Sari la conținut
News Alert

De ce va avea o sarcină grea noul ministru al Transporturilor

În pofida laudelor ce i-au fost aduse lui Răzvan Cuc de către șefii săi politici la momentul părăsirii Ministerului Transporturilor, sarcinile ce revin succesorului acestuia nu sunt simple. ”A prezentat cum a găsit ministerul (...) Dacă ar fi găsit (Răzvan Cuc - n.red.) Ministerul Transporturilor cum îl va găsi noul ministru, roata se învârtea altfel”, spuneau săptămâna trecută șefii PSD pentru a îndulci debarcarea ministrului Transporturilor.

Ei îi reproşau lui Răzvan Cuc doar abilităţile reduse de comunicare. ”Pentru faptul că nu a reuşit să comunice şi că nu a explicat cum a găsit Ministerul Transporturilor, şi-a asumat el răspunderea şi asta arată că este un om de onoare”, afirmau ei.

Cu toate laudele aduse lui Răzvan Cuc, situația în infrastructură nu este simplă. Succesorul lui va simți pe propria piele aceasta. Care este situația?

Proiecte încheiate. La începutul anului erau promiși nu mai puțin de 90 de kilometri de autostradă deschiși în acest an. Presiunea inaugurării acestora și a respectării promisiunilor va fi resimțită de viitorul ministru. Aceasta cu atât mai mult cu cât în 2016 nu s-a inaugurat mai nimic, iar lista autostrăzilor în lucru include suficient de multe proiecte aduse la 50%. Spre exemplu, tronsonul Gilău Nădășelu este aproape gata, dar mai este necesar un pod de 300 de metri peste Someșul Mic care să facă legătura. La finele anului acesta este în stadiul fizic tot de 0%.

Lista proiectelor aflate în stadiul avansat este lungă. Probleme punctuale pe fiecare din acestea pot întârzia semnificativ deschiderea traficului. Includem aici loturile 2, 3 și 4 din Lugoj Deva, loturile 3 și 4 din Sebeș Turda, sectorul București – Centura București din A3. Alunecări de teren punctuale, probleme de mediu, exproprieri nefăcute pot amâna cu luni bune încheierea lucrărilor. La finele sezonului pentru lucrările de construcții, nu se știe cu siguranță ce va fi definitivat. Lungimea sectoarelor ce vor fi deschise în 2017 variază între zero și 30 de kilometri, în niciun caz cei 90 de kilometri anunțați la începutul anului.

Contracte reziliate sunt o altă problemă. Aceasta deoarece Compania de Drumuri pare a fi mai degrabă o companie a rezilierii contractelor de drumuri. Noul ministru trebuie să identifice cauzele, să pună ordine și să aibă grijă ca CNAIR să găsească cât de repede constructori noi. Tronsonul Suplacu de Barcău – Borș, ajuns la 50%, reziliat cu o lună înainte de sosirea lui Răzvan Cuc la Transporturi, nu și-a găsit constructor, deși a trecut un an. Nădășelu - Mihăiești a fost reziliat în iulie 2017, iar contractul Centurii Bacău a fost rupt în aprilie 2017. Reziliat în 2016, contractul pentru lotul 1 din Tg.Mureș - Ogra, respectiv Tg.Mureș - Ungheni nu are nici acum un constructor, deși au fost depuse aproximativ 12 oferte în primăvară. Surse oficiale din cadrul Ministerului Transporturilor anunță că o soartă similară (reziliere) ar putea avea și lotul 3 din Lugoj – Deva.


