Statul la stat. Cum a ajuns CFR să plătească milioane de lei chirie pentru că ține liniile ocupate cu trenuri părăsite

Data publicării:
trenuri abandonate
Statul la stat. Cum a ajuns CFR să plătească milioane de lei chirie pentru că ține liniile ocupate cu trenuri părăsite.

Vagoane infecte, gări mizerabile și un personal blazat, ca ieșit dintr-un război. Așa arată astăzi CFR Călători și nu miră pe nimeni. Nici măcar pe șefii companiei de stat. Serviciile de proastă calitate oferite de CFR nu mai reprezintă o surpriză pentru nimeni. Accidentele au devenit și ele o obișnuință. Companiile feroviare de stat au atins însă și perfomanța negativă de a avea mai multe vagoane și locomotive defecte decât cele funcționale. În loc să fie valorificat, materialul rulant scos din uz este abandonat și ruginește de ani de zile prin depouri ori revizii. Kilometri întregi de linii au fost transformate în cimitire pentru trenuri. Paradoxal, CFR a ajuns să plătească milioane de lei chirie doar pentru că ține liniile ocupate cu aceste vagoane și locomotive lăsate de izbeliște. Statul român pare incapabil să facă ceva cu ele. Urmăriți un nou episod al campaniei Statul la stat.

Vagoanele pe care le vedeți în imagini aparțin CFR Călători și au fost abandonate lângă gara Basarab. Sunt aici de zeci de ani. Nimeni nu mai știe cu exactitate de când, nici măcar angajații CFR. O parte dintre ele au fost incendiate, altele au fost vandalizate devenind adăposturi pentru oamenii străzii. Un adevărat cimitir al trenurilor. Imaginile par desprinse dintr-un film apocaliptic.

Toma Petcu - reporter Digi24: Să știți că nici dacă cădea o bombă aici, o bombă mare, nu orice fel de bombă, nu arăta așa. Urcă puțin să vezi ce e aici. Mizeria de pe lume, infecția de pe lume, probabil că au fost și oameni ai străzii care și-au găsit un adăpost în aceste vagoane. Au ajuns toalete, dacă vă vine să credeți, vase de toaletă, haine, PET-uri, sticle, gunoi, foarte mult gunoi, canapelele toate au fost furate din compartimente. Să fii atent aici pentru că... cumva s-a surpat podeaua, rugina a mâncat podeaua și s-a făcut o foarte mare gaură. A mâncat rugina tot. CFR, Căile Ferate Române. Cam așa arată. Asta este... o ușă de la compartiment sau ce este? Să nu te tai în ea. Doamne, este incredibil. Vezi că sunt cioburi pe jos.

De după vagoane apar doi paznici. Treaba lor este să păzească toate aceste bunuri ale CFR. Cât de bine s-au achitat de sarcini? Este cât se poate de evident! Ba chiar recunosc sincer că vagoanele abandonate sunt o bătaie de cap în plus pentru ei.

-Păi și pe noi ne încurcă astea.
-De ce?
-Păi vin ăștia cu vopsitul, nu au voie nici pe astea să le vopsească.
-Pe astea?
-Da.
-Păi sunt mâncate de rugină, vai mama lor...
-Nu au voie ăștia care face...
-Ia uitați aici.
-Credeți că noi nu le-am luat la rând, am umblat după aurolaci pe aici ca să le mai dea foc. Nu le dădea aurolacii foc?!

Vestea că o echipă de filmare este aici se răspândește repede printre angajați. Ne întâlnim cu șeful de stație care ne spune că trebuie să primim autorizație de la centru pentru a putea filma dezastrul din jur.

-Poate prin venirea dumneavoastră aici se face și curățenie...
-Da, ar fi bine să le ia de aici.
-De câti ani...
-Ani buni, 10 -15 ani...

Toate aceste vagoane care blochează liniile secundare ar fi trebuit demult valorificate. Adică, tăiate și vândute la fier vechi. CFR ar fi reușit astfel să mai obțină ceva bani de pe urma lor. De ani de zile compania de stat dovedit incapabilă să facă acest lucru.

Toma Petcu - reporter Digi24: Ce s-a putut fura, s-a furat. Ce nu, zace aici de zeci de ani, zeci de ani. De ce nu or fi fost vândute până acum de CFR, de ce nu or fi fost valorificate? Bună întrebare și grea întrebare.

Maxim Rodrigo - lider sindical: Din punctul nostru de vedere, nu se vrea. Oamenii care sunt puși acolo în conducerea CFR Călători în loc să se ocupe de aceste valorificări, de modernizarea materialului rulant, de achiziții de trenuri noi... nu vor și, am început să vă spun, se ocupă mai repede de dezorganizarea resursei umane.

Abia acum, acest proces a început, timid. De ce? Actualul director ridică din umeri și spune că nu vrea să își vorbească de rău predecesorii.

-Întrebarea este de ce nu s-a întâmplat nimic până acum?
Traian Preoteasa - director general CFR Călători: V-am spus, sunt de un an jumate, întrebați-mă în acest un an și trei luni, nu vreau să dau..., de felul meu nu mă victimizez dar nici nu vreau să dau vina pe ceilalți, întrebați-mă ce fac eu.

Am cerut oficial companiei de stat să ne transmită care este, în acest moment, numărul total al vagoanelor și locomotivelor scose din parcul activ. Adică, acel material rulant care fie este defect și trebuie reparat ori modernizat, fie este deja casat. Răspunsul este halucinant: toate datele sunt secrete.

Răspuns CFR Călători: ”Informațiile despre structura și strategia pe termen lung a parcului de material rulant al CFR Călători nu au un caracter public în conformitate cu prevederile art. 12 (1), pct. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, deoarece pot aduce atingere managementului companiei și favoriza concurența având în vedere faptul că CFR Călători operează într-un mediu concurențial...”

Deși oferă servicii de proastă calitate, iar accidentele au ajuns la ordinea zilei, compania de stat ține ascunsă de publicul larg și suma pe care o plătește administratorului liniilor de cale ferată pe care a abandonat aceste vagoane și locomotive. Directorul general a încercat să ofere o explicație pentru toată această secretomanie.

Traian Preoteasa - director general CFR Călători: Nu neapărat secrete cât imediat cineva îmi poate calcula parcul activ disponibil...Păi parcul activ mi s-a dat. Mai faceți-mi o solicitare și vă dau eu toate răspunsurile, probabil că ați făcut în ultimele două săptămîni când nu am fost în companie.

Ca să vă dați seama de ridicolul situației, în răspunsul primit de la CFR Călători ni se precizează clar că numărul locomotivelor și automotoarelor din parcul activ, adică cele funcționale, este de 400, iar al vagoanelor de 950. Exact acel material rulat despre care directorul general spune că nu trebuie să știe concurența. În mod paradoxal, CFR ține totuși la secret materialul rulant defect și casat, care nu interesează pe nimeni. Curat Caragiale... Am aflat totuși că numărul vagoanelor CFR Călători care nu sunt funcționale, în acest moment, este de 1.166 iar al locomotivelor și automotoarelor de 688. Practic, compania de stat are mai multe vagoane și locomotive stricate decât funcționale.

Situația este similară și la CFR Marfă. În zona Depoului București Triaj situat în cartierul Chitila găsim un uriaș cimitir de vagoane. Sunt ani de zile de când zac aici, nemișcate, iar vegetația a început să își facă loc printre fiarele ruginite.

Toma Petcu - reporter Digi24: De jur-împrejurul meu, peisajul este unul dezolant. Cred că pe o rază de doi kilometri, doi kilometri și ceva toate liniile, toate cele douzeci și ceva de linii, câte am reușit să număr, sunt înțesate cu vagoane de marfă vechi, vagoane casate, pe care statul român putea să le exploateze, putea să le vândă și să recupereze ceva bani de pe urma lor. Nu s-a întâmplat acest lucru așa că zac aici, ruginesc aici de ani și ani de zile.

Pe de altă parte există și cazuri de corupție ale unor șefi din CFR, trimiși în judecată de procurorii DIICOT pe motiv că ar fi vândut material rulant casat la prețuri mult subevaluate. Și la CFR Marfă vagoanele și locomotivele stricate sunt mult mai multe decât cele funcționale. 17.550 față de 8.500.

De mai mulți ani, materialul rulant nefuncțional al CFR Marfă se află sub sechestru ANAF. Într-un răspuns pentru Digi24, compania de stat spune că acesta este motivul pentru care nu a nu a întreprins măsuri de valorificare a vagoanelor și locomotivelor stricate.

Totuși, CFR Marfă plătește anual o chirie de aproximativ 11,6 milioane de lei doar pentru că ține ocupate liniile secundare cu acest material rulant nefucțional. Totul din cauza delăsării, nepăsării și incapacității angajaților statului român și a politicienilor care îi conduc de a valorifica aceste bunuri și de lua deciziile potrivite astfel încât companiile feroviare de stat să ofere servicii europene, demne de secolul 21 și nu să se zbată în mizerie și neputință.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri