Sari la conținut

PASTILA DE LIMBĂ. Un tic verbal și combinațiile lui periculoase

Exista în comerţul socialist din urmă cu patru sau cinci decenii o napolitană cu cacao care costa un leu şi douăzeci şi cinci de bani şi se numea Super. O cumpăram de la brutăria blocului în care locuiam, povestește Radu Paraschivescu. Între timp, napolitana a dispărut, dar cuvântul a rămas.  Vestea proastă e alta: cuvântul „super" a devenit între timp un tic verbal, un cârlig publicitar şi, uneori, un cuvânt care şi-a uitat sensul.

Să le luăm pe rând.

Dicţionarele precizează că „super” poate fi mai multe lucruri. În primul rând, un adverb, invariabil ca toate adverbele, care poate fi folosit în registrul familiar cu sensul de „excelent”, „formidabil” sau „extraordinar”, ca în exemplul: „Echipa a jucat super, nu merita să piardă”.

În al doilea rând, un adjectiv care, spre deosebire de majoritatea adjectivelor, rămâne invariabil şi nu se acordă cu substantivul pe care-l însoţeşte, ca în exemplele (tot din registrul familiar): „Am avut un concediu super”, „Sora mea a citit o carte super” sau „Cei doi fraţi sunt nişte copii super”, unde „super” ca adjectiv are acelaşi sens cu „super” ca adverb, adică „excelent”, „formidabil” sau „extraordinar”. Se poate spune că, din acest punct de vedere, „super” joacă rolul unui... superlativ.

Ştim însă că „super” poate fi şi un prefix sau un element de compunere care ajută la formarea unor substantive, adjective şi adverbe şi care dă acestor cuvinte nou formate o nuanţă de superioritate, ca în exemplele: „Rusia, China şi America sunt superputerile lumii de astăzi”, „S-ar putea să fii supracalificată pentru postul ăsta” şi „Noul nostru coleg se poartă supercivilizat. Transformarea lui „super” în „supra” duce la formarea unor cuvinte cum ar fi „supranatural”, „supraomenesc”, „supraimpozitare” etc.

Spuneam la început că „super” a devenit un tic verbal, cum sunt atâtea în limba română. E un lucru pe care-l observăm în dialogurile obişnuite, de zi cu zi, pe care le auzim pretutindeni în jur. Dialoguri în care „super” ţine loc de răspuns, de părere şi de reacţie, fără ca emitentul lui să simtă nevoia altor cuvinte. Iată câteva exemple de asemenea minidialoguri: „Am luat bilete la film”. „Super!” Sau: „Diseară ieşim cu prietenii la un restaurant italienesc”. „Super!” Sau: „Finala Ligii Campionilor se joacă între Juventus şi Real Madrid”. „Super!”

Spuneam de asemenea că „super” a ajuns să joace în ultima vreme, mai cu seamă în presa tabloidă, rolul unui cârlig publicitar, al unui magnet care atrage atenţia unei părţi a publicului ca pe pilitura de fier. O răsfoire a ziarelor şi a revistelor de cancan ne pune sub ochi titluri (însoţite, desigur, de fotografii în general provocatoare) din categoria: „Uite-o pe fata lui X în ipostaze super-sexy”. Sau: „Iat-o pe superbunăciunea - un cuvânt apărut din mahalaua limbii - care s-a combinat cu miliardarul Y". Sau: „Imagini cu supermaşina manelistului Z”.

Cârligul publicitar e cu atât mai ascuţit cu cât „super” a ajuns să se combine cu o uimitoare varietate de cuvinte, fie ele româneşti sau preluate din engleză: supercomputer, superhit, supervilă, superiaht, superemoţii, superconcert, supertelenovelă, superserial, supermeci, pe lângă termenii intraţi mai puţin abuziv în limbă şi pe care-i putem folosi cu mai multă îndreptăţire: supernovă, supermarket, superfosfat, superproducţie etc. Apropo de acest ultim termen, e interesantă diferenţa dintre cuvintele „supraproducţie” şi „superproducţie”, unde primul cuvânt denumeşte „un film sau un spectacol realizat cu mijloace şi efecte de mare spectaculozitate”, iar al doilea o „producţie de mărfuri care depăşeşte necesităţile pieţei”.

În fine, ajungem şi la situaţia, menţionată de asemenea la început, în care „super” îşi pierde sensul iniţial. Cum se face acest lucru? Prin combinarea lui cu termeni cu care este incompatibil. Asta înseamnă că unii vorbitori uită că „super” are o conotaţie pozitivă, chiar superlativă, şi-l lipesc de cuvinte a căror conotaţie e pronunţat negativă. Rezultatul e o serie de cuvinte nefireşti şi greşit alcătuite, pe care e bine să le evităm şi pe care le exemplific aici după cum urmează:

„Primim acum câteva imagini needitate de la această supercatastrofă”.

Sau:

„Reporterii noştri se află la locul unde s-a petrecut superaccidentul”.

Sau:

„Superfoametea care ameninţă anumite zone ale Africii face zilnic sute de victime”.

Etichete: radu paraschivescu , greseli gramaticale , greseli de limba , pastila de limba , greseli de exprimare , super , combinatii cu super , super folosit gresit

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale