1990. Ziua marii confruntări. Prima dezbatere prezidenţială televizată

Data publicării:
dezbaterre 1990

„Doamnelor şi domnilor, bună seara, un bună seara spus azi, 17 mai 1990, din studioul 1 al Televiziunii Române, tuturor celor care ne privesc şi tuturor celor care ne ascultă”. Cu aceste cuvinte ale lui Răzvan Theodorescu, președintele de atunci al TVR, începea prima dezbatere electorală televizată pentru alegerile din 1990.

La 17 mai 1990, cele 17,2 milioane de alegători români au avut ocazia să urmărească prima dezbatere prezidenţială din istoria României. În urma unor negocieri minuţioase, au apărut în faţa electoratului cei trei candidati la funcția de preşedinte al României: Ion Iliescu, din partea FSN, Radu Câmpeanu, din partea PNL, și Ion Raţiu, din partea PNŢCD.

„A fost o dezbatere în momentul acela, a fost o revoluţie pentru TVR, pentru că a fost una din marile concesii făcute de un aparat care controla propaganda lui Iliescu să lase la vedere alţi doi contracandidaţi. Pe durata acelui talk-show a fost o dezbatere politică autentică”, spune Mircea Toma, preşedintele ActiveWatch.

În contextul mai larg al funcţionării TVR, asta a fost una din puţinele excepţii. În rest, era ceea ce justifica strigătele din stradă: minţiţi poporul cu televizorul. Aia se întâmpla. Minţeau într-o proporţie covârşitoare”, adaugă el.

Răzvan Theodorescu era în anul 1990 președintele radio-televiziunii publice. Recunoaşte că TVR a „modificat” realitatea.

Dacă mă întrebaţi, da, subtil, televiziunea a manipulat, adică a navigat”, spune el.

Întrebat despre manifestațiile opoziției, pe care TVR încerca să le ignore, fostul președinte Ion Iliescu răspunde: „Era o exprimare într-un cadru democratic a opoziţiei faţă de putere, am privit-o ca atare, nu au fost deranjaţi cu nimic”.

Protestatarii nu au fost deranjați nici măcar cu un car de reportaj de la Televiziunea Română.

„Păi ce interes aveam noi?! Dar au şi mers cei de la televiziune, dar nu aceasta e problema”, spune Ion Iliescu.

Era însă o problemă: ţara nu afla despre ei.

„Dar starea de spirit din ţară nu corespundea deloc cu această manifestare... Şi s-a văzut la alegeri.

Cu o prezenţă de 86% din alegători la vot, eu am fost ales cu 85%. Iar FSN ul a câştigat cu 65%”, susține fostul președinte.

Impactul televiziunii publice a fost uriaş. Şi nu doar pentru că era singurul post de televiziune din România.

Acest element e important pentru că, să nu uităm, majoritatea românilor nu a fost în stradă. Majoritatea românilor a privit Revoluţia la televizor. Pentru ei, Revoluţia fusese făcută datorită Televiziunii Române. Ei înşişi, deci, intraseră într-o formă de relaţie cu Televiziunea Română: ei aveau încredere în televiziune, iar televiziunea îi utiliza încă din 22 decembrie. Şi această relaţie care se baza foarte mult pe o dimensiune afectivă: înainte programul dura trei ore şi nu se uita nimeni la ea, deodată toată lumea se uita la Televiziunea Română. Deci, într-un fel, televiziunea era eroul momentului 22 decembrie, iar acest erou le spunea românilor ce e bine şi ce e rău, iar oamenii aveau încredere”, spune politologul Alexandru Gussi.

15.000 de minute de emisiuni electorale, 213 mitinguri şi 473 de întruniri electorale. Este bilanţul alegerilor din anul 1990. Campania electorală a fost marcată de violențe care au făcut înconjurul lumii, dar a fost plină şi de promisiunile candidaţilor. Punctul culminant a fost dezbaterea electorală din 17 mai 1990.

„Cred că pentru Iliescu erau 60-80 de cuvinte şi pentru Raţiu erau câteva sute folosite pe durata talk show-ului. Deci bogăţia vocabularului lui Raţiu cred că a fost copleşitoare pentru România. Nu eram obişnuiţi atunci cu diversitatea. Nici astăzi nu suntem, iar Raţiu era un model la nivelul căruia societatea română nu a ajuns”, spune Mircea Toma.

„Tatăl meu era un model de onestitate, de demnitate şi toleranţă pentru semeni”, spune Nicolae Rațiu, fiul lui Ion Rațiu.

În ultimii 25 de ani, dezbaterile electorale s-au transformat în adevărate showuri TV. Politicienii apelează acum la echipe de consultanţi care încearcă să atragă atenţia, nu să explice programe sau idei.

Privindu-l din 1990 în 2015, principalul proces care s-a consumat a fost tabloidizarea discursului politic”, spune Mircea Toma.

„A fost o decădere din statutul de dezbatere politică autentică înspre o joacă de-a cuvintele, o hârâială, o permanentă încăierare ieftină şi fără conţinut şi care produce amuzament decât să ofere informaţii”, adaugă el.

Mai mult decât atât, începând din 2009, dezbaterea prezidenţială în sine a stat sub semnul întrebării până în ultimul moment. Negocierile între staff-urile de campanie ale lui Traian Băsescu şi Mircea Geoană s-au purtat până în noaptea dinaintea emisiunii. În noiembrie 2014, cele două dezbateri între Klaus Iohannis şi Victor Ponta au fost stabilite de asemenea pe ultima sută de metri. În ţări precum Marea Britanie sau Franţa, cele câteva dezbateri obligatorii se stabilesc cu luni înainte în cele mai mici detalii.    

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate