70% dintre rechini au dispărut și specia se apropie de un punct "de unde nu mai există cale de întoarcere"

rechin
FOTO: Getty Images

Anumite specii de rechini ar putea dispărea definitiv din mări și oceane după ce populația lor s-au redus drastic în ultimii 50 de ani din cauza pescuitului excesiv, informează CNN.

Un studiu publicat în jurnalul Nature arată că populația de rechini a scăzut cu 71,1% din 1970 în 2018. Dintre cele 31 de specii existente de rechini, 24 sunt acum amenințate cu dispariția, iar câteva dintre acestea au ajuns la un nivel critic.

"Știind că cifrele sunt la nivel global, concluziile sunt cu atât mai grave", a declarat Nick Dulvy, biolog la Universitatea Simon Fraser și co-autor al studiului. "Dacă nu acționăm, va fi prea târziu. Situația este mai gravă decât în cazul oricăror alte animale pe care le-am cercetat".

"Este o rată incredibilă a declinului, mai abruptă decât în cazul elefanților sau rinocerilor, iar acele specii sunt simbolice în susținerea eforturilor de conservare pe pământ", a spus Dulvy.

Cercetătorii au folosit un indice care măsoară riscul de extincție și un indice care măsoară schimbările populației unei specii, pentru a stabili rata de modificare a populației unei specii în decurs de zeci de ani.

Rezultatul a dezvăluit un "declin alarmant, continuu și global al populațiilor de rechini la nivel mondial în ultimii 50 de ani, care a dus la o creștere fără precedent a riscului de dispariție a acestor specii".

Pescuitul excesiv reprezintă cea mai mare amenințare

Schimbările climatice și invadarea mediului de către oameni pun presiune pe aceste specii, însă pescuitul excesiv reprezintă cea mai mare amenințare, iar în studiu se arată că presiunea pescuitului, având în vedere populația, a crescut de 18 ori în ultimii 50 de ani.

Rechinii sunt pescuiți pentru carne, aripioare, brahii și ficatul din care se face ulei. Rechinii au fost pescuiți atât de puternic la începutul anilor 2000 încât între 63 și 273 de milioane de exemplare erau scoase din apă în fiecare an, arată studiul.

Rechinii sunt o specie vulnerabilă și din cauza ratei slabe de creștere a populaței și diferenței mari de timp între generații - în cazul anumitor specii, poate dura ani sau chiar zeci de ani de la nașterea unui rechin și până la nașterea primului său urmaș.

Există semne favorabile pentru anumite specii: Marele rechin alb, a cărui populație s-a prăbușit în secolul 20, prezintă acum semne de recuperate datorită interdicțiilor implementate de autorități și politicilor de mediu. Rechinii cap-de-ciocan își refac populația în oceanul Atlantic, datorită cotelor stricte de pescuit din apele SUA.

Cu toate acestea, pescuitul excesiv depășește cu mult orice efort de a conserva și crește aceste populații, avertizează cercetătorii.

Studiul cere măsuri urgente pentru "a preveni exterminarea populațiilor de rechini" și a potențialelor consecințe dezastruoase pentru ecosisteme. În mod specific, cercetătorii cer guvernelor să impună cote de pescuit pentru rechini și să interzică pescarilor să pastreze rechinii capturați, măsuri cruciale pentru a salva aceste populații reduse "înainte de atingerea unui punct de unde nu mai există cale de întoarcere".

Editor : V.M.