Sari la conținut
News Alert

PSD a câştigat la masa verde. Inamicul numărul 1 nu s-a mai prezentat

Prezenţa la vot în turul doi al prezidenţialelor din 2014 a fost de 62%, dovedindu-se semnificativ mai mare decât cea din turul întâi, când a atins 52%.

Şi mai interesant, la vremea respectivă Bucureştiul a depăşit media naţională - în 16 noiembrie 2014, alegătorii din Capitală au ieşit la urne în proporţie de peste 65%, faţă de numai 54% câţi fuseseră în 2 noiembrie.

Mai departe.

La alegerile locale din 2012, românii au votat în proporţie de 56%, Capitala clasându-se la acest capitol sub media pe ţară – doar 45%.

Patru ani mai târziu, la acelaşi tip de scrutin, liniile mari ale istoriei se repetă şi voi pomeni aici două repere: prezenţa la vot pe Bucureşti - net sub media naţională, respectiv starurile plutonului – Giurgiu, Olt, Teleorman, aşadar aceleaşi în 2016 ca în 2012.

De ce se impunea aducerea în prim-plan a cifrelor de la alegerile prezidenţiale din 2014 într-o discuţie despre scrutinul electoral din 2016 şi 2012?

Acest text nu compară mere cu pere, ci pune în lumină un lucru foarte simplu: faptul că partidele, altele decât PSD, dar şi candidaţii independenţi ar fi avut pentru cine să lupte, ar fi putut să îşi sporească dramatic şansele tocmai prin obţinerea unei mobilizări atipice la urne.

Nu în teorie, ci în practică.

În practică, spun, pentru că nu am în vedere aici ponderea totală a nehotărâţilor, cam aceeaşi de la ciclu electoral la ciclu electoral, ci o fracţie.

Acea fracţie (de peste 10 puncte procentuale) despre care ştim din experienţă că poate fi urnită, iar asta a fost limpede când Klaus Iohannis a devenit preşedinte.

Pe acei oameni în carne şi oase i-am văzut „la lucru” în duminica de 16 noiembrie 2014, când buletinele lor de vot au inversat trendul.

Priviţi încă o dată cifrele: la locale 2012, prezidenţiale 2014 (turul I) şi locale 2016 prezenţa la vot a fost apropiată - între 50 şi 56%.

În turul al doilea, prezenţa a explodat – 62%, iar pe Bucureşti urcă la 65%.

Observaţi, deci, ea depăşise etalonul naţional.

Ce înseamnă asta?

un milion şi ceva de oameni care în mod normal ar fi stat acasă, care tocmai asta făcuseră cu două săptămâni înainte, au mers totuşi la vot în 16 noiembrie 2014.

S-a spus atunci că „Revoluţia Facebook” a făcut diferenţa, iar Liviu Dragnea chiar s-a arătat convins că acest Facebook e o forţă obscură, ieşită din tenebre pentru a-i demola partidul.

Într-adevăr, mobilizarea pe reţelele de socializare online, cu precădere pe Facebook, a fost atunci eficientă şi evidentă.

În perspectiva scrutinului din 5 iunie 2016, în schimb, acea frenezie nu s-a mai făcut simţită, fapt pus în lumină în primul rând de rezultatul slab al prezenţei la vot, în general, şi din Capitală, în mod special.

Or, la Bucureşti, în anumite momente ale zilei, aceasta a fost chiar jumătate din cea pe care o găsim în Olt, Teleorman Giurgiu.

E drept, asta nu înseamnă că puterea Facebook-ului a dispărut cu totul de această dată, dovadă că Uniunea Salvaţi Bucureştiul a lui Nicuşor Dan a izbutit să depăşească PNL în câteva puncte-cheie şi, practic, să devină prima forţă politică nou-apărută validată de electorat şi cu potenţial real de a conta în vitorul apropiat.

În paranteză fie spus, pentru USB greul-greu de-abia acum începe, fructificarea avantajului proaspăt obţinut nefiind ceva de la sine înţeles.

Totuşi, Facebook-ul nu a mai câştigat partida, deşi ar fi avut capacitatea să o facă, iar asta ne va costa destul în următorii patru ani.

Harta e roşie. PSD este cam peste tot, PNL o ia spre faliment şi s-a văzut că nu e suficientă numai deschiderea legislativă recent operată ce a permis intrarea în arenă a unor partide noi.

În acelaşi timp, nici nu se poate încă spune că totul a fost pierdut.

Alegerile parlamentare de la sfârşitul anului sunt supapa care i-a rămas „Revoluţiei Facebook” să iasă din amorţire şi să joace din nou decisiv, să fie Revoluţie.

A continua cu Parlamentul curăţenia începută în noiembrie 2014, dar de la care s-a luat pauză în iunie 2016, ar trebui să fie percepută ca o invitaţie la acţiune de nerefuzat.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale