REPORTAJ. Fără acest avion siguranţa traficului aerian din România ar deveni incertă

Data publicării:
AVION SIGURANTA

Are 11.000 de ore de zbor şi e alintat "Colorici". Nu-i nou şi nici mare. Este însă aeronava civilă cu cea mai mare densitate de aparatură din România. Verifică sistemele de dirijare folosite la aterizarea şi decolarea avioanelor pe aeroporturile din ţară. Controlează şi supraveghează din zbor funcţionarea tuturor mijloacelor de navigaţie aeriană. Știe exact dacă informaţiile transmise de controlorii de trafic sunt corecte. Problemele sunt rezolvate instant. Calibrează. Pentru că este singurul avion de calibrare din România. Dacă nu se ridică o săptămână de la sol, siguranţa traficului aerian devine incertă.

Avionul e pregătit, cerul senin, vântul în parametri. Ariel Cojocea şi Cristian Pandele sunt piloţii comandanţi.

Raluca Brâulete: „Ei formează echipa care asigură liniştea tuturor avioanelor care decolează şi aterizează în România, ori sunt doar în tranzit”.

Ariel Cojocea - pilot comandant instructor: „Noi mai avem diferenţele noastre. Dar suntem ca o familie. Pentru că suntem un echipaj mic. Trebuie să facem echipă. Altfel nu se poate Suntem doi piloţi. Eu sunt aici de 7 ani. Eu sunt de 10. Biroul nostru este avionul.”

Raluca Brâulete – inginer: „Sunteţi la bordul navei civile cu cea mai mare densitate de aparatură din România. Suntem garanţia că semnalele radio din aer ghidează aeronavele la sol în siguranţă sau în tranzit, în spaţiul aerian al României. Nu îţi poţi permite nicio clipă de neatenţie. Urmărim toate semnalele din aer care au legătură cu aviaţia civilă şi nu numai. Nu toate ţările din Europa au o aeronavă proprie de calibrare. România, prin echipa care deserveşte aeronava de calibrare, a reuşit să ţină activitatea de mai mult de 20 de ani.”

Cristian Pandele - pilot comandant Beechcraft: „Zborurile de calibrare constau în verificarea periodică a mijloacelor de navigaţie de la sol. Prin intermediul acestui avion Beechcraft 350 care este preponderent folosit în toată lumea pentru zboruri de calibrare. Singurul din ţară. Dacă n-am exista noi, siguranţa navigaţiei aeriene ar fi periclitată, deoarece toate mijloacele de radionavigaţie după care se desfăşoară zborurile trebuie verificate la o anume perioadă de timp. Şi dacă nu se face această verificare, ele se pot deregla, să nu mai fie în parametri şi semnalul emis să nu se încadreze în toleranţele admise”.

Raluca Brâulete – inginer: „Toate semnalele de radio-navigaţie din aer sunt măsurate cu aparatura de aici. Aeronava are montate încă un set de antene, prin care recepţionează aceste semnale de radionavigaţie şi le analizează în amănunt. Toţi parametrii semnalelor sunt decodaţi prin acest aparat şi sunt măsuraţi.”

Raluca Brâulete – inginer: „Se măsoară parametrii semnalelor şi în cazul în care depăşesc toleranţele admise de normele internaţionale, trebuie făcute reglaje. Reglajele se fac în timpul zborului. Din cauza asta zborul este mai deosebit şi are un risc destul de ridicat. Reglajele se fac în timpul zborului şi chiar în timpul unei apropieri. Chiar în timp real. Şi e mai complicat. Pentru că dacă echipamentul reacţionează într-un anumit fel, aeronava fiind pe pilot automat urmează un semnal care e bun sau nu-i bun, cine ştie”.

Peste puţină vreme, „Colorici” va ieşi la pensie. Autoritatea Aeronautică Civilă a comandat un avion de nouă generaţie, tip Beechcraft 350 Super King Air, care va ajunge curând la baza din Băneasa.

Armand Petrescu – director general al Autorităţii Aeronautice Civile Române: „Practic, va fi un avion nou care va putea verifica din zbor noile proceduri satelitare, cât şi celelalte proceduri pe parte civilo-militară. De altfel este un întreg proiect de dezvoltare a Autorităţii Aeronautice Civile Române cu implicaţii directe asupra siguranţei zborului. Încercăm să aducem, să transformăm Autoritatea Aeronautică Civilă Română la nivel european. Noul avion de calibrare este o investiţie care, practic, este dezvoltată atât pe partea de aeroport cât şi pe partea de operatori aerieni, împreună cu Autoritatea Aeronautică şi cu provider-ul de servicii ROMATSA”.

Avionul de calibrare al Autorităţii Aeronautice Civile Române asigură și menține siguranța traficului aerian pe teritoriul României și Republicii Moldova.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cât va costa impozitul pentru un apartament de 50, 75 sau 90 de mp în Bucureşti: lista sumelor din 2026
Digi FM
Ce avere avea Rodica Stănoiu. Fosta ministră a Justiției încasa două pensii și deținea mai multe proprietăți
Pro FM
Câți copii are Ricky Martin. Doi dintre ei au 17 ani și par să fie atrași de industria divertismentului
Film Now
Rob Reiner și fiul său, Nick, s-ar fi certat la petrecerea lui Conan O’Brien, cu câteva ore înainte de...
Adevarul
O pensionară este obligată să restituie 60.000 de euro după ce a încasat două pensii simultan, vreme de două...
Newsweek
Ministrul Muncii anunță un ajutor la pensie în 2026. Ar putea fi singurul pentru milioane de pensionari
Digi FM
Sylvie din „Emily in Paris” a făcut furori pe covorul roșu în Franța. Philippine Leroy-Beaulieu, șic în...
Digi World
Beneficii surprinzătoare ale bradului natural în casă. De ce este o variantă ecologică mai prietenoasă decât...
Digi Animal World
Haos la 10.000 de metri altitudine. Un șobolan a fost surprins plimbându-se liber într-un avion
Film Now
Cum arată partenera ideală, în opinia lui Orlando Bloom. Ce a răspuns când a fost întrebat dacă preferă „o...
UTV
Antonia rupe tăcerea după un coșmar medical. O procedură de mărire a feselor făcută acum opt ani a dus la...