Ministerul promite iar: 150 km de autostradă gata în 2017

ministru-transporturilor_petru-buse(2)_20112016net

Ministerul Transporturilor face din nou promisiuni. Anul viitor vom avea în plus, nici mai mult nici mai puțin, 150 de kilometri de autostradă. Un spor de 25% față de actuala rețea.

ministru-transporturilor_petru-buse(2)_20112016net

Sursa foto: bzb.ro

O bună parte din cei 150 de kilometri de autostradă promiși n-au însă autorizații de construire. Mai mult, progresele din 2016 au fost modeste. Doar câteva procente la stadiul fizic al lucrărilor.

Lungimea rețelei rutiere de autostrăzi a României ar urma să se mărească anul viitor cu 150 de kilometri de autostradă, ”de zece ori mai mult decât în acest an”, a spus la finele săptămânii trecute la Brașov – oraș ocolit până acum de toate proiectele de autostrăzi, ministrul Transporturilor, Sorin Bușe.

În 2017 vor fi construiţi 150 de kilometri de autostradă, ”de zece ori mai mulţi” decât în acest an. Este vroba despre porţiunile Lugoj-Deva, Sebeş-Turda, Suplacu de Barcău-Borş, a spus ministrul brașovenilor.

”Vorbim tot de porţiunea Lugoj-Deva, dar şi de Sebeş-Turda, plus Suplacu de Barcău-Borş chiar porţiunea unde s-a reziliat contractul cu Bechtel. Cei 26 de kilometri, dacă demarăm acum licitaţia, când începem sezonul, în martie, ar putea fi terminaţi în şase luni”, spune Bușe.

Sunt însă realiste planurile ministrului? Să luăm în ordine aceste loturi.

Primul lot dinspre graniță de pe autostrada A1 anume lotul 2 Lugoj Deva are de o bună perioadă de timp probleme cu soluțiile ecologice menite să protejeze populația de urși din zonă.

De luni bune se tot discută de licitația pentru construirea ecoductelor necesare. Nu se întâmplă mai nimic. Potrivit situației Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), lotul 2 nu are mai nimic din ce îi trebuie pentru a fi făcute lucrările. Lipsesc autorizația de construire pe secțiuni suplimentare, autorizația de mediu (ce nu poate fi acordată fără un proiect tehnic care să înglobeze cerinețele de mediu), nu sunt făcute exproprieri pe o bună parte din terenurile necesare. Problemele continuă. Constructorul lotului, nimeni altul decât firma Salini Impregilo, ce a construit și ”autostrada scufundată”, are un contract semnat pe un preț fix, fără aceste suplimentări.

Lotul 2 nu a progresat mult în 2016. În anul curent lucrarea a înregistrat un progres de 15%, respectiv de la 37% la 52%.

O situația similară, adică lipsa avizelor de construcții sau a acordului de mediu pentru porțiuni ale autostrăzii o are și al treilea lot, lung de 21 de kilometri. Avantajul CNAIR în acest caz este acela că stadiul lucrărilor este mai avansat, respectiv 70,15%, față de 37,83% la începutul acestui an.

Critică este si situația celui de-al patrulea lot de autostradă. În un an întreg, acesta a avansat doar cu 4%. Stadiul fizic a crescut de la 44%, în ianuarie, la 48% în prezent. Este relevant faptul că problemele sunt cam aceleași cu cele de la începutul anului ceea ce arată că nimic nu s-a rezolvat între timp. Probleme sunt: relocarea liniilor de înaltă tensiune ale Transelectrica (existente și acum un an), lipsa acordului de mediu din cauza liliecilor găsiți într-o peșteră, versantul învecinat autostrăzii care a luat-o la vale din cauza lucrărilor la o carieră.

Mutându-ne mai la est, există alte patru loturi de autostradă, situate între Sebeș și Turda, pe care Ministerul Transporturilor le vrea date în folosință tot anul viitor. Pe primul lot, lung de 17 kilometri, există autorizație de construire pe 14 kilometri. Pentru ceilalți trei kilometri trebuie încheiate activitățile de proiectare, obținut avizul de mediu. Ceea ce împiedică deschiderea segmentului anul viitor nu este atât parcurgerea etapelor administrative, cât stadiul incipient in care se găsesc lucrările. Într-un an acestea au avansat de la 11,55 %, la începutul anului, la 16,2% în prezent.

Pentru lotul 2 există autorizație de construire pentru 18 din cei 24 de kilometri ai autostrăzii. La fel însă ca în cazul primului lot, lucrările sunt în stadiu incipient. Au fost aduse la 13%, față de 7,2% la începutul anului.

Singurele loturi cu șanse de deschidere anul viitor sunt al treilea și al patrulea. Acestea se găsesc în un stadiul fizic de 63,85% și, respectiv, 60,26%, progresele în 2016 fiind acceptabile (44% și, respectiv 42%) stadii fizice la începutul anului).

Cât privește a treia porțiune de autostradă care ministrul Sorin Bușe o promite deschisă anul viitor, anume Suplacu de Barcău – Borș (60 de kilometri), șansele de deschidere a traficului sunt minime. Lucrările au fost părăsite de Bechtel acum patru ani, sunt degradate și trebuie reevaluate, reproiectate, este necesară o nouă licitație, după ce firma spaniolă Corsan Isolux a reziliat contractul.

Lungimea autostrăzilor deschise anul viitor s-ar putea cifra la cel mult 100 de kilometri. Practic însă, absența nodurilor de circulație funcționale care să lege noile frânturi de autostradă la actuala rețea de drumuri naționale ar putea îngreuna substanțial accesul șoferilor pe porțiunile deschise și ar micșora utilitatea acestora.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale