Sari la conținut

Imagini în exclusivitate. Cum se antrenează piloții militari ai României

Zeci de ore de zbor, cursuri teoretice şi examene psihologice anuale. Fără toate acestea, niciun pilot nu poate urca la manşa unui avion de luptă. Iar zborul cu un aparat de tip F16 presupune nu doar îndemânare, ci şi multă răbdare şi precizie. O echipă Digi24 a zburat alături de instructorii militari de la Şcoala Boboc, într-un avion de antrenament, şi a petrecut o zi împreună cu tinerii care se antrenează să devină piloţi militari. Urmăriţi un reportaj în exclusivitate:

Suntem pe locul din spate al unui avion de şcoală de tip IAR 99.

La manşă, instructorul ne arată câteva manevre de zbor. Suntem aripă lângă aripă cu alte două aparate pilotate de elevi ai şcolii de aviaţie de la Boboc, din Buzău. Ne ridicăm la aproape 3.000 de metri înălţime şi facem câteva manevre de acrobaţie care forţează motorul avionului.

Tonourile, termenul folosit în aviaţie pentru astfel de manevre, supun corpul uman la o presiune chiar şi de 5 ori mai mare decât cea resimţită în mod normal. Este unul dintre motivele pentru care, alături de antrenament, starea de sănătatea perfectă este obligatorie pentru cei care vor să devină piloţi militari.

După aproape o oră de zbor, avioanele revin la sol. Instructorii şi elevii şcolii de aviaţie de la Boboc analizează, acum, toate manevrele făcute în aer. Avionul de şcoală IAR 99 a fost monitorizat de la sol în timpul zborului iar fiecare pilot în devenire află dacă şi unde a greşit. Tot la sol, un simulator performant îi ajută pe aceştia să-şi îmbunătăţească performanţele.

Mai nou, piloţii pot face exerciţii de dublă, în acelaşi timp”, spune Eduard Antochi, simulator zbor la Şcoala de Aviaţie.

Un ecran imens tridimensional recreează condiţiile de zbor, iar programul aparatului poate rula decolări şi aterizări pe orice pistă din România şi în orice condiţii meteo.

Pot sa îi dau nori, furtună, ninsoare, pot să îi dau vizibilitate zero. Pot să îl fac să zboare instrumental”, spune Eduard Antochi.

Simulatorul a costat puţin peste un milion de euro. Este cel mai modern aparat din România folosit pentru şcolirea viitorilor piloţi. Abia după 15-20 de ore petrecute aici, tinerii pot urca la manşa unui avion. La antrenametul lor se adaugă alte 300 de ore de zbor, la manşa avionului de şcoală.

Ţelul meu e sa devin isntructor aici, în școală. Spre asta am optat de când am absolvit”, spune Oana Ştefan, elev la Şcoala de Aviaţie Boboc.

Şcoala de Aviaţie de la Boboc este singura din România în care sunt pregătiţi tinerii cei doresc să devină piloţi sau instructori de zbor în armată.

Pe aceeași temă