UE și China au ajuns la cuțite, după boicotarea firmelor europene. „Mai primiți vreun ban de la poporul chinez? Nu mai primiți nimic!”

China boicotează produse europene după ce UE a impus sancțiuni Beijingului. Foto: Profimedia Images
ilustrare război comercial UE China

Intenția Uniunii Europene de a separa politica de afaceri în cazul relației cu China le-a explodat liderilor europeni drept în față: lideri de partid și personalități publice chineze au făcut apel către cei 1,4 miliarde de potențiali consumatori ai țării să boicoteze total produsele companiilor occidentale, după ce UE a sancționat China din cauza abuzurilor comise împotriva minorității uigure, se arată într-o analiză Politico.

Boicotul este reacția directă și negativă a chinezilor la adresa sancțiunilor UE impuse Beijingului și după ce giganți ai comerțului de haine sau modă au refuzat să mai cumpere bumbac din provincia Xinjiang, unde minoritatea uigură este persecutată de guvernul chinez.

După negocieri care au durat 7 ani, UE și China păreau să să ajungă, în urmă cu trei luni, la un acord comercial apreciat, la acea vreme, drept „istoric”. Înțelegerea ar fi îmbunătățit accesul pe piața chineză al investitorilor europeni și ar fi asigurat, în același timp, accesul companiilor chineze pe piețele europene.

UE a decis însă să sancționeze China pentru abuzurile și persecuțiile îndreptate împotriva minorității uigure, decizie care a făcut ca acordul comercial să fie imediat „pus pe aparate”. Concomitent, companii precum Nike sau H&M s-au angajat să nu mai cumpere bumbac din Xinjiang, în urma acuzațiilor despre munca forţată şi epurarea etnică la care sunt supuşi minoritarii uiguri din regiune.

H&M, prima victimă a războiului economic UE-China

H&M a fost printre primele companii occidentale asupra căreia China și-a vărsat întreaga furie a boicotului: Brandul suedez de haine şi-a văzut săptămâna trecută produsele retrase de pe principalele site-uri chineze de vânzare online.

Conform televiziunii de stat CCTV, H&M a „calculat greșit” încercând să fie un „erou al dreptății” și că „trebuie să plătească un preț mare pentru acțiunile sale greșite”.

De asemenea, cel puțin trei mari platforme chineze de comerț online - Pinduoduo, JD.com și Tmall - au retras produsele H&M de la vânzare.

H&M, al doilea retailer de îmbrăcăminte la nivel mondial, îşi asigură mai mult de 5% din cifra sa de afaceri în China, unde se află aproape 10% dintre magazinele sale.

„Nu e o idee bună să te iei de poporul chinez”

Nici compania Nike, principalul producătorul american de articole sportive, nu a fost scutită de furia consumatorilor chinezi după ce, la fel ca H&M a decis să nu mai folosească bumbac din Xinjiang.

„Răspândiți zvonuri în vederea boicotării bumbacului din Xinjiang, în timp ce doriți să câștigați bani și în China?”, se arată într-un mesaj postat de Liga Tineretului Comunist.

Xu Guixinag, purtător de cuvânt al guvernului din provincia Xinjiang i-a acuzat pe europeni și pe americani de „rasism”, comerț cu sclavi și crime din perioada colonială.

„Nu e o idee bună să te iei de poporul chinez, inclusiv de popoarele de diverse etnii care trăiesc în Xinjiang. Prima reacție a noastră e că nu o să vă mai cumpărăm produsele. Mai puteți acum să faceți afaceri în China? Mai primiți vreun ban de la poporul chinez? Nu mai primiți nimic”, a spus oficialul chinez.

Hugo Boss, „acest brand german care a făcut uniformele naziștilor”

Ministrul chinez de Externe a negat însă orice implicare a guvernului și a încercat să explice că măsurile sunt exclusiv expresia nemulțumirilor publicului.

Brandul de fashion Hugo Boss a intrat și el în colimatorul consumatorilor chinezi după ce a emis o declarație că bumbacul folosit pentru produsele sale nu provine din Xinjiang.

„Acest brand german, care a făcut uniformele militarilor naziști, s-a inflamat”, se arată într-un articol publicat pe un site de știri chinezesc, unde s-a făcut inclusiv referire la faptul că respectiva companie germană a folosit sclavi și a supus prizonieri de război la muncă forțată în timpul celui De-al Doilea Război Mondial.

O posibilă explicație pentru reacția atât de agresivă a Chinei față de brandurile occidentale

Rețelele sociale din China sunt invadate de un val imens de reacții împotriva produselor companiilor vestice și numeroase apeluri pentru ca oamenii să le boicoteze produsele. Hashtag-ul „Susțin bumbacul Xinjiang” este acum subiectul de top, cu peste 1,8 miliarde de vizionări, pe Weibo, principala platformă socială din China.

Politico notează că reacția agresivă a Chinei vine în contextul în care actualul președinte american Joe Biden încearcă să mobilizeze o alianță comercială cu UE, UK și Canada, menită a contracara economia chineză.

Acest lucru s-a văzut zilele trecute când SUA, Canada, UK și țările UE și-au coordonat sancțiunile impuse Chinei. Boicotul chinezilor împotriva produselor occidentale vine acum în contextul în care UE decide să adopte primele măsuri punitive împotriva Beijingul după masacrul din Piața Tiananmen din 1989.

Editor : Mihnea Lazăr

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate