Descoperirea fosilei unui monstru marin care a trăit acum 100 de milioane de ani va revoluționa studiul preistoriei

Fosila unui plesiozaur și paleontologii care au dezgropat-o
Paleontologul Espen Knutsen a spus că descoperirea fosilei plesiozaurului este la fel de importantă pentru studiul preistoriei precum a fost Piatra din Rosetta pentru studiul Egiptului antic. Captură video: Youtube / 10 News First

Descoperirea scheletului unei reptile marine uriașe care a trăit acum 100 de milioane de ani a fost prezentată de cercetători ca pe un moment revoluționar pentru studiul vieții preistorice, scrie CNN.

Rămășițele unui pui de plesiozaur de șase metri lungime, cunoscut și sub numele de elasmozaur, au fost găsite în luna august de trei vânători amatori de fosile pe terenul unei ferme de vite din statul Queensland din vestul Australiei.

Espen Knutsen, paleontologul șef de la muzeul Queensland, a asemuit descoperirea cu cea a Pietrei din Rosetta – blocul de granit din Egiptul antic redescoperit în 1799 care i-a ajutat pe experți să descifreze hieroglifele.

„Nu am găsit niciodată un corp și un cap împreună și asta ar putea să fie cheia pentru cercetările viitoare din acest domeniu”, a spus Knutsen, adăugând că descoperirea le-ar putea oferi paleontologilor o perspectivă mai bună despre originile, evoluția și ecologia perioadei cretacice în această regiune.

Elasmosaurus, plesiosaur from the Late Cretaceous period, one of the longest necked animals to have ever lived, 3d science illustration banner
Din cauză că gâtul acestor plesiozauri era de două ori mai mare decât restul trupului, capul se separa de multe ori de corp după moarte, ceea ce face ca descoperirea unei fosile care să le conțină pe amândouă să fie foarte dificilă. Foto: Profimedia Images

Din cauză că gâtul acestor plesiozauri era de două ori mai mare decât restul trupului, capul se separa de multe ori de corp după moarte, ceea ce face ca descoperirea unei fosile cu ambele părți să fie foarte dificilă, a explicat Knutsen.

Plesiozaurul, care avea între 8 și 10 metri lungime la maturitate, trăia în Marea Eromanga ce se întindea pe o mare parte din suprafața de azi a Australiei care, acum 150 de milioane de ani, se afla la 50 de metri sub nivelul apei.

Dinozaurii australieni: titanul blând de două etaje și dragonul zburător

Knutsen a spus că atunci când un plesiozaur murea, corpul său în descompunere se umfla cu gaz, ceea ce îl făcea să plutească la suprafața apei. Capul monstrului se rupea deseori odată ce prădătorii începeau să se înfrupte din cadavru ceea ce face descoperirea unor schelete complete să fie foarte rară.

Pentru că scheletul aparținea unui specimen tânăr, descoperirea va fi studiată pentru a înțelege mai bine cum corpul plesiozaurilor se transforma de la tinerețe la maturitate.

plesiozaur-fosilă
Capul monstrului marin se rupea deseori de restul corpului odată ce prădătorii începeau să se înfrupte din cadavrul său. Captură video: Youtube / 10 News First

Reptilele marine antice, precum plesiozaurii și ihtiozaurii, nu sunt clasificate drept dinozauri cu toate că au trăit în aceeași perioadă. Plesiozaurii au evoluat din strămoși care au trăit pe pământ și, astfel, nu aveau branhii și erau nevoiți să iasă la suprafață ca să ia aer. Nu se știe cât de mult puteau aceste reptile să își țină respirația sub apă.

Aceasta este cea mai importantă descoperire a unui specimen din preistorie realizată în Australia în ultimii ani.

Oamenii de știință au confirmat anul trecut în luna iunie că un schelet fosilizat descoperit în Queensland în 2007 aparținea celui mai mare dinozaur găsit vreodată în Australia. Dinozaurul, poreclit „Cooper” (nume științific: Australotitan cooperensis), era înalt de două etaje și lung cât un teren de baschet.

Două luni mai târziu, cercetătorii au descoperit că acum 105 milioane de ani, pe cerul Australiei, se plimba o specie de „dragon” zburător. Pterozaurul a fost descris de oamenii de știință drept o „bestie de temut” care se hrănea cu puii altor dinozauri.