Proiectele lansate sunt o bombă cu ceas. În lipsa proiectelor finalizate, discursul fostei conduceri de la Ministerul Transporturilor a fost direcționat spre ”proiectele lansate”. ”Proiectele de infrastructură ce vor fi lansate anul acesta în licitații în domeniul transporturilor cumulează în jur de cinci miliarde de euro din fonduri europene”, spunea în aprilie ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, potrivit Agerpres.
Referirea a fost făcută la proiecte ample, cum ar fi podul de la Brăila sau autostrada Craiova – Pitești. Acestora le lipsesc însă indicatorii tehnico – economici, aprobați de Guvern, după cum cere legea. Ca să fenteze cerințele legale, în documentațiile de licitație au fost introduse clauze care spuneau că, dacă nu se găsesc fondurile necesare pentru lucrări sau dacă Guvernul nu va promova indicatorii tehnico-economici, contractele se vor rezilia fără niciun drept de despăgubire pentru constructor.
Destul de multe proiecte nu au studiile de fezabilitate corespunzătoare. Centura Sud București urmează să fie făcută pe un studiu de fezabilitate vechi de zece ani. Autostrada Sibiu - Pitești la fel, deși firma de consultanță a UE, respectiv Jaspers, și-a manifestat puternic dezacordul și ne-a avertizat. Lista rateurilor e mai lungă. Centura Tg.Jiu, începută acum trei ani, stă blocată după ce lucrările au fost făcute parțial, pasajul Domnești nu a demarat căci nu există ordin de începere a lucrărilor, deși are un contract semnat.

Una din marile provocări cărora noul ministru trebuie să le facă față este proiectul autostrăzii Comarnic-Predeal. La venirea sa la minister noul ministru va găsi o situație incertă și deloc avansată. Dosarul proiectului include un singur contract de proiectare și execuție pentru 10 kilometri de autostradă în câmpie (Râșnov – Cristian, unde nu a fost emis ordinul de începere a lucrărilor) și un talmeș-balmeș pe restul sectoarelor. Nu se știe ce s-a întâmplat cu vechile licitații privind realizarea unor studii de fezabilitate sau chiar cu cele pentru selecția constructorilor.

Nemulțumirea milioanelor de români din zona Moldovei, cărora li se spune că vor avea cândva, după 2020, o autostradă spre vest, este o altă problemă.

Noul ministru al Transporturilor nu va putea nici măcar invoca absența banilor. În septembrie 2017, Guvernul a retras la rectificare Ministerului Transporturilor 44% din fondurile alocate inițial. Din cauza faptului că nu a cheltuit banii puși la dispoziție, Ministerul Transporturilor a pierdut 6,25 miliarde lei, din cei 13,7 miliarde lei pe care îi avea la dispoziție la începutul anului. Din suma pierdută se puteau construi 138 de kilometri de autostradă în câmpie, socotind un preț mediu pe kilometru de 10 milioane euro.
Peisajul trebuie completat de licitații blocate și contestate, de documentații de licitație făcute pe genunchi pe baza unor studii de fezabilitate de acum zece ani.

În acest ultim caz, problemele vor exploda la momentul derulării contractelor când vor fi descoperite pe traseul autostrăzilor situri Natura 2000 neluate în calcul, stâlpi Transelectrica de care nu știa nimeni, versanți care o iau la vale, vile ridicate recent, peșteri cu lilieci protejați sau cimitire conținând oseminte vechi de zeci de mii de ani.
Pretențiile constructorilor față de compania de drumuri care se ridică la un miliard de lei sunt o altă problemă. Ministrul Transporturilor primește moștenire un sistem de contracte ”FIDIC” pe care statul român nu le stăpânește și în cazul cărora nu are nici măcar juriști pricepuți care să îl apere. Lăsând la o parte constructorii români, cu afacerile slăbite și decimați în mare parte de DNA, piața lucrărilor de construcții din România se prezintă ca un oligopol al câtorva firme mici și medii italiene, spaniole, austriece, multe lovite de insolvență sau anchete penale în țara lor de origine. Marii constructori europeni (Vinci, Skanska, Dragados, Bouygues, etc ) caracterizați prin prestigiu, profesionalism, putere financiară, absentează pe o piață caracterizată prin corupție, arbitrar și neprofesionalism.

Etichete: autostrada , ministrul transporturilor , cnair , Razvan Cuc

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale