Sari la conținut
News Alert

CA-N FILME. Istoria producțiilor despre aviație. Părerile criticilor de film și ale piloților

„Cred că filmele astea întreţin frica de zbor. Pentru că avioanele par deodată un monstru care te înghite şi o dată ce ai intrat într-un avion, dacă sunt probleme, nu ai nicio şansă să supravieţuieşti”, spune Dragoș Marin, critic de film.

„Să nu credeţi că piloţilor nu le e frică. Şi lor le e frică. Dar nu rămâi paralizat în faţa fricii”, o spune Aurelian Botezatu, un pilot în rezervă care are peste 16.000 de ore de zbor şi încă câteva sute de ore bune petrecute în faţa ecranului, urmărind filme despre aviaţie.

Pentru Aurelian Botezatu, pasiunea pentru pilotaj merge mână în mână cu dragostea pentru filmele de aviaţie, o nişă interesantă a cinematografiei. Şi cinematografia, şi aviaţia au stat, la începuturi, una lângă cealaltă la linia de start.

„Omul a început să zboare cam în acelaşi timp în care a început să filmeze avioanele, primele avioane care zburau”, precizează criticul de film Dragoș Marin.

De-a lungul timpului, zborul a inspirat o serie întreagă de filme de ficţiune - şi este o sursă nesecată de subiecte pentru scenariştii de la Hollywood. Pe măsură ce tehnica zborului s-a îmbunătăţit, s-au perfecţionat şi tehnicile de filmare. Trebuie doar să aruncaţi o privire la „Flight”, una din cele mai recente producţii despre aviaţie, ca să vedeţi cam cât de departe au ajuns creatorii de film în ilustrarea unui zbor - şi a unui accident aviatic. „Flight” nu ar fi fost însă posibil fără visul nebunesc al unui bărbat putred de bogat.

„Primul şi cel mai complet film de aviaţie legat de istoria Primului Război Mondial a fost făcut de Howard Hughes, un american excentric, un film care nu a reuşit să îl termine din câte ştiu eu, deşi l-am văzut, dar în faza neprelucrată”, afirmă Aurelian Botezatu.

Howard Hughes s-a născut în 1905 şi a fost unul dintre cei mai influenţi aviatori din istorie. Filmările au durat patru ani şi l-au costat pe Hughes aproape patru milioane de dolari, o sumă uriaşă. Viaţa lui Hughes este subiectul filmului „The Aviator”, de Martin Scorsese.

„Voia zbor pentru toată lumea. Voia ca avionul să devină viitoarea maşină, să te aştepte acolo în garaj, aproape”, explică Dragoș Marin.

Hughes ar fi fost fericit să vadă explozia de filme de acţiune legate de aviaţie din anii 70, 80, dar mai ales din anii 90. Scenariile însă au lăsat, adesea, mult de dorit.

„Am văzut foarte multe filme despre aviaţie şi unele dintre ele caută să respecte adevărul istoric, unele se inspiră din adevărul istoric şi capătă o formă romanţată, şi sunt unele total aiurea, care nu au nicio legătură nici cu ceea ce s-a întâmplat, nici cu ceea ce rezultă”, spune pilotul Aurelian Botezatu.

„Un (...) film bun este Bătălia Angliei. Pentru că ăla e un film care redă adevărul istoric şi este un film în care o mână de oameni au salvat Anglia. Şi aceştia sunt piloţii de vânătoare englezi. Un alt film bun este Midway, care redă pas cu pas cartea. Cartea care a fost scrisă de martorii oculari care au participat la Bătălia din Pacific, de la Midway”, continuă acesta.

„Cea mai faimoasă comedie este Airplane, care a avut un succes fantastic în anii 70, are şi o continuare care e mai puţin reuşită. Airplane a născut toată acea serie de farse, filme pline de gaguri şi momente de comedie episodice cumva, din seria celor în care a jucat Leslie Nielson de-a lungul carierei. În anii 90 avem, în decursul a câtorva ani, Pasagerul 57, Executive Decision, Die Hard 2, Air Force One, Con Air - care e preferatul meu din seria acestui mic gen, mic subgen”, spune criticul Dragoș Marin.

Filmul Con Air a fost nominalizat la două premii Oscar.

„Ai senzaţia că totul de acolo e făcut pe genunchi ca să pară cât mai palpitant, prăbuşirea din final este absolut, absolut voit spectaculoasă, indus spectaculoasă, dar nu e spectaculoasă deloc pentru că dă cumva în ridicol. Adică avionul se duce spre Las Vegas, aterizează pe unde se poate, pe stradă, printre maşini, o ia, merge, pilotează, îşi mai rupe ceva, la un moment dat intră într-un cazino şi ce să vedeţi, o maşinărie de acolo i se învârt rotiţele şi iese marele Jack Pot!”, se amuză Laura Meleacă, critic de film.

