Sari la conținut

Centura Bacău în dispută. Este ocolit orașul pe partea bună?

Nici nu a fost desemnată firma constructoare și au apărut semne de întrebare privitoare la soluția aleasă de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru Centura Bacău. Voci ale societății civile întreabă dacă nu ar fi fost mai bine ca municipiul din centrul Moldovei să fie ocolit pe la vest.

Una dintre persoanele nedumerite este Sorin Ioniță, membru al Expert Forum (EFOR România) un think tank bucureștean. Într-o postare pe un site de socializare, Ioniță își manifestă nedumerirea: ”Ce nu pricep este de ce proiectul nu face închiderea cercului, centura propriu-zisă, ci lasă un segment lipsă, dacă tot se cheltuie 170 mil euro. Dacă vii dinspre Mircurea Ciuc și Comănești, tot trebuie să intri până în centrul Bacăului ca s-o iei în altă direcție”, se întreabă el.

O privire aruncată pe harta rutieră a regiunii arată că Ioniță ar putea avea dreptate. La est de Bacău, prin zona pe unde va trece Centura (vezi foto) există un singur drum național spre Vaslui, în timp ce zona de la vest de bacău este traversată de numai puțin trei drumuri naționale, anume DN 11 spre Onești, DN 2G spre Comănești Miercurea Ciuc și DN 15 spre Piatra Neamț. Și cifrele de trafic confirmă intensitatea mai mare a traficului în zona de vest a Bacăului. Dacă drumul spre Vaslui are un trafic de cel mult 3.500 de vehicule medie zilnică anuală (MZA), cele trei drumuri naționale de la vest aduc un trafic total de cel puțin 10.000 de vehicule.

Foto: Recensământ CESTRIN, traficul la vest de Bacău este mult mai intens

În varianta aleasă de companie centura ocolește trei sferturi din Bacău, lăsând neacoperit exact DN 2G druml național spre Miercurea Cicu-Comânești. Centura începe la sud-vest de Bacău la intersecția cu DN spre Onești, se îndreaptă prin sud spre estul Bacăului, intersectând DN2, apoi se îndreaptă spre nord. Centura traversează iarăși DN2 la nord de muncipiu, terminându-se la nord -vest la intersecția cu DN 15 spre Piatra Neamț.

Cât de judicios a fost ales traseul? ”Au fost analizate ambele trasee începând din 2008, an în care s-a făcut primul studiu de fezabilitate”, spune Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al companiei. Studiul refăcut în 2012 s-a bazat pe o analiză multicriterială care a avut în vedere următorii factori: impactul social, impactul de mediu, costurile, lungimea traseului și dificultatea construcției, explică el.

Ovidiu Barbier, fost director al CNAIR pentru variante ocolitoare și șeful unei firme de proiectare de drumuri este mai explicit. Traficul între DN11 si DN 15 este nesemnificativ, puțină lume vine pe DN11 (dinspre Onești) ca să se ducă pe DN15 (spre Piatra Neamț), explică el. ”Toți care vin se duc spre Iași sau Suceava. Dacă cineva va dori să meargă pe relația aceasta va putea face turul Bacăului. În plus există și un drum județean care face legătura între DN11 și DN15”, spune el.

O întrebare privește însă viitoarea conexiune între centura făcută la profil de autosteradă și viitorul drum Ploiești-Buzău-Bacău. Va fi acesta drum expres? Cum se va conecta acest drum expres la viitoarea centură-autostradă? Acestea sunt alte întrebări.

Calitatea firmelor participante la licitație, altă problemă

O problemă pare a fi și calitatea firmelor participante la licitația al cărei câștigător va fi numit zilele următoare. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat luni că au fost depuse patru oferte pentru proiectarea şi execuţia centurii oraşului Bacău, proiect estimat la 773,65 milioane lei (166,22), fără TVA.

O ofertă a venit din partea asocierii IC Ictas Insaat Sanayi VE Ticaret Turcia, Tancrad din Galați. Ictas Insaat este a treia firmă de construcții din Turcia și are o conducere apropiată de președintele Recep Erdogan.

Phoenix Transbac, firma care este liderul unei alte asocieri care a depus deasemenea o ofertă, este deținută, potrivit presei băcăuane de Costică Rusu, un om de afaceri controversat, denunțător la DNA al fostului primar Romeo Stavarache.

Tehnic Asist, liderul celei de-a treia asocieri, are ca patron pe Mirel Vlas , om de afaceri trimis în judecată în toamna anului 2016 pentru șantaj.

Și in fine, a patra ofertă vine din partea companiei băcăuane Spedition UMB. Aceasta este deținută de Dorinel Umbrărescu, unul dintre regii asfaltului. Lăudat în branșă ca un constructor harnic și conștiincios, Umbrărescu s-a distins de-a lungul anilor prin oferte la licitații mult mai ieftine decât ale concurenței. Ulterior, pe parcursul derulării lucrărilor sunt adoptate însă soluții ieftine, cu acceptul companiei, pentru a se putea încadra în marja de profit urmărită. Folosirea unor tubosidere pe lotul 4 din Lugoj Deva, nereglementate de normativele CNAIR, în loc de pasaje din beton mai scumpe este un exemplu.

Obiectul contractului centura Bacău este proiectarea şi execuţia lucrărilor de construire a 30,8 km de drum nou la standarde europene, din care 16,269 km la profil de autostradă.
Durata contractului este de minimum 96 de luni şi include: 6 luni perioada de proiectare, 30 luni perioada de execuţie a lucrărilor şi minim 60 de luni perioada de garanţie - ce poate creşte la 84 de luni, în funcţie de perioada de garanţie ofertantă în cadrul factorilor de evaluare.