O nouă planetă locuibilă, descoperită la 31 de ani lumină

planeta

Astronomii au descoperit o nouă planetă care ar putea deveni locuibilă pentru oameni, la "numai" 31 de ani lumină depărtare. Este de două ori mai mare și de cinci ori mai aproape de steaua sa decât Terra. Dar steaua este de mai trei ori mai mică şi cu 40% mai rece. Din calcule reiese că planeta primeşte aproximativ aceeaşi cantitate de energie cât primeşte Marte de la Soare. Fără o atmosferă, ar fi o planetă glacială, cu o temperatură -53 de grade Celsius. O atmosferă densă ar încălzi lucrurile suficient pentru a permite existenţa apei în formă lichidă.

Exoplaneta GJ 357d orbitează o mică stea, GJ 357, cu mult mai redusă în dimensiuni decât Soarele nostru, la fiecare 55,7 zile. Echipa de cercetători care a făcut descoperirea a anunțat într-un comunicat că exoplaneta ar putea furniza "condiții similare Terrei".

"Cu o atmosferă densă, planeta GJ 357d ar putea conține apă în stare lichidă la suprafață, similar Terrei, și am putea detecta urme ale vieții cu ajutorul telescoapelor", a spus Lisa Kaltenegger, director al Carl Sagan Institute de la Universitatea Cornell din New York. "Dacă GJ 357d ar conține forme de viață, s-ar plasa în fruntea listei pentru misiuni și am putea răspunde la o întrebare veche de când lumea, aceea dacă suntem singuri în Univers", a mai spus aceasta, citată de Mediafax.

Fără o atmosferă, planeta ar avea o temperatură medie de minus 64 de grade Celsius, potrivit NASA, fapt care ar însemna că este mai degrabă plină de gheaţă decât locuibilă.

La începutul anului 2019, echipa lui Kaltenegger a descoperit cu ajutorul Satelitului de monitorizare a exoplanetelor în tranziţie (Transiting Exoplanet Survey Satellite, TESS), aparţinând NASA, o altă exoplanetă, GJ 357 b, "o Terra fierbinte", orbitând steaua pitică.

Ulterior au mai fost descoperite două exoplanete orbitând această stea, inclusiv "super-Terra" GJ 357d.

Kaltenegger a declarat pentru NBC News că urmează să fie instalate două telescoape spaţiale, în 2021 şi 2025, iar, cu ajutorul acestora, cerecetătorii vor putea stabili dacă există forme de viaţă pe această planetă.

Editor: Alina Popescu