Video BBC a preluat povestea aspretelui. Întors din morți: Cursa salvării unei specii de pește veche de 65 de milioane de ani din România

asprete
Aspretele, o fosilă vie, de 65 de milioane de ani, tăiește încă într-un râu din România. Foto: Facebook / Andrei Togor

Povestea descoperirii în România a unei specii de pește veche de 65 de milioane de ani, aspretele, a ajuns pe site-ul BBC. Cercetătorii credeau că specia este dispărută, însă un exemplar de asprete a fost filmat într-un râu de munte din România.

Aspretele, o fosilă vie, care are o vechime de 65 de milioane de ani, a fost descoperit în 1956 de un student la Biologie.

"După mulți ani în care s-a încercat salvarea lui, oameniii ne-au spus că specia a dispărut. Dar noi eram siguri că încă există", a declarat biologul Nicolae Crăciun pentru BBC.

Aspretele este un pește nocturn de dimensiuni mici, care trăiește ascuns sub pietre în râuri. Estimările oficiale arată că populația de asprete este de 10-15 exemplare, care trăiesc pe o lungime de 1 kilometru în râul Vâlsan din Munții Făgăraș. Asta față de începutul anilor 2000, când populația era de 200 de exemplare.

Descoperire majoră într-un râu de munte

O echipă mică de oameni de știință și activiști de mediu încearcă să salveze specia de la dispariție. Recent, eforturile lor au fost răsplătite de o descoperire.

La sfârșitul lui octombrie, biologul Andrei Togor a găsit 12 exemplare de asprete într-o secțiune mică a râului.

"Să găsești un asprete este fantastic. E una din cele mai mari recompense pe care o poate obține un biolog", le-a spus Andrei Togor jurnaliștilor BBC.

Un impact major asupra speciei l-a avut construirea de baraje pe râurile de munte în anii 1960. Până atunci, se crede că aspretele trăia pe o lungime de 30 de kilometri a râului Vâlsan, dar și în râurile Argeș și Râul Doamnei.

"A dispărut din Râul Doamnei, pentru că a rămas fără apă. Aproape un an, râul a fost aproape secat. Comuniștilor nu le-a păsat de sspeciile endemice. Acest pește este atît de rar din cauza omului", a mai spus Andrei Togor.

Editor : Bogdan Pacurar