Galerie Foto „Provocarea lăzilor de lapte”, o nebunie periculoasă pe TikTok. De ce sunt atrași tinerii de astfel de teribilisme

un barbat pe punctul de a cădea de la inaltime noaptea de pe o piramida de lazi din plastic
Tinerii sunt tentați să ia parte la o nouă provocare periculoasă Foto: Profimedia Images

O provocare virală, care a făcut deja zeci de victime în toată lumea, a fost interzisă chiar de aplicația care i-a dat viața. E vorba de așa-numita „provocare a lăzilor de lapte”, care presupunea stivuirea unor lădițe din plastic într-o piramidă, pe care adolescenții încercau apoi să o urce. TikTok a șters rezultatele căutării pentru hashtag-ul „Milk Crates Challenge” și a explicat într-o declarație că a ajuns la concluzia că era un act periculos.

Milk Crate Challenge s-a terminat de multe ori cu accidentări urâte Foto: Profimedia Images

La fel ca alte provocări devenite virale, și aceasta a început ca o simplă glumă. Un medic chirurg din statul american Virginia a atras însă atenția că această cascadorie este cu atât mai neavenită în acest moment, când spitalele sunt copleșite de pacienți COVID din valul 4.

Pe de altă parte, nu este prima și probabil nu va fi nici ultima provocare apărută pe rețelele sociale care pune în pericol viața tinerilor. Pare că adolescenții mai ales sunt atrași de ideea de a-și încerca norocul, fie și cu riscul de a păți ceva.

Pentru video, vezi aici.

Adolescenții caută plăcerea, dar lor le lipsește mecanismul autocontrolului

Profesorul de psihologie Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj, a explicat, într-o discuție la Digi24, de ce sunt tentați adolescenții să pună în practică astfel de idei care în mod vădit pot sfârși rău.

„În cazul adolescenților, spre exemplu, sistemul neuropsihologic de recompense este deja format. Ce nu este bine format este sistemul neuropsihologic de autocontrol. Noi știm din psihologie că oamenii au o trăsătură de personalitate care se numește sensations seeking, căutarea de senzații. Sigur, la unii această trăsătură este mai dezvoltată, la alții mai puțin dezvoltată. A căuta senzații înseamnă a căuta de fapt evenimente, lucruri noi, variate, complexe și intense. Care este mecanismul? Căutând astfel de senzații, stimulezi de fapt creierul să producă mai multă dopamină, care stimulează centrul plăcerii și obții efectiv o stare de plăcere. Pericolul la adolescenți este că acest mecanism al plăcerii este dezvoltat, dar nu este dezvoltat mecanismul autocontrolului, pe care adulții îl au, astfel încât ei pot să blocheze comportamente riscante, chiar dacă ele produc plăcere”, a explicat profesorul Daniel David.

În plus, faptul că apari pe rețele sociale, faptul că ești văzut de mii, zeci de mii de oameni aduce o componentă psihologică suplimentară, adică recompensa, plăcerea, este și mai intensă, ceea ce încurajează acest comportament. Dacă nu erau rețelele de socializare, probabil că acest mecanism sau acest joc se întâmpla oricum. Se întâmplau jocuri riscante și înainte de rețelele de socializare, la generațiile mai vechi, doar că nu erau cunoscute, spune profesorul David.

Ce pot face părinții? Este importantă căutarea unor „persoane de referință”

Părinții pot să aibă un rol de educație, să le explice riscurile și problemele care pot să apară, dar în același timp trebuie avut grijă, pentru că adolescenții nu-i mai văd pe părinți ca pe un punct de referință. Trebuie căutate niște persoane de referință pentru adolescenți, poate niște influenceri pe care ei îi apreciază și care să le transmită astfel de mesaje mai sigure. Sigur, asta nu înseamnă că părintele nu trebuie să monitorizeze, a arătat profesorul Daniel David.

Este important să căutăm noi persoanele de referință pentru ei, care îi încurajează în comportamentul opus, cel de siguranță, asta trebuie făcut, subliniază profesorul.

Ce mai poate fi făcut este ca înseși aplicațiile sau rețelele sociale să interzică propagarea unor astfel de comportamente teribiliste, așa cum a făcut TikTok cu „Milk Crate Challenge”, atunci când sesizează că pot deveni un pericol pentru un anumit grup de oameni sau când devin un model prost din punct de vedere social.

„Nu trebuie să ne temem să facem lucrul acesta, sigur că trebuie să existe democrație, lumea se poate exprima, dar când este vorba de siguranță, de viața omului, trebuie luate măsuri drastice”, a punctat Daniel David. El a subliniat că toate platformele de socializare trebuie să se sesizeze, nu numai una, trebuie să existe o responsabilitate.

O soluție: adolescenții care „fac mișto”

În cazul în care vorbim despre dark net, internetul ascuns, atunci trebuie să intervină, de pildă, părinții, să discute cu copiii, să le prezinte avantajele și dezavantajele unui astfel de comportament și să se gândească la niște persoane de referință pentru adolescenți.

Sunt și adolescenți care văd riscurile și nu se implică și de multe ori un adolescent este un model mai bun pentru un alt adolescent decât părintele, atrage atenția profesorul David. Sunt mulți adolescenți care nu riscă, nu participă, se uită și chiar iau în derâdere aceste lucruri, se distrează.

„N-aș maximiza faptul că un număr de adolescenți s-au implicat în acest joc și în această provocare. Sunt cel puțin la fel de mulți, dacă nu chiar mai mulți, cei care n-o fac și care chiar îi privesc cu ochi critic sau cu ironie pe cei care s-au implicat”, a conchis rectorul UBB Cluj.

Editor : Luana Pavaluca

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate