Alegeri prezidențiale 2024: PSD a cheltuit cei mai mulți bani în primele două săptămâni de campanie. Geoană, peste USR (Expert Forum)

Data publicării:
SINDRILITA - ILFOV - ALEGERI 2024 - AFISE ELECTORALE - 7 NOI 202
Afișe electorale pentru alegerile prezidențiale și parlamentare în Șindrilița, județul Ilfov, 7 noiembrie 2024. Inquam Photos / George Călin

Competitorii electorali pentru alegerile prezidențiale au cheltuit în primele două săptămâni de campanie 47 de milioane de lei, arată un raport Expert Forum. Cea mai mare sumă, 37 de milioane de lei, a fost cheltuită de Partidul Social Democrat (PSD), în timp ce candidatul independent Mircea Geoană a cheltuit mai mult decât Uniunea Salvați România (USR). Banii candidaților au fost alocați, în principal, pentru „servicii diverse” și promovarea în mediul online, radio sau televiziune.

Expert Forum a analizat datele financiare publicate de competitorii electorali de la alegerile prezidențiale și parlamentare. Au fost analizate primele două săptămâni din campania pentru prezidențiale și prima săptămână din campania pentru alegerile parlamentare.

CITEȘTE ȘI: Cât de transparentă este, de fapt, finanțarea candidaților pentru alegeri. Expert: Există așteptări pentru banii dați de sponsori

PSD a cheltuit cei mai mulți bani în campania pentru prezidențiale

Conform datelor prelucrate de Expert Forum, Partidul Social Democrat conduce în topul cheltuielilor făcute în primele două săptămâni de campanie pentru prezidențiale. Candidatul PSD este Marcel Ciolacu.

CITEȘTE ȘI: Alegeri prezidențiale 2024: Cine este Marcel Ciolacu, candidatul cu cele mai mari șanse să intre în turul al doilea

Social-democrații au înregistrat în această perioadă facturi în valoare de 37 de milioane de lei, în condițiile în care restul competitorilor au cheltuit, împreună, aproape 10 milioane de lei.

Din această sumă, PSD a cheltuit 12 milioane de lei pentru propagandă în mass-media, 10 milioane de lei pentru propagandă în online și 11 milioane de lei pentru vestimentație. Social-democrații susțin că, până acum, și-au finanțat campania din fonduri proprii.

Propaganda în mediul online presupune, de exemplu, campaniile de promovare de pe pagina de Facebook a partidelor, în timp ce promovarea din mass-media presupune, de exemplu, promovarea de pe site-urile de știri. 

Potrivit raportului citat, în aceeași perioadă PNL (care îl susține pe candidatul Nicolae Ciucă) a înregistrat facturi de 4,2 milioane de lei, AUR (care îl susține pe candidatul George Simion) a înregistrat facturi de 1,87 milioane de lei, iar USR (care o susține pe candidata Elena Lasconi) a înregistrat facturi de 1,2 milioane de lei.

Restul partidelor au cheltuit 1,1 milioane de lei în primele două săptămâni ale campaniei pentru alegerile prezidențiale. 

În general, partidele colaborează în timpul campaniei pentru alegerile prezidențiale cu aceleași firme cu care colaborează la alegerile parlamentare, arată raportul citat.

33% din cheltuieli au fost raportate pentru „servicii diverse”, cum ar fi vestimentația, iar 58% din cheltuieli au fost facturate pentru propaganda în mass-media și mediul online. 

În ceea ce privește veniturile, USR și PNL se bazează cel mai mult pe subvențiile primite de la stat, mai arată Expert Forum (2 milioane de lei în cazul USR și 750.000 de lei în cazul PNL). 

Mircea Geoană, cea mai mare sumă cheltuită dintre candidații independenți

În cazul candidaților independenți, Mircea Geoană conduce topul cheltuielilor, cu 1,6 milioane de lei. Acesta a raportat, în primele două săptămâni de campanie electorală, cheltuieli mai mari decât USR, de exemplu.

Geoană a raportat venituri de 1,6 milioane de lei pentru această perioadă, din care 24.000 de lei provin dintr-o donație, 1,5 milioane de lei din mai multe împrumuturi și 120.000 de lei din venituri proprii. 

Cea mai mare sumă (1,4 milioane de lei), potrivit raportului citat, a fost alocată de Geoană promovării în mediul online, către o firmă deținută de vicepreședintele echipei de fotbal Gloria Buzău. 

Cristian Diaconescu a declarat ca venituri pentru această campanie suma de 375.000 de lei, obținută dintr-un împrumut. Ana Birchall a declarat ca venituri suma de 200.000 de lei, fonduri proprii.

PSD conduce și în topul cheltuielilor din campania pentru parlamentare

Partidul Social Democrat conduce și în topul cheltuielilor din campania pentru alegerile parlamentare, arată același raport Expert Forum. 

Social-democrații au facturat până acum 16,91 de milioane de lei. Cei mai mulți bani au fost alocați promovării în mediul online și propagandei în mass-media (11 milioane de lei). 

În aceeași perioadă, PNL a cheltuit 5,3 milioane de lei, AUR a cheltuit 2,1 milioane de lei, iar USR 2,1 milioane de lei. Cea mai mare parte din bani, și în cazul acestor partide, a fost alocată pentru promovarea în mediul online și propaganda mass-media. 

„Unele dintre firmele care au primit cei mai mulți bani au legături cu partidele, fiind deținute chiar de membri de partid sau persoane care au împrumutat partide la un moment dat. Având în vedere că cheltuielile partidelor care primesc mai mult de 3% din voturi se rambursează de la bugetul de stat, finanțarea campaniei devine o formă de susținere a firmelor de partid sau de recompensare a unor persoane care finanțează partidele la nevoie”, arată raportul Expert Forum.

În cadrul campaniei pentru alegerile parlamentare, candidații de la toate partidele au contribuit cu aproximativ 70 de milioane de lei. Cea mai mare sumă - 30 de milioane de lei - provine de la cei peste 200 de candidați PSD. Liberalii au contribuit la campania PNL cu 20 de milioane de lei, AUR a obținut 6,3 milioane de lei de la candidați, iar USR a primit 3,2 milioane de lei de la candidați.

Editor : Matthew Garvey

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Țările din Europa unde poți obține cel mai ușor cetățenia, dacă vrei să pleci definitiv din România
Digi FM
„Trezirea în conștiință” sau manipulare? Un psihiatru explică
Pro FM
Shakira, vizitată de băieții ei la repetiții: "Pupicii care mă fac mereu să cânt mai bine". Milan și Sasha...
Film Now
Keira Knightley, despre faimoasa scena intimă din „Atonement”, la 17 ani de la premiera filmului: Cea mai...
Adevarul
ÎPS Teodosie a participat la evenimentele unei asociații neo-legionare, condusă de Eugen Sechila...
Newsweek
Sunt anunțate noi creșteri de pensie. Câți bani se vor da în plus la indexarea de la 1 ianuarie?
Digi FM
Impactul declarațiilor lui Călin Georgescu asupra pieței financiare. Un profesor de economie explică totul
Digi World
"Am corpul unei persoane de 75 de ani". Are 20 de ani și suferă de un sindrom care afectează doar câteva mii...
Digi Animal World
Ce a făcut o vacă după ce stăpânul său a vândut-o unui vecin: „Asta se întâmplă când vinzi un animal fără...
Film Now
Se înțețesc zvonurile despre legătura romantică dintre Sharon Stone și Kevin Costner. Apropiat: „S-a bucurat...
UTV
Ce parere are mama Olgai Gutan despre noul ei iubit, CRBL. „Un barbat de 46 de ani, divortat si cu un copil...