Unde este adevăratul centru de gravitație al sistemului solar. Cercetătorii au descoperit că nu este în miezul Soarelui

alinierea planetelor in sistemul solar
SIstemul nostru solar, Foto: Guliver/GettyImages

Până acum se credea că centrul sistemului solar este în mijlocul Soarelui însuși. Totuși, astronomii au descoperit că se înșelau. Pământul se învârte în jurul Soarelui, dar, din cauza atracției gravitaționale a planetelor, centrul de gravitație al sistemului solar nu este chiar în centrul acestei stele, așa cum se presupunea până acum.

Astronomii de la NANOGrav (North American Nanohertz Observatory for Gravitationnal Waves) au localizat centrul de gravitație al sistemului solar cu o precizie fără precedent, de 100 de metri. Rezultatele studiului lor au fost publicate la sfârșitul lunii iunie în The Astrophysical Journal, o revistă științifică americană.

Observând activitatea pulsarilor dispersați în Calea Lactee – pulsarii sunt obiecte astronomice care produc un semnal periodic – cercetătorii au reușit să localizeze mai bine poziția baricentrului (centrul de greutate) al sistemului solar și au ajuns la concluzia că se află la 750.000 de kilometri de miezul Soarelui, adică în imediata proximitate a suprafeței sale.

Cazul „perturbator” al lui Jupiter

Oamenii de știință care au făcut această descoperire precizează în studiul lor că sensibilitatea noastră la unele gravitaționale depinde de precizia cu care putem poziționa Pământul în jurul baricentrului sistemului solar.

„Elementul crucial al abordării noastre s-a dovedit a fi lămurirea unor incertitudini referitoare la orbita lui Jupiter”, au explicat cercetătorii. Or, orbita acestei planete nu era până acum foarte bine stablită și fiecare obiect astral exercită propria sa atracție gravitațională asupra Soarelui. Cu o masă mai mare de două ori decât a tuturor celorlalte planete ale sistemului nostru solar la un loc, Jupiter exercită, după Soare, cea mai mare influență asupra centrului de gravitație.

Colectarea datelor referitoare la pulsari va îmbunătăți măsurarea undelor gravitaționale pe viitor, ceea ce va permite oamenilor de știință să facă progrese și în ceea ce privește observarea și studierea găurilor negre.

Redactor: Luana Păvălucă