Sari la conținut
News Alert

Tranzacțiile cu gaze, naționalizate. Exploatările de la Marea Neagră periclitate

Bursa Română de Mărfuri atenționează că inițiativa Parlamentului de a naționaliza tranzacțiile cu gaze, prin trecerea acestora în proporție de cel puțin 70% la OPCOM, va îngropa proiectul BRUA (Bulgaria. România, Ungaria, Austria)dar și alte exploatări de gaze private în Marea Neagră.

Bursa Română de Mărfuri, unul din actorii privați pe piața tranzacțiilor de gaze naturale, a trimis luni o scrisoare deschisă către Parlament. Aceasta după ce modificări aduse proiectului de lege pentru aprobarea OUG 64 din 2016, privind liberalizarea pieței, impun ca cel puțin 70% din cantitatea de gaze tranzacționată la nivel național să fie vândută prin OPCOM, operatorul pieței de energie electrică și gaze, deținut de stat.

Mai multe detalii privind decizia Comisiei de Industrii din Camera Deputaților, condusă de deputatul PSD, Iulian Iancu, sunt disponbile aici.

Redăm scrisoarea adresată Parlamentului de către Bursa Română de Mărfuri, entitate privată:

Ne adresăm din nou dumneavoastră, ca reprezentantul îndreptaţit și ultim al poporului român în procesul de legiferare. Facem din nou apel la calităţile dumneavoastră prezumate de  corectitudine și de înţelepciune pentru a evita o tulburare majoră a activităţii economice dintr-un domeniu vital de activitate, piaţa naţională a gazelor naturale, precum și pentru a împiedica încalcarea gravă a drepturilor unui agent economic emblematic din ţara noastra (Bursa Română de Mărfuri).

Se readuce pentru a se supune votului dumneavoastră un proiect de lege care, prin amendamentele sale, ne provoacă nouă, Bursa Română de Mărfuri (BRM), o profundă nedreptate și care, pe de altă parte, ameninţă funcţionarea și dezvoltarea  pieţei gazelor naturale în România.

Având ca pretext aprobarea prin lege a OUG nr.64/2016 de liberalizare a pieţei gazelor naturale, dar fără legatură cu aceasta și adăugând elemente substanţiale faţă de forma adoptată de Senat, propunerea legislativă reîntoarsă de la Comisia de Industrii și Servicii stăruie a impune o singură licenţă de operator de piaţa centralizatăa de gaze naturale, propusă a fi acordata nominal OPCOM – ului, fililală a Transelectrica, companie controlată de stat și menţine obligativitatea tranzacţionării unui procent subsţantial, (pentru început) de 70% din cantitatea de gaze disponibilă prin respectiva piaţă monopolistă. Totodată, amendamentele propuse afectează structural sistemul energetic românesc și pun sub semnul incertitudinii investiţii majore : gazoductul BRUA și pe cele din platoul continental al Mării Negre .

În momentul de faţă, precum se știe, sunt licenţiaţi și funcţionează în ţara noastră  doi operatori de piaţă en gros de gaze naturale: Bursa Română de Mărfuri și OPCOM. Practic însă,  toate tranzacţiile au fost efectuate pe platformele primeia. Nu au existat incidente, nu au fost critici sau sancţiuni din partea autorităţii pieţei, ANRE, participanţii și-au manifestat prin chiar participarea lor preferinţa pentru ringurile bursiere. Sunt pregătite de către BRM să intre în exploatare mecanisme, instrumente și pieţe noi, menite să situeze România la un nivel bursier superior în context european.

Cu atât mai scandaloasă apare, așadar, propunerea legislativă de a deposeda prin forţă (citește lege) un agent economic de activul său important, piaţa pe care a creat-o cu costuri majore, pentru a o da acum competitorului său. 

Împotriva acestor preconizate modificări ale peisajului instituţional au luat poziţie autorităţile române competente, cele ale comunităţii europene, participanţii la piaţă, asociaţiile lor, bursele străine, presa de specialitate.

Comisia de Industrii și Servicii, funcţionând ca un sui-generis mecanism de redistribuire a resurselor, inclusiv private, în economia românească și depășindu-și menirea de a reglementa generic, a ignorat până acum observaţiile celorlalte autorităţi, ale specialiștilor și practicienilor  și și-a concentrat energia  pentru a propune o lege cu dedicaţie directă!

De reţinut este faptul că nu există justificări obiective pentru introducerea monopolului și pentru quasi – naţionalizarea care se preconizează a avea loc,  iar argumentele presupus tehnice au fost pe rând toate demontate de către instituţiile competente ale statului (Ministerul Energiei,  ANRE, Consiliul Concurenţei ) și cele europene (Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Reglementare a Energiei, Asociaţia europeană a Traderilor de Energie). Cu toate acestea, justificările neadevărate și false ale amendamentului 6 sunt în continuare prezentate către dvs., în scopul dezinformării și inducerii în eroare. Pe dreptul comun, se propune, pur si simplu, deposedarea discreţionară a unui agent economic de bunul său, de rezultatul investiţiilor sale. Altcineva, nominalizat direct, va primi bunul referit, împreună cu un monopol total al serviciilor aferente, justificat nicicum de realitatea practică a performanţelor sale. O industrie întreagă va fi adiacent perturbată. Cetăţeanul - consumator final  va suferi și el, prin eliminarea unui palier de concurenţă pe lanţul de formare a preţului. Creativitatea, calitatea serviciilor, noul, spiritul antrenorial specific agenţilor economici privaţi vor fi eliminate.

S-a sesizat că proiectul de act normativ aduce atingeri grave nu numai dreptului de proprietate și de liberă initiaţivă, dar și unor obiective și proiecte economice fundamentale ale României, precum și ale ordinei și normelor UE.

Eroarea gravă comisă de către Comisia de Industrii și Servicii cu amendamentele propuse a alertat astfel instituţiile europene la cel mai înalt nivel. Însuși comisarul european pentru energie și schimbări climatice, conform celor menţionate recent în presa românească, s-a adresat factorilor decidenţi din România, inclusiv președintelui Comisiei mai-sus referite. În scrisoarea transmisă pe 9 octombrie se arată că România riscă procedura de infringement dacă amendamentele vor fi adoptate definitiv de Parlament:

"Comisarul european cere ferm Parlamentului României să-și reconsidere poziţia faţă de amendamentele propuse. În cazul în care amendamentele vor fi adoptate definitiv, Comisia [Uniunii Europene, nota noastră] va trebui să ia în considerare procedura de infringement împotriva României în vederea garantării libertăţilor fundamentale stabilite prin Tratatul privind funcţionarea UE și principiilor pieţei libere, prevăzute în cel de-al treilea pachet privind energia."

Daţi-ne voie să credem că, atenţionaţi, dumneavoastră și toţi deputaţii din Parlamentul României nu veţi achiesa la o iniţiativă care încalcă grav normele statului de drept și principiile economiei de piaţă. Respingerea amendamentelor propuse și aprobarea prin lege a OUG 64 în forma adoptată de Senatul României reprezintă soluţia corectă de liberalizare a pieţei gazelor naturale în conformitate cu principiile și legislaţia europeană .

Ne exprimăm, așadar, speranţa că veţi analiza responsabil proiectul legislativ menţionat și veţi adopta faţă de el poziţia demnă de înalta magistratură pe care o serviţi prin meritul dumneavoatră și votul popular”.

Etichete: iulian Iancu , brm gaze , opcom gaze , oug 64 2016 , comisia industrii camera deputatilor , nationalizare gazeâ

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale