VIDEO. Bateria-diamant din deşeuri nucleare ţine câteva sute de ani

Sotheby's Preview A 100 Carat Diamond
Foto: Gulliver/Getty Images

Oamenii de ştiinţă britanici au descoperit o soluţie la problema deşeurilor nucleare. Aceştia propun o metodă care foloseşte deşeurile nucleare în obţinerea unei surse de energie, transformând gazul radioactiv în diamante artificiale. Aceste diamante, care generează electricitate, pot fi surse de energie timp de sute de ani datorită duratei lungi de viaţă a substanţelor radioactive din care sunt făcute.

Sotheby's Preview A 100 Carat Diamond
Foto: Gulliver/Getty Images

Cercetătorii din Marea Britanie propun ca, în loc să fie îngropate, blocurile de grafit clasificate drept reziduuri nucleare să fie transformate în diamante care generează electricitate.

Acest tip de baterie este lipsită de emisii și nu presupune costuri de întreținere, potrivit cercetătorilor. „Folosind materiale radioactive, rezolvăm problema deşeurilor radioactive transformând-o într-o sursă de energie curată,spune geochimistul Tom Scott de la Universitatea din Bristol, citat de sciencealert.com.

Pentru obţinerea bateriilor, blocurile de grafit sunt încălzite, iar gazul carbon-14 este colectat și transformat în diamante cu ajutorul temperaturilor înalte și al presiunilor scăzute. Odată formate, particulele beta emise de C14 interacționează cu cristalul, producând electricitate. Diamantele radioactive sunt acoperite cu un alt strat protector, astfel că oamenii nu vor fi expuși unor cantități periculoase de radiații.

”Am ales carbon-14 deoarece emite radiații pe o rază scurtă, care pot fi absorbite ușor de orice material solid. Acestea fac din el un material prea periculos pentru a fi atins cu pielea, dar în cazul în care este inclus într-un diamant, radiațiile nu pot scăpa. De fapt, diamantul este cea mai rezistentă substanță cunoscută de om, astfel că nu există alt element care ar fi oferit mai multă protecție”, explică Neil Fox, unul dintre cercetători.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, bateriile C-14 sunt bune pentru dispozitivele care au un consum mic de energie, dar și de o autonomie foarte mare.