Sari la conținut

Secretul celei mai scumpe cafele din lume. O ceașcă poate costa și 100 de dolari

Kopi Luwak și-a câștigat renumele de cea mai scumpă cafea din lume, în condițiile în care o ceașcă costă între 35 și 100 de dolari, iar o pungă de cafea le scoate din buzunare doritorilor chiar și 1.000 de dolari. Originară din Indonezia, Kopi Luwak nu se diferențiază nici prin boabele sale aromate ori prin modalitatea de preparare, ci prin procesul prin care este obținută, care îi fascinează pe unii și îi dezgustă pe alții. 

Originară din Indonezia, Kopi Luwak nu se diferențiază nici prin boabele sale aromate ori prin modalitatea de preparare, ci prin procesul prin care este obținută, care îi fascinează pe unii și îi dezgustă pe alții.

În traducere, „Kopi Luwak” înseamnă „cafea de la zibete”. Zibetele sunt niște mamifere de talie mică, asemănătoare cu niște viezuri sau pisici de casă. Procesul de obținere a cafelei presupune ca aceste animăluțe să mănânce și să digere boabele de cafea, care sunt apoi colectate din excrementele acestora. Boabele de cafea provin de la un arbore originar din zonele tropicale ale Africii și Asiei, care a fost ulterior „exportat” și în America Latină. Cofeina conținută de semințele acestui arbore ar trebui să țină la distanță animalele, însă pentru zibete, aceasta nu este o problemă.

Aroma specială a cafelei Kopi Luwak este dată de procesul de fermentație care are loc în stomacul zibetelor. În timpul digestiei, pulpa și învelișul boabelor de cafea sunt îndepărtate, dar bobul în sine nu este distrus de sucurile gastrice. După colectare, boabele de cafea sunt spălate, uscate, presate, apoi prăjite. Cafeaua obținută astfel poate fi preparată ca orice cafea obișnuită, însă cei care au gustat-o spun că aceasta are un gust inconfundabil, mult mai bun decât alte tipuri de cafea. Poate așa se explică și prețul exorbitant al Kopi Luwak.

Acest tip de cafea a câștigat foarte multă popularitate după ce personajul interpretate de Jack Nicholson în filmul „The Bucketlist” sunt înfățișate degustând o ceașcă de Kopi Luwak.

Statisticile arată însă că aproximativ 70% dintre sortimentele de cafea Kopi Luwak vândute pe internet sau în coffee shop-uri nu sunt autentice sau nu conțin deloc cagea. „Anual, se vinde cu aproximativ 5000% mai multă cafea Kopi Luwak decât este produsă. Producția autentică se ridică la doar 2.200 de kilograme anual. De ce apare această discrepanță între cifre? Pentru că sunt mulți șarlatani care pretind că vând acest tip de cafea indoneziană la prețuri mai mici, cu 300 de dolari pe jumătate de kilogram”, spune Mark Prince, de la Coffee Geek.

Metoda tradițională indoneziană de producție a cafelei presupune un proces riguros de selecție a boabelor colectate din excrementele zibetelor. De-a lungul anilor, au existat însă îngrijorări cu privire la condițiile în care sunt ținute animalele de către producătorii care oferă o cafea sub standardele autentice. Astfel, s-a demonstrat că acea cafea obținută de la animalele închise în cuști este de calitate mult mai slabă decât cea a animalelor crescute într-un mediu sălbatic, pe o plantație de arbori de cafea. Acest lucru a dus la apariția certificatelor de garanție a calității, precum și la marcarea etichetelor cu o emblemă care să ateste autenticitatea produsului.