Multe filme s-au făcut pe tema dată, dar puţine au rămas în mintea criticilor de film şi a pasionaţilor de aviaţie. Şi asta pentru că aceste producţii erau pline de clişee şi prezentau faptele în chip cât mai bombastic.

Laura Roman are 28 de ani, este pilot privat şi una dintre puţinele femei din România care se pregătesc să primească ceea ce se numeşte „Airline Transportation Pilot Licence”, adică licenţă pentru a zbura avioane de pasageri. Va fi în curând pilot comercial, şi după 1.500 de ore de zbor, comandant al unui avion pe curse interne. Cele mai multe filme despre aviaţie i se par nişte glume.

„Este normal să se înflorească, însă ce am remarcat de cele mai multe ori este că, în momentul în care se întâmplă problema, apare drama (...) Mamăăă! Parcă se dilată timpul, nene, mamă durează, ai timp să treci prin capul tuturor, să vezi ce gândeşte ăla, ce s-a întâmplat!...Mai ales dacă bagi un jumbo jet. Mamă, deci aia e catastrofă! Mai ales dacă are ăla o problemă şi nu îi iese trenul de aterizare, mamă este teroare! Teroare pe zborul nu-mai-ştiu care! Tot felul de chestii din ăstea bombastice!”, analizează Laura.

Filmele cu şi despre aviaţie au o mulţime de clişee. Când e vorba de comedii, ca „Airplane”, din 1980, cu Leslie Nielsen, e uşor să le ignori. În filmele de acţiune, aceste clişee pot deveni enervante.

„În Con Air, de exemplu, e absolut hilar să îl vezi pe Nicolas Cage, cu pletuţa lui, cum aleargă el prin foc, prin sabie, prin apă, prin toate cele şi salvează şi el e cel mai frumos şi cel mai deştept şi cel mai mare bătăuş şi cel mai mare erou al omenirii. Şi cel mai mare Bruce Willis. Că de fapt cred că Nicolas Cage a tânjit toată viaţa să fie Bruce Willis. Şi câteodată pare că îi iese. De cele mai multe ori nu îi iese”, glumește Laura Meleacă.

1972. Undeva în sălbaticii Anzi. Un avion care transporta o tânără echipă de rugby din Uruguay zboară spre Chile, și se prăbuşeşte într-un loc uitat de Dumnezeu. Întâmplarea cât se poate de reală a fost adaptată în filmul „Alive”, din 1993, regizat de Frank Marshall.

„Se prăbuşeşte în Anzi, într-o zonă foarte greu accesibilă, trăiesc foarte mulţi dintre ei, dar apoi nu îi salvează nimeni timp de foarte mult timp. Şi ceea ce fac ei ca să supravieţuiască este cu totul ieşit din comun, adică se recurge la canibalism, la tot felul de lucruri greu de suportat, e o poveste reală, adevărată, dar este vorba despre nişte oameni care ca să se salveze au trecut munţii. Nu a venit nimeni la ei să îi salveze. S-au salvat singuri”, explică Deagoș Marin.

Ceva mai târziu, în 1985. Zborul TWA 847 de la Trans World Airlines, care plecase de la Cairo pe direcţia Atena şi apoi Roma, a fost capturat de terorişti ai Hezbollah şi ai Jihadului islamic. Cele trei zile de groază pentru pasagerii acelui zbor şi operaţiunea de salvare au fost sursa filmului Delta Force.

Şi „Flight”, cu Denzel Washington, s-a inspirat din accidentul zborului 261 al Alaska Airlines, când un avion MD-83 s-a prăbuşit în Atlantic. Pilotul a încercat manevra pe care a pariat şi Denzel. Dar, în realitate, această manevră de întoarcere a avionului a generat o catastrofă.

De la glume proaste până la capodopere cinematografice, de la comedie la acţiune şi cutremurătoare scenarii inspirate din fapte reale, avionul va rămâne mereu o premisă de pornire a unui script, un spaţiu captivant de filmare, un pretext pentru un film. Poate este vorba de fascinaţia noastră pentru zbor sau de teama de o catastrofă, poate despre sfidarea legilor fizicii sau frica de moarte.  

Etichete: filme , accident aviatic , aviatie , flight , con air , alive , delta force , die hard , top gun

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale