Editorial Facebook și Youtube nu sunt competențe digitale

Monica Berescu
Monica Berescu
Deputată USR PLUS Iași
Monica Berescu are 33 de ani, a absolvit Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor a Universității Al. I . Cuza din Iași, specializarea Administrație Publică și are un Master în Managementul și Dezvoltarea Resurselor Umane, un semestru din cadrul acestui master fiind urmat la Universite de Poitiers, în Franța. Totodată, este licențiată si în Drept. 11 ani din cariera profesională i-a petrecut în corporații, cei mai mulți pe zona de IT, ultimii dintre aceștia ca manager de operațiuni și project manager, conducând echipe de peste 90 de persoane și gestionând peste 18 clienți din SUA și Europa pe zona de outsourcing IT. Este membră a Comisiei pentru muncă și protecție socială și vicepreședintă a Comisiei pentru tehnologia informației și comunicațiilor din Camera Deputaților.
digitalizare digital
Foto: Guliver/Gettyimages

Tehnologia a avansat într-un ritm amețitor, extenuant chiar, în ultimii ani și ne oferă din ce în ce mai multe provocări și oportunități digitale. Cu toate acestea, ne confruntăm cu un paradox în România: avem unele dintre cele mai bune rezultate din Europa la capitolul Conectivitate, însă tinerii noștri se clasează pe ultimul loc în ceea ce privește nivelul de competențe digitale. Examenul de bacalaureat are o probă dedicată evaluării acestui tip de competențe iar acestea sunt publicate la adresa subiecte.edu.ro, care culmea, nu are certificat de securitate digitală; deci este o pagină vulnerabilă. Ironia nu se oprește aici.

Dacă vom consulta un model de fișă de examinare, vom constata că la BAC, sistemul educațional verifică dacă generația Z, cunoscută și sub numele de “iGeneration” sau “nativii digitali” trebuie să demonstreze că știu să folosească un email, să editeze un câmp într-un document word sau excel sau să organizeze câteva dosare virtuale. Acest gen de subiecte sunt pregătite pentru cei născuți în anii ‘00, care practic sunt acum cei mai mari consumatori ai tehnologiilor digitale și a dispozitivelor inteligente.
Conform unui studiu publicat de Bloomberg, aceștia folosesc tehnologia digitală mai mult ca oricând, peste 90% dintre ei uitându-se zilnic pe Youtube. Aceeași tineri folosesc servicii financiare electronice și sunt adepții cumpărătorilor online. Cu toate acestea, proba de la BAC pentru evaluarea competențelor digitale pune accent pe subiecte mult prea simple, care probabil că ar putea fi rezolvate de elevi de gimnaziu.

Competențele digitale în viziunea europeană

Cadrul care definește structura și necesitatea competențelor digitale (Digcomp) pentru cetățenii din UE se concentrează pe cinci domenii esențiale, interconectate, care pun accentul pe 21 de competențe individuale. Cele 5 domenii de competență sunt:

1. Alfabetizare digitală și informațională, pentru dezvoltarea următoarele competențe individuale:
Navigarea, căutarea și filtrarea datelor, informațiilor și conținutului digital
Evaluarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital
Gestionarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital

2. Comunicare și colaborare:
Interacționarea prin tehnologii digitale
Partajarea informațiilor prin tehnologii digitale
Implicarea în societate prin intermediul tehnologiilor digitale
Colaborarea prin intermediul tehnologiilor digitale
Netichetă (Netiquette)
Gestionarea identității digitale

3. Crearea conținutului digital:
Dezvoltarea conținutului digital
Integrarea și re-elaborarea conținutului digital
Drepturi de autor și licențe
Programare

4. Siguranță:
Protejarea dispozitivelor
Protejarea datelor personale
Protejarea sănătății
Protejarea mediului înconjurător

5. Soluționarea problemelor:
Rezolvarea problemelor tehnice
Identificarea nevoilor și a soluțiilor tehnologice
Utilizarea creativă a tehnologiilor digitale
Identificarea lacunelor de competență digitală

Comisia Europeană a prezentat în toamna anului 2020 un plan de acțiune pentru a adapta educația și formarea la era digitală în care trăim. Acesta are două componente strategice: dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală și dezvoltarea aptitudinilor și competențelor digitale relevante pentru transformarea digitală.

România se aliniază acestor tendințe și va introduce, pentru prima dată, elemente obligatorii de competențe digitale în următorul an școlar.

Conform Strategiei naționale privind digitalizarea educației în țara noastră, vor fi actualizate programele de informatică din învățământul gimnazial și liceu, iar competențele digitale ale elevilor for fi evaluate și la nivelul clasei a VIII-a, începând cu anul 2024. Cel mai ambițios obiectiv din această strategie este atingerea unui procent de 90% de alfabetizare digitală a populației României.

Competența digitală implică utilizarea cu încredere, critică și responsabilă a tehnologiilor digitale în contexte de învăţare, de muncă şi participare la activități sociale.

Include alfabetizare digitală, comunicare și colaborare, alfabetizare media, creare de conținuturi digitale (inclusiv programare), siguranță (inclusiv stare de bine/confort în mediul online şi competențe de securitate cibernetică), respectarea proprietății intelectuale, rezolvare de probleme și gândire critică.

Digitalizarea şi robotizarea vor aduce peste un milion de locuri noi de muncă în România în următorii 10 ani, arată specialiștii de la Factory 4.0 & Frames: „2030 va aduce, în România, peste 1 milion de locuri de muncă în zona digitală, fie că vorbim de cei care lucrează în domeniile tehnice, asociate dezvoltării de aplicații, suport și dezvoltare de tehnologie, fie că vorbim de servicii & suport dedicate populației și firmelor (inclusiv zona de administrație publică) sau de zona creativă, acolo unde creația umană, fie că este vorba de inventică, cultură, activități sportive etc. va fi mai susținută și valorificată ca oricând.

Sunt locuri de muncă noi și joburi transformate ca urmare a implementării digitalizării, atât în mediul privat cât și în sectorul public".

Specialiștii subliniază, însă, și necesitatea reformării școlii românești, amintind că în 2018, la testele PISA, România a fost singura ţară din UE care a susţinut testele pentru elevii de 15 ani pe hârtie, cu pixul.

Alfabetizarea digitală în învățământ

Idealurile educaționale din viitorul apropiat vor putea fi atinse după ce va fi combătută și problema analfabetismului funcțional. Putem aborda domeniile de la vârful piramidei educaționale doar după ce le rezolvăm pe cele care se află în fundația sistemului de învățământ pentru că dezvoltarea competențelor digitale înseamnă corelarea noțiunilor, înțelegerea termenilor și întrebuințarea acestora în aplicațiile tehnologice.

Profesorii și învățătorii trebuie să aibă prioritate absolută în dezvoltarea competențelor digitale pe cele 5 domenii strategice pentru că am văzut cu toții că există lacune destul de mari la acest capitol și că școala online nu poate fi eficientă dacă profesorii nu dețin competențe digitale avansate.

Avem nevoie de cadre didactice pregătite și familiarizate cu tehnologiile online; capabile să utilizeze mediile digitale în activitatea școlară și să dezvolte competențele digitale ale colegilor și ale elevilor, deopotrivă.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate