VIDEO. Spermatozoizii se mișcă total diferit față de cum se credea până acum

Data actualizării: Data publicării:
sperma umana la microscop
Foto: Guliver/GettyImages

Un recent studiu științific descrie modul în care se deplasează spermatozoizii și infirmă un model care data din 1677, ceea ce ar putea fi un pas major în lupta împotriva infertilității.

Ceea ce se știa până acum a fost o iluzie care a durat mai bine de 300 de ani.

Un studiu, făcut de două echipe de cercetători din Regatul Unit și din Mexic, publicat la 31 iulie în revista Science Advances, dezvăluie cum se deplasează, în realitate, spermatozoizii. Potrivit specialiștilor, celula sexuală masculină are, de fapt, mișcarea unui tirbușon.

Prima dată spermatozoizii au putut fi observați în 1677, odată cu inventarea microscopului de către Antoni Van Leeuwenhoek. Considerat de mulți unul dintre precursorii biologiei celulare și ai microbiologiei, savantul olandez constată că sub lama se sticlă, aceste organisme microscopice se deplasează precum o anghilă prin apă: o mișcare simetrică la stânga și la dreapta, propulsată de flagelul cu care se termină celula sexuală masculină. Ei bine, acest mod de deplasare este acum negat de studiul cercetătorilor din Bristol și Mexic.

Cum se mișcă spermatozoizii?

Grație tehnologiei moderne, cercetătorii au realizat un model 3D al mișcărilor „cozii” cu care se termină un spermatozoid (flagelul). Cu o cameră care poate filma 55.000 de cadre pe secundă, oamenii se știință au putut reproduce în imagini de sinteză modul de deplasare al gameților masculini.

Rotațiile rapide și sincronizate ale spermatozoizilor provoacă o iluzie atunci când sunt priviți de deasupra, cu un microscop clasic. Pare să fie o mișcare simetrică de ondulație, ca cea pe care o face o anghilă în apă.

În realitate, spermatozoizii se învârtesc în mod asimetric în jurul axei lor longitudinale, în timp ce capul efectuează o rotire proprie, antrenând propulsia. Este un fenomen care se numește precesiune.

Speranță contra infertilității

Atunci când o problemă este înțeleasă mai bine, și soluția este mai la îndemână. Pentru comunitatea științifică, această nouă realitate științifică stabilită permite abordarea dintr-un nou unghi a problemei infertilității masculine.

Jumătate din problemele de infertilitate sunt la bărbați, iar a înțelege mai bine cum funcționează spermatozoizii umani este fundamental pentru dezvoltarea unor instrumnete de diagnostic ce vor ști să identifice spermatozoizii anormali, arată doctorul Hermes Gadêlha, unul dintre autorii studiului.

Redactor: Luana Păvălucă