Sari la conținut

Cele trei puncte slabe ale rectificării bugetului decise de premierul Dacian Cioloș

Una dintre principalele probleme prezentate de rectificare privește sursa veniturilor suplimentare prognozate de Guvern. Față de nivelul inițial din bugetul pe 2016, Ministerul de Finanțe propune o creștere a acestora cu 2,93 miliarde lei, egală cu cea a sporului de cheltuieli. Aceasta va duce în final la păstrarea actualului nivel al deficitul bugetului și va permite României să nu se împrumute mai mult pe piețele externe. Aceasta cel puțin în teorie.

O bună parte din creșterea veniturilor se bazează însă pe prognoze considerate optimiste ale Guvernului privind creșterea economică. Guvernul pare a vinde pielea ursului din pădure, par a spune unii economiști. ”Statul crește estimarea de creștere economică de la 4.1% la 4.2% (...) și diferența este tot ce are nevoie pentru rectificare. Ce contează că anul nu s-a terminat și nu știm cum se va termina. Ce contează că datele pe PIB sunt revizuite câțiva ani de acum înainte? Nu contează nimic din toatea acestea. Contează doar sa fim populiști”, spune economistul Florin Cîțu. Spre exemplu la acest moment se cunoaște cu certitudine doar creșterea economică din 2013, datele privind 2014 fiind în formă semidefinitivă, iar cele ale anului 2015 fiind doar estimative.

Parcurgerea notei de fundamentare elaborate de Ministerul de Finanțe arată că o bună parte a veniturilor suplimentare au fost argumentate cu evoluții economice pozitive. O sumă de 1,05 miliarde de lei este luată în calcul suplimentar la impozitul de profit pentru 2016. Măsura se bazează pe o creștere a acestor venituri în primul semestru cu 534 milioane lei peste nivelul estimat.

Impozitul pe venit se majorează și el cu 357 milioane lei, tot pe baza evoluțiilor bune din primul semestru dar și a creșterii efectivului de salariați și a câștigului salarial mediu brut. Problema este deci că o parte considerabilă a sporului de venituri este dependent de evoluțiile economice, în condițiile în care modelul de creștere economică este unul șubred, iar economia este dependentă de evoluțiile mondiale.

Într-o poziție adoptată zilele trecute pe tema rectificării bugetare, Consiliul Fiscal (CF) valida la limită estimările Guvernului. ”Consiliul Fiscal validează de principiu estimările guvernamentale ale veniturilor, însă apreciază că există riscul unor încasări inferioare programului pentru veniturile nefiscale și pentru cele din contribuții sociale, însă la nivel agregat efectul este probabil compensat de prudența estimărilor pentru încasarile din accize, taxe vamale și impozitul pe venit și salarii", spuneau oficialii CF.

Cheltuielile suplimentare, orientate social

Dacă la capitolul venituri principalul punct de critică este optimismul estimărilor, la capitolul cheltuieli există două mari probleme. Prima dintre acestea ar fi orientarea unei bune părți a cheltuielilor spre ținte sociale. O analiză făcută de Cursdeguvernare.ro a indicat faptul că nu mai puțin de trei sferturi din alocări se duc în susținerea sistemului de pensii și a celui de protecție socială. Rectificarea stabilește că cheltuielile de personal, subiect de dispută cu FMI atât timp cât România a avut un acord cu această instituție, vor crește cu 489,2 milioane lei, în timp ce cheltuielile cu subvențiile se majorează cu 362,9 milioane lei. Pentru echilibrarea sistemului de pesnii Guvernul va dirija către acesta 1.402,9 milioane lei, alți 207 milioane lei urmând să meargă la sistemul de sănătate. Dacă Guvernul nu poate fi condamnat pentru că nu lasă pensionarii fără pensii, acesta nici nici va fi lăudat că a alocat o bună parte din rectificare investițiilor publice și creșterii locurilor de muncă. Ponderea cheltuielilor cu salariile a ajuns la un nivel de 7,8% din PIB, în condițiile în care în 2007 nivelul era 6,5% din PIB, iar politici relaxate ale guvernului Tăriceanu au adus acest nivel la 8,7% din PIB într-un singur an, adică în 2008.

Nici alocările decise nu pot bucura. Ministerul Transporturilor va pierde la rectificare 383 milioane de lei la capitolul fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare bugetara a Uniunii Europene 2007-2013. Retragerea banilor este normală atât timp cât Ministerul și instituțiile subordonate nu au accesat fondurile UE și ca urmare nu au nevoie de cofinanțarea de la buget.

Risc de infringement pe tema deficitului

Și în fine al treilea punct de critică privește decalajul dintre deficitul bugetar calculat conform standardelor naționale și cel stabilit potrivit prevederilor Comisiei Europene (ESA). Dacă la nivel național calcularea deficitul bugetar se face doar pe baza venituri și cheltuielilor din prezent, metodologia ESA are la bază efectele viitoare ale angajamentelor din prezent. Unul dintre aceste angajamente este cel privind majorarea salariilor la cadrele didactice. Consiliul Fiscal estimează astfel că măsura majorării salariilor va aduce deficitul bugetar la un miliard de lei după standarde naționale și la 3 miliarde lei, după cele ESA. Ar fi vorba de un deficit suplimentar de 0,37% din PIB care adăugat celui existent, de 0,2% din PIB (diferența deja existentă dintre cel național și cel ESA, fără a lua în calcul creșterea salariilor la cadrele didactice), ar duce dincolo de 3% deficiul bugetar ESA. Aceasta ar putea determina CE să declanșeze procedura de deficit bugetar excesiv împotriva României, avertizează CF. 

Etichete: buget de stat , florin citu , consiliu fiscal , ionut dumitru , rectificare buget

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale