Adriana Săftoiu: Sistemul îşi bate joc de copiii surzi. Examenul de bacalaureat nu este adaptat pentru ei

Data publicării:
adriana saftoiu
Fostul consilier prezidenţial Adriana Săftoiu a declarat că sistemul îşi bate joc de copiii surzi, în condiţiile în care examenul de bacalaureat nu este adaptat pentru ei.

Fostul consilier prezidenţial, liberala Adriana Săftoiu a declarat joi, la Craiova, că sistemul îşi bate joc de copiii surzi, în condiţiile în care examenul de bacalaureat nu este adaptat pentru ei, deşi există o lege promulgată de doi ani, dar ministerul nu a emis până acum normele de aplicare. Potrivit lui Săftoiu, limba maternă pentru copii surzi nu este limba română, ci limba semnelor române, ceea ce nu se aplică la examene.

„La Centrul Beethoven din Craiova este unul din cele mai bune exemple despre cum îşi bate joc sistemul de copiii surzi şi despre cum aceşti copii reuşesc în viaţă. Despre Petre Dobre, un copil care a terminat liceul Beethoven, care nu reuşeşte să ia bacalaureatul ca mulţi copii, am aflat din presă. Sub 0,1% dintre copiii din şcolile de surzi reuşesc să ia bacalaureatul şi asta nu pentru că ei nu ar fi copii deştepţi. În niciun caz. Ci pentru că examenele nu sunt adaptate acestor copii. Vorbim despre faptul că noi avem o lege promulgată de preşedintele României, care a intrat în vigoare acum doi ani şi prin care limba semnelor române este recunoscută ca limba maternă a persoanelor surde, la fel cum cele 18 minorităţi naţionale au limba lor maternă şi aceasta este cea pentru care ei optează”, a spus Adriana Săftoiu în cadrul unei conferinţe de presă la sediul PNL Dolj, unde şi-a prezentat şi cartea „Simfonia semnelor” dedicată persoanelor surde.

Adriana Săftoiu a mai afirmat că o persoană surdă nu gândeşte limba română, deci nu se poate spune că o persoană surdă are ca limbă maternă limba română. „Este cetăţean român, dar nu gândeşte limba română, gândeşte în limba semnelor române şi pentru aceşti copii e foarte greu să susţină un examen de bacalaureat sau evaluare naţională la fel ca un auzitor. Vă dau un exemplu: în limba semnelor române nu există semn special pentru prepoziţii sau conjuncţii sau pentru timpurile verbale perfect simplu sau mai mult ca perfectul, de exemplu”, a mai afirmat fostul consilier prezidenţial.

Aceasta a explicat că lucrările copiilor surzi sunt fără conjuncţii, fără prepoziţii sau timpurile verbale nu sunt corecte, pentru că aşa este limbajul lor, motiv pentru care ei trebuie să aibă examenele adaptate pentru ei, iar lucrările trebuie să fie corectate de profesorii de limba semnelor române.

„După doi ani de zile de când avem legea, noi nu avem normele metodologice de aplicare a acestei legi, aşa încât ei să susţină examenul la fel ca orice copil care aparţine unei alte minorităţi şi care îşi declară limba maternă alta decât limba română. Pentru mine a fost o mare onoare să cunosc comunitatea surzilor, dar întrebarea care mi-a fost pusă tot timpul în Parlament a fost „ai vreun surd în familie?” Absolut niciunul. De ce? Pentru că noi în general facem legi în funcţie de nevoile personale. Nu am niciun surd în familie. Pur şi simplu i-am descoperit când ei au venit la comisia pentru drepturile omului cu o problemă la care şi eu am reacţionat la fel de prost ca şi ceilalţi colegi ai mei. Aveau permis auto şi dintr-o dată, printr-un ordin total greşit interpretat şi nu foarte clar, oameni care deşi aveau permis auto nu li se mai reînnoiau permisele. Şi m-am trezit cu o comunitate de surzi venită la comisia pentru drepturile omului. Şi mi-au zis „dvs cum faceţi când conduceţi? Muzica la maxim, căştile în urechi, dvs auziţi? Deci a fost foarte practic pusă problema”, a mai afirmat Adriana Săftoiu, potrivit Agerpres.

Fostul consilier a susţinut la sediul PNL Dolj o conferinţă de presă alături de preşedintele PNL Craiova, Nicolae Giugea şi inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Daniel Alexandru Ion, pe tema noilor legi ale educaţiei.

 

Editor : Liviu Cojan

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri