Sari la conținut

Cum trebuie făcută trecerea de la post la masa de Crăciun

Sărbătorile de iarnă vin și cu meniuri bogate în grăsimi. Știm cu toții că nu este Crăciun fără sarmale, fripturi sau cozonac. Ademeniți de atâtea bunătăți, după o perioadă de post, mulți dintre oameni uită să se gândească la sănătate.

masa de craciun - gettyimages

Foto: Guliver/Getty Images

Fără grăsimi în exces. Este recomandarea medicilor pentru cei care au ținut postul Crăciunului și trec acum la o alimentație normală. După cele șase săptămâni în care nu s-au consumat deloc produse alimentare din carne sau lactate, pot apărea și efecte nedorite.

„Postul alimentar favorizează supraturarea bilei în colesterol. Se întâmplă același fenonem ca în cazul unei diete în vederea scăderii ponderale”, spune Claudia Vasiliu, medic specialist gastroenterolog.

De aceea, trebuie să aveți grijă la această trecere. Medicii atenționează că în primele zile după post este nevoie să mâncați echilibrat: câte puțin, dar la fiecare 2-3 ore.

„Tendința majorității în momentul în care văd bunătățile pe masă este să nu mai aibă niciun control și de aici rezultă mese copioase care pot să aibă niște efecte foarte neplăcute, plecând de la o colică biliară până la o pancreatită acută. Se poate ajunge la un departament de urgență și nu e deloc frumos în timpul sărbătorilor să te confrunți cu așa ceva”, atenționează doctorul Claudia Vasiliu.

De asemenea, folositoare pot fi și plantele medicinale.

„Vorbim de plantele tonic amare cum ar fi anghinarea, cicoarea, păpăpdia, pelinul, coada șoricelului. De asemenea, pentru ușurarea digestiei și diminuara acidității gastrice, pentru absorbția gazelor, deci cu efect antispastic putem folosi plante cum ar fi gălbenelele, lemnul dulce, menta, mușețelul, cimbrul, cimbrișorul, busuiocul”, spune doctorul Ruxandra Constantina, medic apifitoterapeut.

O foarte mare grijă trebuie să aibă cei cu afecțiuni la nivelul hepato-biliar. În plus, combinația dintre mâncărurile grele și alcool este interzisă.