Descoperire medicală importantă: A fost creat un nou antibiotic care poate ucide superbacteria Acinetobacter

Acinetobacter baumannii
Acinetobacter baumannii este o bacterie gram-negativă, ceea ce înseamnă că este protejată de membranele interioare și exterioare, lucru care o face dificil de tratat. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

Oamenii de știință spun că au dezvoltat un nou tip de antibiotic pentru a trata bacteria Acinetobacter baumannii, rezistentă la majoritatea antibioticelor actuale și care ucide un procent mare de oameni, cu infecții invazive, informează CNN.

Bacteria Acinetobacter baumannii poate provoca infecții grave la plămâni, tractul urinar și sânge, conform Centrului pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din SUA. Este rezistentă la o clasă de antibiotice cu spectru larg, numită carbapeneme.

Acinetobacter baumannii rezistentă la carbapenem, cunoscută și sub numele de CRAB, a fost în fruntea listei Organizației Mondiale a Sănătății cu „patogeni prioritari” rezistenți la antibiotice în 2017. În Statele Unite, bacteria a provocat aproximativ 8.500 de infecții la pacienții spitalizați și 700 de decese în acel an, conform celor mai recente date de la CDC.

CRAB reprezintă aproximativ 2% din infecțiile găsite în spitalele din SUA. Este mai frecventă în Asia și Orientul Mijlociu și cauzează până la 20% din infecțiile în unitățile de terapie intensivă din întreaga lume.

Bacteriile se dezvoltă în medii medicale, cum ar fi spitalele și casele de bătrâni

Persoanele cu cel mai mare risc de infecții sunt cele care au cateter, care sunt pe ventilator sau care au răni deschise de la operație.

Agentul patogen este atât de greu de eliminat încât Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA nu a aprobat o nouă clasă de antibiotice pentru a-l trata în mai bine de 50 de ani, notează cercetătorii în studiul lor, publicat miercuri în revista Nature.

Dar cercetătorii, de la Universitatea Harvard și compania elvețiană de îngrijire a sănătății Hoffmann-La Roche, spun că noul antibiotic, zosurabalpin, poate ucide eficient Acinetobacter baumannii.

Zosurbalpin face parte din propria sa clasă chimică și are o metodă unică de acțiune, spune dr. Kenneth Bradley, șeful global pentru descoperirea bolilor infecțioase la Roche Pharma Research and Early Development și unul dintre cercetători.

„Aceasta este o abordare nouă, atât în ceea ce privește compusul în sine, cât și mecanismul prin care ucide bacteriile”, a spus el.

Cum acționează noul antibiotic

Acinetobacter baumannii este o bacterie gram-negativă, ceea ce înseamnă că este protejată de membranele interioare și exterioare, ceea ce o face dificil de tratat. Scopul cercetării a fost de a identifica și ajusta o moleculă care ar putea traversa membranele duble și ar putea ucide bacteria.

„Aceste două membrane creează o barieră formidabilă pentru intrarea moleculelor precum antibioticele”, a spus Bradley.

Cercetătorii au început să dezvolte zosurabalpin prin examinarea a aproximativ 45.000 de molecule mici de antibiotic numite peptide macrociclice legate și prin identificarea celor care ar putea inhiba creșterea diferitelor tipuri de bacterii. După ani de îmbunătățire a potenței și siguranței unui număr mai mic de compuși, cercetătorii au ajuns la o moleculă modificată.

Zosurbalpin inhibă creșterea Acinetobacter baumannii prin prevenirea mișcării moleculelor mari numite lipopolizaharide către membrana exterioară, unde sunt necesare pentru a menține integritatea membranei. Acest lucru face ca moleculele să se acumuleze în interiorul celulei bacteriene. Nivelurile din interiorul celulei devin atât de toxice încât celula însăși moare.

În ce fază clinică se află noul antibiotic

Potrivit cercetării, zosurbalpin a fost eficient împotriva a peste 100 de mostre clinice de CRAB care au fost testate.

Antibioticul a redus considerabil nivelurile de bacterii la șoarecii cu pneumonie indusa de CRAB, spun cercetatorii. De asemenea, a prevenit moartea șoarecilor cu sepsis cauzat de bacterii.

„Descoperirea medicamentelor care vizează bacteriile dăunătoare gram-negative este o provocare de lungă durată din cauza dificultăților de a face moleculele să traverseze membranele bacteriene pentru a atinge țintele din citoplasmă”, au scris cercetătorii. „Compușii de succes trebuie să posede de obicei o anumită combinație de caracteristici chimice.”

Zosurbalpin este acum în faza 1 a studiilor clinice pentru a evalua siguranța, tolerabilitatea și farmacologia moleculei la om, potrivit autorilor studiului.

Totuși, amenințarea pentru sănătatea publică a rezistenței antimicrobiene rămâne una uriașă la nivel global, din cauza lipsei de tratamente eficiente, spune dr. Michael Lobritz, șeful global al bolilor infecțioase la Roche Pharma Research and Early Development, care a luat parte și la cercetare.

Câți oameni mor din cauza rezistenței bacteriilor la antibiotice

Rezistența antimicrobiană apare atunci când germenii precum bacteriile și ciupercile evoluează suficient încât să poată supraviețui contracarării lor cu medicamentele concepute pentru a le ucide.

Aproximativ 1,3 milioane de oameni din întreaga lume au murit direct din cauza rezistenței antimicrobiene în 2019, potrivit unei analize din 2022 publicată în The Lancet.

Prin comparație, HIV/SIDA și malaria au cauzat 860.000 și, respectiv, 640.000 de decese în acel an.

În SUA, există peste 2,8 milioane de infecții rezistente la antimicrobiene în fiecare an. Ca urmare, peste 35.000 de oameni mor, conform Raportului CDC 2019 privind amenințările de rezistență la antibiotice.

Ce spun cercetătorii despre dezvoltarea noului antibiotic

Chiar dacă sunt necesare mai multe cercetări și zosurabalpin este încă la câțiva ani de utilizarea clinică, este o dezvoltare extrem de promițătoare, spune dr. César de la Fuente, profesor asistent prezidențial la Universitatea din Pennsylvania.

„Ar putea fi mai mulți ani”, a spus de la Fuente, care nu a fost implicat în noua cercetare. „Cu toate acestea, cred că dintr-o perspectivă academică, este incitant să vedem un nou tip de moleculă care ucide bacteriile într-un mod diferit. Cu siguranță avem nevoie de noi moduri de a gândi despre descoperirea antibioticelor și cred că acesta este un bun exemplu în acest sens.”

Cercetătorii spun că abordarea folosită pentru a inhiba creșterea Acinetobacter ar putea ajuta cu alte bacterii greu de tratat, cum ar fi E. coli.

„Acţionează prin blocarea creării sau formării acestei membrane exterioare”, a spus Bradley, adăugând că acest proces este împărtăşit tuturor bacteriilor gram-negative. Înțelegând biologia din spatele acestui proces, viitorii cercetători pot învăța cum să inhibe creșterea altor bacterii folosind diferite molecule modificate, spune el.

Singurul dezavantaj, notează cercetătorii, este că molecula modificată va funcționa numai împotriva bacteriilor specifice pe care este proiectată să le omoare.

Cu toate acestea, de la Fuente spune că această metodă de modificare a moleculelor pentru a viza o anumită bacterie ar putea fi mai bună pentru sănătatea noastră generală, deoarece multe antibiotice cu spectru larg sunt cunoscute că ucid bacteriile bune, în special în intestin și pe piele.

„De zeci de ani, am fost obsedați să creăm sau să descoperim antibiotice cu spectru larg care ucid totul”, a spus de la Fuente. „De ce să nu încercăm să venim cu antibiotice specifice, mai țintite, care să vizeze doar agentul patogen care cauzează infecția și nu toate celelalte lucruri care ar putea fi bune pentru noi?”

Editor : M.I.