Sari la conținut

Poate avea România vreun cuvânt de spus în criza cu Iranul? Ce spune fostul ministrul de externe Cristian Diaconescu

Anunţul lui Donald Trump privind retragerea SUA din acordul cu Iranul este o decizie cu implicaţii majore asupra securităţii globale, a declarat la Digi24 fostul ministru de externe, Cristian Diaconescu.  Vom asista probabil la unul dintre cele mai complicate tablouri din ultimii 30 de ani în Orientul Mijlociu. În această ecuație, România ar putea avea un cuvânt de spus, la nivel informal, dacă nu cumva statutul privilegiat de care se bucura țara noastră în această regiune nu a fost compromis de „cvasi-anunțul” privind mutarea ambasadei de la Tel Aviv la Ierusalim, a atras atenția Cristian Diaconescu.

„România poate, poate avea un cuvânt de spus, nu la modul formal-oficial și nu prin reprezentanții politici pe care îi avem astăzi, dar în funcție de nivelul de dialog și de acceptare a României ca un partener de către toți jucătorii din Orientul Mijlociu. Dacă acest rol se va diminua sau va fi subminat de vreo decizie a Bucureștiului n-am de unde să știu, dar cel puțin până ieri sau mă rog, până la acest cvasi-anunț făcut la București în legătură cu mutarea ambasadei (la Ierusalim - n.r.), România, informal, neoficial, era acceptată la toate mesele de dialog din Orientul Mijlociu. La absolut toate. Pentru că avea intermediari, negociatori, onești și un anume tip de disponibilitate și de implicare pozitivă în tot ceea ce înseamnă până la urmă crizele în derulare, sigur, fără a participa neapărat la procesul efectiv de negociere”, a explicat Cristian Diaconescu.

Am pierdut asta? a fost întrebat Cristian Diaconescu în emisiunea „Jurnalul de seară”.

„Nu știu, acest lucru ar trebui să vi-l spună decidenții de la București. Totul este o chestiune de credibilitate, care se câștigă foarte greu și se pierde foarte ușor. Mai ales într-o zonă atât de periculoasă”, a subliniat fostul șef al diplomației de la București.

El a dat ca exemplu relația pe care România o are cu Iordania, care este custodele locurilor sfinte musulmane din Ierusalim. Iordania este unul dintre statele cele mai protejate și mai respectate din zonă, regele Iordaniei este partenerul de dialog al tuturor, inclusiv al României. Nivelul de încredere între Amann și București de-a lungul anilor în zonele diplomatice a fost enorm. „În condițiile în care vom lua decizii de politică externă altele decât cele care sunt înțelese în acea zonă, nu știu în ce măsură, de exemplu Iordania va mai sta atât de aproape de România și va credibiliza România în diversele zone din Orientul Mijlociu pe cât a făcut-o până acum”, a spus Cristian Diaconescu.

El a arătat că după anunțul făcut marți seara de Statele Unite, nivelul de alertă din Orientul Mijlociu va creşte și că reinstituirea regimului de sancțiuni generalizate de către SUA asupra Iranului înseamnă implicit și în legătură cu firmele europene care ar desfășura afaceri în zonă.

Era un acord negociat timp de doi ani intensiv, de sute de diplomați, care având un sistem de verificare foarte intruziv al Agenției Internaționale pentru Energie Atomică, Iranul nu mai putea să dețină arma nucleară și nici să realizeze tehnologiile necesare pentru a nu deține o armă nucleară. Se urmărea, contra liberalizării regimului de sancțiuni, decizia politică a Teheranului de a nu mai desfășura tehnologii în acest sens. În egală măsură, Iranul închidea două treimi din centrifugele pentru îmbogățirea uraniului, 98 la sută din uraniul deja îmbogățit era trimis în exterior și turna beton în fabricile de plutoniu, a explicat fostul ministru de externe Cristian Diaconescu. 

Din 2015, au fost zece inspecții ale AIEA, toate au spus: Iranul de conformează. Rapoartele de inspecție sunt semnate inclusiv de reprezentanții americani din aceste echipe tehnice de evaluare. Toate statele europene, la care s-au adăugat și Federația Rusă, și China au considerat că acest acord trebuie continuat, sigur, trebuie îmbunătățit, întărit, dar deocamdată nu există ceva bun de pus în loc. Datorită jocului internațional, dar evident și presiunilor interne, partea ceva mai reformatoare - e mult spus -, ceva mai relaxată a establishmentului politic de la Teheran, aici incluzându-se inclusiv președintele Rohani sau ministrul de externe, a primit amenințări directe din partea radicalilor iranieni, spunând: uite, vedeți unde veți ajunge cu acest acord? Deci, posibilitățile de renegociere de la aceste premise sunt aproape excluse, consideră Cristian Diaconescu.

Deci, neavând altceva de pus în loc, Iranul în mod categoric nu va mai accepta inspecții, se va simți liber să ia orice fel de decizii din punct de vedere al proliferării nucleare. În plus, constatând un rol politic din ce în ce mai agresiv al Iranului - vorbim de Yemen, vorbim de Siria, dar mai ales vorbim de Irak - și o proiecție regională extrem de contondentă mai ales la adresa Israelului, unde au conflicte în desfășurare, se anunță în Orientul Mijlociu un tablou complicat, poate unul dintre cele mai complicate din ultimii 30 de ani, avertizează Cristian Diaconescu.

Pe de altă parte, fostul ministru de externe nu exclude posiblitatea să fi fost unele încălcări din partea Iranului a acordului denunțat marți de Statele Unite. „E posibil ca Teheranul să fi avut o serie de flexibilități mai mult sau mai puțin formale la un moment dat în legătură cu angajamentele asumate, dar așa cum arată astăzi evaluarea tuturor celorlalte state, dar și - note bene - scrisorile semnate de foști înalți funcționari din serviciul de securitate israelian, în acest moment nu există ceva mai bun de pus în loc”, a insistat Cristian Diaconescu.

Decizia de fond, juridică, e nu că se denunță acest acord, ci că se reia de către Statele Unite instituirea regimului de sancțiuni generalizate, deci implicit și în legătură cu firmele europene care ar desfășura afaceri în zonă”, a reliefat fostul ministru de externe, care, în plus, a subliniat că decizia SUA „va ridica nivelul de alertă pe teatrele de operațiuni militare acolo unde Iranul e implicat direct: în Yemen cu Arabia Saudită și în Siria cu Israel”.

România are un cuvânt de spus? a fost întrebat Cristian Diaconescu. „Nu, nu este de liga noastră, cu tot respectul. Nu e nimic înjositor în asta...”, spune fostul ministru de externe care a explicat apoi că România era primită, totuși, la absolut toate mesele de discuție în Orientul Mijlociu, dar asta înainte de „cvasi-anunțul” privind mutaresa ambasadei de la Tel Aviv la Ierusalim.

Simplul anunț al unei astfel de intenții face rău? „Trebuie să ai o explicație. Atunci când se ia o decizie de o astfel de magnitudine în politica externă, nu numai tu știi care sunt condițiile care au stat la baza deciziei, ci și ceilalți cunosc raportul între costuri și beneficii privind o decizie și ți-o pot accepta și lucrurile pot merge înainte. Vă dau un argument: nu a afectat aprope deloc decizia noastră de a face parte din Alianța Nord-Atlantică în ceea ce privește relațiile cu statele musulmane din Orientul Mijlociu, în ceea ce privește relațiile cu China. N-au existat sincope din acest punct de vedere”, a arătat Cristian Diaconescu.

„Această decizie, încă o dată, DACĂ este o decizie, pentru că înțeleg că e un politician în Parlamentul României care este promotorul ideii spunând Se mută ambasada! și Ministerul de Externe sau Guvernul, care spun Nu, s-a luat o decizie, pentru a începe prospecțiunea evaluării posibilității, ceea ce este cât se poate de în regulă, nu este niciun fel de problemă. Care e decizia? Despre ce decizie vorbim? Vă mai spun un lucru: nu numai că Donald Trump nu mai participă pe 14 mai la inaugurarea ambasadei americane, dar a lăsat să se înțeleagă, destul de explicit, faptul că se gândește totuși la partajarea între Ierusalimul de Vest și Ierusalimul de Est a responsabilităților privind capitala. Ideea că păstrează această partajare coincide cu ideea sprijinirii în continuare a negocierilor pe criteriul a două state. Deci, dacă și Statele Unite anunță acest lucru, înțeleg că singurul stat care nu a anunțat faptul că se gândește la variantele, mutând ambasada, ca aceasta să se întâmple în Ierusalimul de Vest și nu în Ierusalimul de Est, deci singurul stat din această lume care nu mai crede în procesul de pace prin două state este statul român. (...) Mai mult ca-n orice alt loc, prostia costă într-o astfel de afacere cum este cea legată de afacerile internaționale”, a punctat la final fostul ministru de externe Cristian Diaconescu.

Pe aceeași temă