Exclusiv Vicepremierul Sorin Grindeanu, la Interviurile Digi24.ro: 10 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură în 2022

Data actualizării: Data publicării:
grindeanu la interviuri
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, la Interviurile Digi24.ro

Sorin Grindeanu, viceprim-ministru și primvicepreședinte al PSD, a răspuns întrebărilor jurnalistului Alexandru Rotaru.

Principalele declarații:

  • Tensiuni în ședința de guvern în legătură cu testarea tuturor celor care vin din străinătate, la propunerea șefului DSU. „A fost o discuție. În niciun caz tensiuni. S-au prezentat argumente pro și contra urmând să se elaboreze o nouă hotărâre cu implicarea mai mare a Ministerului Sănătății. Până acum toate veneau din zona DSU, eu cred că e corect ca și cei de la MS să fie mai implicați în aceste decizii. O discuție pe argumente, urmând ca la începutul săptămânii viitoare să fie luată această hotărâre. Ca toate hotărârile, va parcurce traseul normal. Era normal ca o decizie înainte de a fi adoptată în CNSU să fie informați și membri guvernului care nu fac parte din CNSU. Va fi o implicare puțin mai mare a ministrului Sănătății. Să vedem dacă lucrurile pot fi gestionate mai bine.”
  • Va mai fi Raed Arafat gestionarul pandemiei? Nu au fost aceste discuții în ședința de guvern. S-a discutat pe această hotărâre a CNSU.
  • Teste vor fi cerute la intrarea în țară? Cred că nu. În forma propusă erau. Dar cred că nu. Însă nu știm. Vedem săptămâna viitoare.
  • Eu am mai spus aceste lucruri. Nimeni nu știa cine erau specialiștii din acel comitet tehnico-științific și nimeni nu explica. Asta e un mare minus care trebuie îndreptat. Lucrurile trebuie explicate mai bine, nu să trântim diverse hotărâri care bulversează populația. Aceste tipuri de hotărâri trebuie să fie argumentate. Nu e suficient un singur om, care a făcut foarte multe lucruri bune în România, dar și implicarea ministrului Rafila este foarte bună. Este un specialist, un om respectat în domeniul Sănătății. 
  • Alianța PSD-PNL. Credeți că noi am făcut de drag această alianță cu PNL? În niciun caz. PSD a câștigat alegerile din decembrie 2020. S-a făcut forțat o coaliție formată din trei partide, care a ținut opt luni, guvernarea a fost dezastruoasă și s-a ajuns în impas politic. Criza politică a durat aproape trei luni. Trebuia să punem capăt acestei crize politice. PSD vorbește din perspectiva câștigătorului alegerilor. 
  • Am făcut sondări în rândul membrilor PSD, decizia nu era chiar favorabilă intrării la guvernare. Aceștia ar fi vrut alegeri anticipate, doar că nu depindea doar de noi.
  • E normal să nu fie o armonie între PSD și PNL. De 30 de ani cu mici excepții PSD și PNL s-au luptat politic. Există un istoric, nu e ușor să treci peste acest lucru. 
  • Documentul după care ne ghidăm e programul de guvernare.
  • Nu ne ducem acuma să ne căsătorim și să rămânem forever.
  • Am ajuns la o formă acceptată în Parlament a programului de guvernare care nu satisface 100% nici PSD, nici PNL. Programul de guvernare este ghidul la care trebuie să ne uităm cu toții. Dacă se trece de programul de guvernare, aia e o linie roșie.
  • Nu am motive să am semne de întrebare că lucrurile nu merg bine, dar vă spune că noi suntem atenți să nu se depșească vreo limită.
  • Cota unica de impozitare. S-a negociat și toată lumea a căzut de acord să avem o discuție așezată anul viitor. În acest moment în România nu avem cotă unică, este o prostie. Sunt cote diferite. Fără patimă, cu argumente, ar trebui să vedem care sunt mai bune. Azi, în UE, mai sunt patru state care au cotă unică. S-a convenit ca în 2022 să avem o discuție așezată dacă merită să umblăm la sistemul fiscal.
  • Eu cred că argumentele noastre vor fi foarte bune astfel încât să trecem la alt sistem fiscal. S-ar putea ca noul model să fie mai bun pentru țara noastră.
  • Modificarea Constituției. Nu s-a discutat că vrem republică parlamentară. S-a discutat despre necesitatea revizuirii Constituției. În acest moment vorbim de o majoritate de aproape 70%. Când ai asemenea majorități trebuie să faci lucruri mari, importante. Unul dintre aceste proiecte ar fi revizuirea Constituției. Am văzut că în ultimii ani CCR a devenit un arbitru legiuitor. Asta înseamnă că avem foarte multe lucruri neclare. Sunt 30 de ani de la Constituției, în 2003 a existat o revizuire ușoară, mai mult pe accederea în NATO și UE. Cred că e normal după 30 de ani să facem o discuție de clarificare. 
  • Eu cred, și nu doar eu, că e nevoie să reașezăm după 30 de ani România și pe alte baze. Cred că e dificil în România să trecem la sistemul de republică parlamentară. Cred că românii își doresc să își aleagă personal președintele.
  • Alianță electorală în 2024? Îmi e greu să cred că se va întâmpla acest lucru. Alianța este până în 2024. În 2023 va exista și o evaluare a fiecărui domeniu în parte. 
  • Negocieri pe buget și bugetul ministerului Transporturilor pentru anul viitor. Le începem săptămâna viitoare. Sper să terminăm în câteva zile discuțiile pe buget. Sper să avem bugetul aprobat pe finalul lunii decembrie. Nu e ușor, dar nu e nici imposibil.
  • Mi-aș dori ca la anu, și nu e imposibil, să fiu cel care semnează cea mai mare sumă de contractare pe proiecte de investiții din istorie. Iar targetul meu este de 10 miliarde de euro pentru anul 2022. Din cele trei surse, fie că vorbim de vechiul exercițiu bugetar al UE, noul exercițiu, PNRR și bugetul de stat.
  • Nu cred că există vreun ministru al Transporturilor care a început un proiect și să îl vadă și finalizat. 
  • Statul român în toți acești ani a rămas dator major cetățenilor din punctul de vedere al infrastructurii de transport. Eu sunt conștient de acest lucru. Desene cred că avem pentru următorii 50 de ani, din păcate lipsește punerea în practică.
  • Cât faceți până la Timișoara? Vineri am plecat cu mașina spre Timișoara. Voiam să văd cu ochii mei și lotul Sebeș-Turda pentru că jumătate din minister spune să nu dăm drumu până în aprilie -mai, alții îmi spuneau să dăm. 
  • Dacă prind accident pe Valea Oltului s-ar putea să fac foarte, foarte mult. Dacă nu prind accident, undeva în 7 ore. Bucata dificilă e Pitești - Sibiu. E groaznică acea bucată.
  • Probleme pe Lugoj-Deva la grinzile de la tuneluri. Sunt loturi destul de noi. O să verific ce mi-ați spus. Sunt în garanție în mod normal.
  • Priorități pentru Transporturi. În 2022 semnăm doar pe PNRR undeva în jur de 7 miliarde. Diferența, pe exercițiile bugetare de care vă aminteam. Problema e următoarea: acest plan investițional pe care l-am trimis la Comisie, am discutat cu domna Vălean, avem un masterplan aprobat în 2016, cu ok și de la Comisie. Pe baza acestui masterplan s-a făcut acest plan investițional. E nevoie de acest salt. 
  • Eu le-am spus să nu pună termene în programul de guvernare. Nu îmi doresc să îmi iau angajamente patriotice. Îmi doresc să fie făcute cât mai repede. Am fost viceprimarul Timișoarei și am răspuns fix de acest domeniu. Știu că trebuie să fii corect cu constructorii și să ai argumentele să se poarte corect și ei cu tine.
  • Eu sper să ne apropiem de 2% pe infrastructură. Vreau să fiu realist. Am discutat cu colegul meu și i-am spus că nu vreau bugete mari care să nu fie cheltuite. Trebuie să fim realiști.
  • Pe PNRR sunt prinse 13 miliarde de euro, din această sumă, peste 4 miliarde sunt bani pentru infrastructura feroviară. Rețeaua este bună, ca termen este depășită. Aproape toată rețeaua feroviară din România trebuie să intre în reabilitare.
  • Vreau să fac un registru al constructorilor și al utilajelor. Trebuie să așezăm cadrul. Registrul utilajelor: de prea multe ori s-au mutat la mai multe licitații cu aceleași utilaje. Ne ajută. Să vedem live, de ce să nu vadă românii cum se lucrează pe autostrăzi. De ce să nu vedem pe siteul ministerul Transporturilor cum se lucrează pe autostrăzile din România, în direct?
  • Restructurarea TAROM. Situația nu e simplă la TAROM. S-a depus o cerere la Comisie pentru 190 de milioane de euro. Pentru asta, TAROM trebuie să facă niște lucruri. Aceste lucruri țin de optimizarea activității, rudele, eficența economică, aceste lucruri sunt prevăzute ca borne în PNRR și trebuie să se întâmple la anu și le voi urmări. Nu vreau să ajungem ca alte state care și-au pierdut companiile naționale. Suntem într-o perioadă în care evaluăm. Nu poate nimeni să vină să îmi impună persoane care să conducă anumite structuri din ministerul Transporturilor. Dacă va fi cazul, vor veni oameni care vor ști să facă treabă.
  • Centura Timișoarei. Trebuia să fie undeva la 70% gata. Să știți că stadiul este de 40%. Termenul de finalizare este martie 2022. La cum văd că se desfășoară lucrurile acolo e aproape imposibil.
  • Unii care câștigă licitații nu mai au forța să ducă la bun sfârșit. 
  • Sunt și exemple pozitive: legătura la podul de la Giurgiu, nu e o lucrare mare, dar e, se termină mai repede. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri