sursa: Ministerul de Finanțe

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri