Banii în mișcare. Secrete pentru o gestionare eficientă a capitalului de lucru

om de afaceri gestionare capital de lucru
Foto: Guliver/GettyImages

Continuăm să vorbim despre capitalul de lucru al companiilor și  vedem care sunt secretele pentru gestiunea eficientă a acestuia.

În primul rând, trebuie să te asiguri că nu blochezi un capital de lucru excesiv prin comparație cu firmele concurente. Astfel, dacă raportul dintre capitalul de lucru și cifra de afaceri este net superior prin comparație cu cel al firmelor concurente, înseamnă că îți colectezi mai lent facturile de la clienți, ai mai multe stocuri sau îți plăteșți mai repede furnizorii având în vedere rulajele realizate. Dacă te regăsești în această situație, trebuie să te asiguri că reușești să capitalizezi aceste avantaje competitive printr-un profit superior sau o creștere mai accelerată a vânzărilor. În caz contrar, blochezi resurse suplimentare în capitalul de lucru față de firmele concurente și pierzi din competitivitate.

În al doilea rând, capitalul de lucru trebuie să lucreze. Asta înseamnă că trebuie să te asiguri că îți colectezi la timp facturile de la clienți și eviți suprastocul. Îți promit că vom detalia aceste subiecte în săptămânile viitoare. Până atunci, trebuie să te asiguri că îți analizezi bonitatea clienților atunci când vinzi cu plata la termen, monitorizezi permanent riscul acestora și dozezi corespunzător marja de profit sau garanțiile aferente. Mai exact, cu cât riscul clienților este mai mare, cu atât trebuie să obții un profit superior cu aceștia și să garantezi expunerile comerciale prin instrumente de protecție.

În al treilea rând, monitorizează în permanentă conservarea capitalului de lucru pozitiv. Pentru aceasta, trebuie să respecți 3 reguli :

FURNIZORII trebuie să reprezinte 80% din creanțe și stocuri, din perspectiva:

1. Soldului de la sfârșitul lunii

2. Variației de la o luna la altă

3. Și termenului de rotație

Logica pentru această condiție este simplă: dacă finantezi creanțele și stocurile EXCLUSIV prin furnizori, NU TRANSMIȚI ÎNCREDERE partenerilor de afaceri și creditorilor deoarece TU NU RIȘTI NICIUN BAN!

Spre exemplu, atunci când durata cumulată de rotație a stocurilor și creanțelor este de 100 de zile, este bine să îți plăteșți furnizorii la 80 de zile. Astfel, diferența de 20 de zile este finanțată prin credit de capital de lucru de la bancă sau profit reinvestit. Pe lângă ÎNCREDEREA transmisă partenerilor, un alt avantaj este că reduci presiunea de lichiditate pe termen scurt printr-un capital de lucru pozitiv.  

Nu în ultimul rând, cele mai bune practici recomandă să îți adaptezi dimensiunea capitalului de lucru în funcție de etapele ciclului economic. Astfel, în expansiune, când economia crește și riscurile sunt mai mici, este de preferat să îți reduci capitalul de lucru că să eliberezi resurse pentru investiții și dezvoltare. În schimb, în vreme de recesiune, când economia scade și riscurile sunt mai mari, este de preferat să îți creșți capitalul de lucru pentru a constitui o rezervă și să-ti crești imunitate în condiții adverse.

În episodul următor vorbim despre vulnerabilitatea capitalului de lucru aproape de zero și riscurile cauzate de capitalul de lucru negativ.  

Până atunci … NU UITA : banii sunt întotdeauna în mișcare. Fii înțelept și fă-i să lucreze pentru ține, familia și afacerea ta!

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate